1403/02/25

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/25

-

رئیس اتاق بازرگانی تهران خبر داد:

خروج 90 میلیارد دلار سرمایه از کشور در هشت سال

کد خبر : 266
16:56
1399/11/06

رئیس اتاق بازرگانی تهران از خروج 90 میلیارد دلار سرمایه از کشور بین سال های 90 تا 98 خبر داد.

به گزارش سونیوز، مسعود خوانساری دوشنبه در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی این کشور برگزار شد، درباره وضعیت تراز حساب سرمایه‌ای کشور گفت: بین سال 90 تا 98، حدود 90 میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده ‌است.

وی در مورد جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی توسط ایران اظهار داشت: متاسفانه در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز توفیقی نداشته و بر اساس آمارها، در سال 2019 میلادی، پایین‌ترین میزان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران رقم خورد.

وی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای جهان با بیشترین نرخ تورم در طولانی مدت است؛ معرفی کرد و افزود: تورم در طول بیش از چهار دهه گذشته، به جز چهار سال، همواره دو رقمی بوده و از این حیث ایران به همراه هشت کشور دیگر، در میان 9 کشور با تورم دو رقمی جهان ایستاده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اقتصاد ایران طی دو سال گذشته حدود 12 درصد کوچکتر شده است، تصریح کرد: در حالی طی سال 1391 اقتصاد کشور شاهد رشد منفی 7.7 درصد بود که طی سال‌های 1397 و 1398 نیز رشد منفی اقتصادی کماکان تداوم پیدا کرد و به ترتیب به منفی 5.4 و منفی 6.5 درصد رسید.

مسعود خوانساری با اشاره به بالا بودن نرخ مصرف انرژی در ایران نسبت به کشورهای دیگر، عنوان داشت: در سال 2019 در حدود 86 میلیارد دلار به عنوان یارانه انرژی پرداخت شده است و با این شرایط ایران بیشترین سطح یارانه را در دنیا برای انرژی می‌پردازد. اگر بر همین منوال حرکت کنیم وضعیت گاز کشور مانند سرانجام ذخایر آبی خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه فقر در کشور افزایش یافته و به تضعیف سطح استاندارد زندگی مردم منجر شده است، گفت: نبود ثبات اقتصادی، دو نرخی بودن ارز، تورم و رکود اقتصادی، همچنین فقدان تصویری شفاف از وضعیت فعلی اقتصاد و آینده مبهم، عدم قطعیت و نااطمینانی در انجام امور اقتصادی، محیط نامساعد کسب‌وکار و نیز غیرواقعی بودن متغیرهای کلیدی از جمله نرخ ارز، نرخ بهره و بهای حامل‌های انرژی جدی‌ترین چالش‌های فعلی در اقتصاد ایران هستند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران درباره راهکار بهبود اوضاع اقتصادی ایران نیز گفت: باید گفت‌وگوی عمومی و شفاف دولت و حاکمیت با مردم به اجرا درآید و یکی از الزامات کنونی، عزم سیاسی برای تغییر و اصلاح امور است و برای گزیر از افق غبارآلود پیش رو که نگرانی همه ماست، باید اقدامات شجاعانه‌ای انجام دهیم و واقعی شدن نرخ ارز، نرخ سود بانکی و بهای حامل‌های انرژی در ایران و هدف‌گذاری برای دستیابی به تورم تک‌رقمی و تقویت تعامل کشور با اقتصاد جهانی از جمله این اقدامات است.


برچسب های خبر (تگ)


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار