1402/12/29

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1402/12/29

-

پیک جدید اومیکرون در راه است

کد خبر : 2679
16:10
1401/04/18

دبیر کمیته پژوهش و اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا با اشاره احتمال غالب شدن BA.5 نسبت به بروز پیک دومی از اومیکرون در ایران هشدار داد.

به گزارش سونیوز، «مسعود یونسیان» دبیرکمیته پژوهش و اپدیمیولوژی ستاد ملی کرونا، با اشاره به مشاهده ساب واریانت اومیکرونBA.5 در یک نمونه 20 نفری از مبتلایان به کرونا از سوی انستیتو پاستور اظهار کرد: این افراد عمدتا کسانی هستند که از یکی از مبادی وارد ایران شده بودند، با این حال این ویروس در کشور خواهد چرخید.
یونسیان ادامه داد: برآورد یکی از محققان پاستور این بود که در هفته‌های آینده این واریانت در کشور غالب خواهد شد، از چهار هفته قبل نیز این واریانت در بسیاری از کشورهای جهان غالب شده است.

وی افزود: در همه کشورها و قاره‌ها پس از فروکش کردن موج قبلی اومیکرون موج کوتاهی را همزمان با غالب شدن BA.5 داشته‌اند. شدت بیماری‌زایی این ساب واریانت تفاوت چندانی با سایر ساب‌واریانت‌ها دیگر اومیکرون ندارد با این حال فرار از واکسن این واریانت بیشتر بوده و در نتیجه به صورت منطقی می‌توان گفت که این افزایش رشد موارد ابتلا با غالب شدن BA.5  همراه بوده است.

یونسیان بیان کرد: در کشور ما هم مسلما این پیک کوتاه نیز رخ خواهد داد. در کشورهای آفریقایی این موج رخ داده و تمام شده است. در کشورهای آمریکایی نیز رخ داده، به اوج خود رسیده و اکنون نمودار آن نزولی شده است. در همه این کشورها ارتفاع قله این پیک حدود یک پنجم و یک ششم قله پیک اصلی اومیکرون بوده است. اروپا و شرق مدیترانه که ایران نیز بخشی از آن است در شاخه صعودی این پیک هستند و هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که کی و کجا به قله آن خواهیم رسید.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با بیان اینکه برخی از کشورهای شرق مدیترانه مانند بحرین به قله این موج رسیده‌اند و اکنون روند نزولی آنها آغاز شده است، گفت: عراق به سرعت در روند صعودی خود قرار دارد با این حال کشورهای غرب اقیانوس آرام نیز این به این قله رسیده و آن را پشت سر گذاشته‌اند. ما هم امیدواریم که در ایران نیز همان اتفاقی که در آفریقا و غرب اقیانوس آرم رخ دهد و قله پیک یک پنجم یا تا یک ششم قله اصلی پیک اومیکرونی که پشت سر گذاشتیم باشد.

وی افزود: البته شرایط هر کشور با کشورهای دیگر متفاوت است. ما در ایران وضعیتی داریم که در دیگر کشورها وجود ندارد، ما دهه محرم و برخی مناسبت‌ها را پیش‌رو داریم که این موضوع تا حد زیادی شرایط را پیچیده می‌کند. در دو سال گذشته که وضعیت بدتر بود؛ برخی از افراد به مقرارت بهداشتی تمکین نکردند و افراد زیادی هم به مسافرت رفتند و متأسفانه هر دو گروه هم همدیگر را متهم کردند اما هر دو گروه مقصر بودند، همچنین راهپیمایی اربعین را پیش‌رو داریم آنهم به کشوری که شیب بیماری در آن بسیار زیاد است. از سوی دیگر برخی از افراد هم که هیچ تخصصی در امر بیماری ندارند هنوز زیر بار شیوع کرونا نرفته و آن را فریب قرن می‌دانند و تبلیغات زیادی برای این موضوع می‌کنند لذا این خیلی خوشبینانه است که بگوییم همان اتفاقی که در آفریقا، آمریکا و کشورهای غرب اقیانوس آرام رخ داد و موج کوتاهی را پشت سرگذاشتند در ایران نیز رخ دهد.

یونسیان تأکید کرد: زمانی که شک داریم که آیا یک قله بزرگ را داریم یا یک قله کوچک؟ عقل حکم می‌کند که بنا را بر قله بزرگ را بگذاریم. باید برنامه و استراتژی خود بر این موضوع بگذاریم و بهترین کار دولت این است که واکسن نزده‌ها و کسانی که واکسیناسیون کامل را تزریق نکرده‌اند را پیدا کرده و خدمات اجتماعی را به آنها محدود کرده و از ورود آنها به اماکن عمومی جلوگیری کنند.

وی افزود: این عده که 25 درصد جامعه را تشکیل می‌دهند کسانی هستند که با سهل‌انگاری فشار زیادی را به کادر درمان آورده و موجب اختلال در کسب و کارها می‌شوند.

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار