1403/02/08

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/08

-

قرابیه در تبریز ثبت ملی شد

کد خبر : 2692
12:57
1401/04/23

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان اینکه قرابیه تبریز ثبت ملی شد، گفت: ثبت ملی قرابیه، برگ زرینی به افتخارات تبریز اضافه کرد.

به گزارش سونیوز، صابر پرنیان، در جشنواره و‌ نمایشگاه توانمندی و معرفی سوغات آذربایجان با محوریت ثبت ملی قرابیه گفت: تبریز مهد صنعت، تجارت و فرصت هاست و اکنون صنعت شیرینی این منطقه با ثبت ملی قرابیه، برگ زرینی به افتخارات تبریز اضافه کرد. 
وی با بیان اینکه تلاش داریم تبریز به شهر فرصت ها تبدیل شود، افزود: این شهر ۵۷۰ کارخانه صنایع غذایی دارد و ۵۰ درصد ظرفیت تولید شیرینی کشور در تبریز است. 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، با اشاره به تاریخ چندین ساله تبریز در عرصه صنعت و تجارت، ادامه داد: این کلانشهر۱۵۰۰ سال پیش شاهراه تجارت بوده است. 
وی اضافه کرد: امروز قنادان چیره دست توانستند شیرینی قرابیه را به عنوان سلطان شیرینی ها، ثبت ملی کنند، طمع این شیرینی بعد از چشیدن واقعا در خاطرها ثبت می شود. 
پرنیان با بیان اینکه اولین شهرک سرمایه گذاری خارجی و بسیاری از شهرک های بزرگ صنعتی اول در تبریز ایجاد شده است، افزود: تبریز شهر تولید ثروت شود، تبریز با این فرصت ها باید تبدیل به شهری اقتصادی، مهد کسب و کارهای نوین می شود و امید داریم به عنوان قطب اول اقتصاد کشور ایفای نقش کند.

گفتنی است شیرینی قرابیه یکی از شیرینی های اصیل و ماندگار تبریز است که قدمتی بیش از یک قرن دارد و به واسطه شهرت ملی و بین المللی آن، روش پخت این شیرینی سنتی در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید. 
شیرینی قرابیه از مهم‌ترین، مشهورترین و لذیذترین نمادهای خوراکی شهر تبریز از گذشته تا امروز بوده است؛ یک شیرینی خشک اصیل، با قدمتی دیرینه و زیرمجموعه کوکی‌های‌ اصیل آذربایجانی که طعم بی‌نظیری دارد و در فرهنگ لغت نیز واژه kurabiye را معادل نوعی شیرینی کوکی مانند که در ترکیه، یونان و خاورمیانه تهیه می‌شود تعریف کرده‌اند. 
در راستای صیانت از این میراث ارزشمند، جشنواره و‌ نمایشگاه توانمندی و معرفی سوغات آذربایجان با محوریت ثبت ملی قرابیه، ۲۱ لغایت ۲۳ خردادماه سال جاری به همت اتحادیه قنادان استان و همکاری جامع دستگاه های دولتی و انجمن های ذیربط در حال برگزاری است. 

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار