1403/01/10

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/01/10

-

کشف بچه ماموت 30 هزار ساله

کد خبر : 2638
18:24
1401/04/06

بچه ماموتی که 30 هزار سال قبل در آمریکای شمالی می زیست، از درون یخ ها کشف شد.

به گزارش سونیوز، یک بچه ماموت که به خوبی حفظ شده و بیش از ۳۰ هزار سال پیش می‌زیسته است، در منطقه‌ای موسوم به "یوکان" کانادا کشف شده است که کارشناسان می‌گویند کامل‌ترین نمونه کشف شده در آمریکای شمالی است.

این بچه ماموت در لایه همیشه منجمد زمین که اصطلاحا "خاک منجمد" نامیده می‌شود، به صورت دست نخورده و کامل مومیایی شده است.

به زمین دائم یخ‌بسته و لایه همیشه‌ منجمد خاک که معمولاً در نواحی قطبی و نیمه‌قطبی یافت می‌شود، "خاک منجمد"(Permafrost) گفته می‌شود. بنا بر تعریفی دقیق‌تر، اگر خاک ناحیه‌ای برای دو سال یا بیشتر به حالت یخ‌بسته بماند به آن خاک منجمد می‌گویند. به‌جز مناطق قطبی، در برخی مناطق کوهستانی نیز به خاک دائماً منجمد برمی‌خوریم. در حدود ۱۵ درصد از زمین‌های نیم‌کره شمالی خاک منجمد هستند.

خاک‌های منجمد مهم‌ترین انبار متان در کره زمین هستند. پس از آخرین دوران یخبندان، ارتفاع آب دریاها ۱۰۰ متر بیشتر از امروز بوده‌ است. پس از انجماد مناطق گسترده‌ای از دریاها و رودهای موجود در قطب شمال در منطقه سیبری شرقی، حدود دو میلیون کیلومتر مربع از دریاها یخ زد. بستر این دریاها از خاک منجمد تشکیل شده‌ است. عمق خاک منجمد در سیبری و اقیانوس منجمد شمالی گاهی به ۱۵۰۰ متر می‌رسد.

این بچه ماموت توسط معدنچیانی که در معادن طلا کار می‌کردند، پیدا شد و تصاویر بقایای آن نشان می‌دهد که پوست آن هنوز دست نخورده و از آسیب و تجزیه مصون مانده است و حتی مقداری مو هنوز به بدن آن چسبیده است.

تجزیه و تحلیل‌های بیشتر نشان داد که این بچه ماموت، ماده است و در کنار اسب‌های وحشی، شیرهای غارزی و گاومیش کوهان‌دار دشتی غول پیکر که هزاران سال پیش در منطقه "یوکان" پرسه می‌زدند، زندگی می‌کرده است.

"رانج پیلای" وزیر گردشگری و فرهنگ کانادا در بیانیه‌ای گفت: منطقه "یوکان" همیشه یک رهبر مشهور بین‌المللی در تحقیقات عصر یخبندان بوده است. ما در مورد کشف مهم این بچه ماموت پشمالوی مومیایی شده هیجان زده هستیم. بدون مشارکت قوی بین معدنچیان و مسئولان این منطقه، اکتشافاتی مانند این نمی‌توانست اتفاق بیفتد.

وی افزود: این بچه ماموت که در زبان محلی به آن "نون چو گا" می‌گویند، دست‌ها و پاهایش روی هم قرار گرفته و چشمانش بسته است.

تنه این بچه ماموت که زمانی عضلانی بوده، اکنون سست شده و بدنش فرو رفته است. با این حال، کارشناسان از دست نخورده بودن این نمونه هیجان‌زده هستند. به عنوان مثال، سُم‌های آن هنوز دارای شیارهای ناشی از ساییدگی هستند.

دکتر "گرانت زازولا" دیرینه‌شناس در بیانیه‌ای گفت: به عنوان یک دیرینه‌شناس عصر یخبندان، یکی از آرزوهای طولانی زندگی من بوده است که با یک ماموت پشمالو واقعی روبرو شوم. آن رویا امروز به حقیقت پیوسته است. "نون چو گا" زیبا و یکی از باورنکردنی‌ترین حیوانات مومیایی شده عصر یخبندان است که تاکنون در جهان کشف شده است و من برای آشنایی بیشتر با او هیجان زده هستم.

کارشناسان به سرعت تشخیص دادند که این بچه ماموت، تقریباً به اندازه ماموت پشمی شیرخوار مومیایی شده ۴۲ هزار ساله به نام «لیوبا» است که در سال ۲۰۰۷ در سیبری کشف شد.

 

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار