1403/01/28

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/01/28

-

ساخت انگشت هوشمند توسط یک نخبه تبریزی

کد خبر : 2601
21:54
1401/03/22

برای معالجه انگشتان قطع‌شده‌ام دستم به پزشکان ارتوپد زیادی در تبریز، تهران و شیراز مراجعه کردم، ولی جوابی نگرفتم، پزشکم گفت: در آمریکا انگشت مکانیکی تولید می‌شود که برای افراد قطع عضو شده خیلی خوب است، ولی چون ما تحریم هستیم حتی به نامه‌های ما جواب هم نمی‌دهند.

به گزارش سونیوز، زندگی روال عادی و طبیعی خود را سپری می‌کرد، مرد جوان هم در کارگاه تولیدی خود مشغول کار بود، سفارش مشتریان را آماده می‌کرد و به این ترتیب چرخ زندگی می‌چرخید.
اما در یک روز پاییزی حادثه‌ای تلخ دامن‌گیر این مرد جوان شد، حادثه‌ای که مسیر زندگیش را تغییر داد؛ مرد که مشغول کار با دستگاه بود در اثر یک غفلت دستش زیر دستگاه برش رفت و سه انگشتش قطع شد.
این حادثه ناگوار به قطع شدن انگشت شست از ناخن، قطع کامل انگشت سبابه و قطع  یک بند از انگشت وسط منجر شد.

در جمع ۵ کشور تولیدکننده دست هوشمند دنیا
 امیر پایدار ثانی همان مرد جوانی است که در اثر این حادثه  انگشتان دست راستش را از دست می‌دهد و زمانی که به پیوند انگشت هم موفق نمی‌شود، تصمیم می‌گیرد خودش برای خودش انگشت مکانیکی بسازد.
 بعد از چند سال تلاش‌ بی‌وققه  و پژوهش بالاخره موفق به تولید انگشت مکانیکی، دست مکانیکی و الکترونیکی و پروتزهای زیبایی دست و انگشت می‌شود و شرکت دانش‌بنیان «بهبود عضو ثانی» تبریز را پایه‌گذاری می‌کند و به جمع ۵ شرکت تولیدکننده دست هوشمند در دنیا می‌پیوندد.
شنیدن داستان تولید انگشت مصنوعی از زبان وی که هوش موسیقی‌ وی بر هوش علمی وی برتری دارد شنیدنی و جذاب است. در یک گفت‌وگوی دو ساعته پای صحبت‌هایش نشستیم. ماحصل این گفت‌وگو پیش روی شماست.

آقای پایدار ثانی شما که هوش موسیقی بیشتری نسبت به  هوش علمی و صنعتی داشتید چطور کار صنعتی را انتخاب کردید؟ 
در زندگی خانوادگی ما به واسطه شغل پدرم که فردی نظامی است نظم و انضباط خاصی حاکم بود  و اخلاقیات حرف اول را می‌زند. در دوران تحصیل در مدرسه علاقه زیادی به درس و مشق نداشتم ولی درسم را هم می‌خواندم. پدرم موسیقی کار می‌کرد و من هم علاقه و استعداد زیادی به موسیقی داشتم و آن را ادامه دادم. علاقه‌ام به موسیقی باعث شد کتاب " سکوت" را نوشتم و آلبوم موسیقی" زخم سکوت" را کار کردم.
بعد از اتمام دبیرستان وارد دانشگاه شده و رشته صنایع شیمیایی را انتخاب کردم؛ بعد از تحصیلات دانشگاهی مانند همه جوانان شغل  تامین مالی و تشکیل خانواده  دغدغه ذهنی‌ام بود.
به کمک پدر و برادرانم یک کارگاه صنعتی در زمینه تولید میزهای تلویزیونی (MDF)، شیشه‌ای و چوبی راه‌اندازی کردیم. در این زمینه مهارتی نداشتم و هدف من صرفا کسب درآمد بود. بعد از مدتی کار کردن مهارت‌های مربوط به این نوع کارها را نیز کسب کردم.

 حادثه تلخ قطع انگشتان دست شما چطور اتفاق افتاد؟
بعد از اینکه مدتی در کارگاه کار کردم سفارش‌های مشتریان را تولید کرده  و در محل تحویل می‌دادیم. آن روز دهم آذرماه سال ۸۹ بود، من سفارش مشتری را در شبستر تحویل دادم و ساعت پنج عصر با خستگی تمام به کارگاه رسیدم. با وجود اینکه خیلی خسته بودم ولی بالای سر دستگاه برش رفتم و چون تمرکز نداشتم دستم زیر دستگاه رفت، چیزی نفهمیدم، چشم باز کردم دیدم در بیمارستان هستم و در کمال ناباوری انگشت سبابه به‌طور کامل، انگشت شست  از ناخن  و یک بند هم از انگشت وسط قطع شده بود.
دستم را به هیچ‌کس نشان نمی‌دادم، دوست نداشتم کسی به انگشتان من نگاه کند. حتی یادم است از کارتن مقوایی برای خودم انگشت درست کرده بودم نمی‌خواستم کسی بداند من انگشت ندارم.

بعد از اینکه متوجه قطع انگشتان شدید چه حسی داشتید؟ 
خیلی ناراحت بودم من برای ادامه کار موسیقی به انگشتانم نیاز داشتم. انگشتانم ابزار کارم بودند و حالا من مانده بودم بدون انگشت چطور می‌توانم نوازندگی کنم.
تنها مهارت من موسیقی بود و حالا ابزار کارم را از دست داده بودم. خیلی نگران بودم ولی در عین حال به خودم امیدواری می‌دادم که زندگی ادامه دارد، بعد از سختی همیشه آسانی است.
برای معالجه خودم را به هر دری می‌زدم، هر مقاله‌ای که در زمینه قطع انگشت بود مطالعه کردم. هر شب کابوس می‌دیدم که دستم سالم است. اعتماد به نفسم تحت تاثیر قرار گرفته بود. آینده خودم و آینده خانواده‌ای که تشکیل داده بودم، وجهه اجتماعی‌ام و ابزار کار هنر موسیقی‌ام  را در عرض چند ثانیه از دست داده بودم همگی بر من فشار روانی خیلی زیادی وارد می‌کرد، همچنین  نگاه ترحم‌آمیز اطرافیان بار این فشار را چندین برابر افزایش می‌داد.

ساخت و تولید انگشت مصنوعی از کجا آغاز شد؟
برای معالجه انگشتان دستم به پزشکان ارتوپد زیادی در تبریز، تهران و شیراز مراجعه کردم، ولی جوابی نگرفتم، در یکی از مراجعاتم به تهران پزشکی به من گفت "در آمریکا انگشت مکانیکی تولید می‌شود که برای افراد قطع عضو شده خیلی خوب است، متاسفانه  به خاطر اینکه ما تحریم هستیم حتی به نامه‌های ما نیز جواب نمی‌دهند" بلافاصله به این پزشک گفتم اگر خودمان درست کنیم چطوره؟ پزشک گفت" خیلی تکنولوژی پیچیده‌ای دارد اگر بتوانی درست کنی خیلی کار بزرگی کرده‌ای" .
به خاطر اینکه نقص خودم را جبران کنم شروع به کار کردم.
با ابزار خیلی ابتدایی (ورق  گالوانیزه، سنجاق ته‌گرد، انبردست و ...) شروع به ساخت کردم. بعد از مدتی کار کردن به پیشنهاد همسرم کار با نرم‌افزار اتوکد را شروع کرده و وارد طراحی صنعتی شدم، برادرم مرا به تهران برد و با افراد صنعتی کار بسیار ماهر و مجرب آشنا کرد تا از آنها کار صنعتی را یاد بگیرم.
پدرم به خاطر شغلش که بازنشسته ارتش است خیلی با اراده و پشتکار است و به صورت دقیق و منظم پیگیر کارم بود. پدرم طوری رفتار می‌کرد تا من نقص خودم را باور کنم تا راحت‌تر بتوانم با آن کنار بیایم.
با تمرین‌های شبانه‌روزی یک انگشت اولیه درست کردم که کار می‌کرد آن را پیش دکتر خاقانی بردم که خیلی هم خوشش آمد.
بلافاصله به شیراز رفتم در بیمارستان شهید چمران دکتر افشین ضیایی که فوق تخصص دست است ملاقات کردم. او بعد از دیدن این انگشت که خیلی هم ابتدایی بود خیلی شگفت‌زده شد و نامه‌ای نوشت "انگشت مکانیکی را دیدم خیلی خوب بوده و قابلیت سرمایه‌گذاری بالایی دارد" او با نوشتن این نامه مرا تأیید کرد و سپس با استاد دکتر کامرانی که استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران و فوق تخصص دست است، تماس گرفت و مرا به او معرفی کرد.
 دکتر کامرانی وقتی طرح اولیه را دید گفت" باید کمی بیشتر تلاش کنی، یک سال بعد با ارتقای این طرح اولیه منتظرت هستم".
به دکتر کامرانی قول دادم یک سال تمام زحمت می‌کشم تا این انگشت اولیه را ارتقاء دهم. به تبریز آمدم و از اول شروع کردم.
در این یک سال خیلی بیشتر از گذشته زحمت کشیدم، مقالات متعدد زیادی خواندم با افراد صنعتی کار زیادی، کار کردم شبانه‌روز دویدم و زحمت کشیدم. هزار بار افتادم و بلند شدم، سماجت درونی خاصی داشتم، باید این کار را انجام بدهم.
بعد از یک سال دوباره سراغ دکتر کامرانی رفتم. وقتی طرح اصلاحی را دید گفت" این بار خیلی بهتر است". به دکتر کامرانی گفتم می‌خواهم " دست کامل را هم درست کنم " دکتر کامرانی گفت " تو می‌توانی".

به جز تأیید دکتر کامرانی کدام نهادهای علمی انگشت مکانیکی را تأیید کردند؟ 
با انگشت مکانیکی که ثبت اختراع کردم  در جشنواره ملی رویش در سنندج که یک جشنواره مهارت محور علمی است شرکت کرده و برگزیده جشنواره شدم. سطح علمی داوران جشنواره خیلی بالا بود. داوران با دقت خیلی بیشتری طرح‌ها را ارزیابی می‌کردند. بنیاد ملی نخبگان بانی و برگزار کننده جشنواره بود. وقتی داوران به من گفتند" دستت درد نکند خیلی زحمت کشیدی" تمام خستگی من از تنم خارج شد.
بعد از برگزیده شدن در جشنواره از طرف بنیاد ملی نخبگان به مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی تبریز معرفی شدم و رسماً با ثبت شرکت بهبود عضو ثانی فعالیت خودم را در زمینه پروتزهای پیشرفته حرکتی آغاز کردم.
 بعد از طی مراحل طراحی و ساخت  محصولات متعدد ( انواع دست مکانیکی و الکترونیکی و غیره ) شرکت ما در سال ۱۳۹۹ یک شرکت دانش بنیان ثبت شد.
همچنین به عنوان فناور برتر مراکز رشد دانشگاه علوم پزشکی در سال ۱۳۹۹ و فناور برتر استان آذربایجان.شرقی در حوزه سلامت در سال ۱۴۰۰ انتخاب شدم؛ همچنین منتخب مرحله دوم جشنواره بین‌المللی "کنز" هم معرفی  شدم.  
در اینجا جا دارد از زحمات دکتر محمدرضا سیاهی ( رئیس مرکز رشد دارویی دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز ) که در پیشبرد اهداف شرکت ما خالصانه تلاش کردند، تشکر و قدردانی کنم.
همچنین  می‌خواهم یادی کنم از معلم فیزیک دوران دبیرستانم،  دکتر مصطفی تقوی ( هم اکنون استاد دانشگاه صنعتی شریف است ) معلم فیزیک من در دبیرستان  بود، او به من یک دید فنی از علم داده بود. هر فرمولی که در علم می‌بینی باید آن را به صورت فنی اجرا کنی و این نگاه فنی به علم باعث شد من فرمول‌های درس فیزیک را به عینه در این کار استفاده کنم.
 
آیا انگشت مکانیکی ثبت اختراع شده است؟
بله، انگشت مکانیکی ثانی دارای گواهینامه ثبت اختراع  است که به شماره   ۷۹۲۷۰ ثبت شده است و تأییدیه از سازمان بهزیستی کل کشور را داراست همچنین دست مکانیکی دارای گواهینامه ثبت اختراع به شماره ۹۱۰۵۲ و برگزیده جشنواره بنیاد ملی نخبگان است.

انگشت مکانیکی چه قابلیت‌هایی دارد؟
انگشت مصنوعی مکانیکی با عملکرد خم و راست شدن به منظور گرفتن، برداشتن و فشاردادن اجسام، مخصوص افراد معلول، مصدوم و جانباز قطع انگشت و انگشتان دست با ظاهری طبیعی و زیبا هم رنگ و هم بافت دست مصدوم، مناسب‌ترین وسیله برای افراد قطع انگشتان دست است  تا با استفاده از این وسیله هم توانایی برداشتن اجسام را داشته باشند و هم زیبایی ظاهری انگشتان خود را باز گردانند.

انگشت مکانیکی چگونه کار می‌کند؟
انگشت مکانیکی با نیروی مفاصل باقیمانده دست کار می‌کند و نیاز به هیچ‌گونه عمل جراحی ندارد. انگشت مکانیکی برای تمام انگشتان دست قابل اجرا بوده به‌طوریکه فرد حادثه‌دیده برای تمام انگشتان قطع شده از سه بند می‌تواند استفاده کند. روکش سیلیکونی انگشت مکانیکی ثانی این وسیله را بسیار طبیعی نشان می‌دهد که در کنار عملکرد خم و راست شدن همانند یک انگشت واقعی جلوه می‌کند. 

در کنار انگشت مکانیکی موفق به ساخت دست مکانیکی و دست الکترونیکی نیز شده‌اید، دست الکترونیکی چگونه ساخته شد؟
 تجربه ساخت انگشت مکانیکی باعث شد دست مکانیکی را طراحی و تولید کنم و در ادامه  باعث شد دست الکترونیکی را نیز بسازم، در نمایشگاه ربع رشیدی شرکت کردم  با افراد متخصص در زمینه الکترونیک آشنا شدم، با پشتکار زیاد کار می‌کردم در طی یک سال دست مکانیکی را به دست الکترونیکی تبدیل کردم. برای دست الکترونیکی اول یک موتور برای حرکت دست در نظر گرفتم، بعد دو موتور استفاده شد بعد برای حرکت تمام دست چهار موتور  و بعد پنج موتور ( برای هر انگشت یک موتور )گذاشته شد.
در حالت کلی ۱۶ نوع موتور را از شرکت‌های مختلف آزمون و خطا کردیم برای بازده بیشتر نیز موتورهای مختلف کار کردیم.

دست الکترونیکی چه قابلیت‌هایی دارد؟
دست الکترونیکی با قابلیت کنترل از طریق سیگنال‌های عصبی مخصوص افرادی است که دست خود را از ساعد یا بازو در اثر حادثه  از دست داده باشند.
این محصول با داشتن موتور مجزا برای هر انگشت کنترل انگشتان از طریق سیگنال‌های عصبی را دارا بوده به‌طوریکه یک فرد با اراده خود توانایی کنترل انگشتان و باز و بسته کردن آنها را دارد و هر انگشت به تنهایی توانایی باز و بسته شدن را دارد که بسیار پروژه پیچیده در سطح جهانی است. 

برای طراحی و ساخت دست الکترونیکی از کدام علوم کمک گرفته‌اید؟ 
برای طراحی این محصول از علوم مختلف الکترونیک، مکانیک، نرم‌افزار، هوش مصنوعی، مهندسی مواد، پروتز، قطعه‌سازی و مهارت در چندین علوم و صنعت استفاده شده تا محصولی ایده‌آل در سطح جهانی تولید شود.
دست الکترونیکی دارای پوست ( پروتز زیبایی ) هم رنگ و هم بافت دست سالم بوده و وزن سبک این محصول استفاده از دست الکترونیکی را به مراتب برای افراد معلول و مصدوم از ناحیه دست به مراتب راحت‌تر می‌کند. روکش این دست‌ها به قدری طبیعی است که کمتر کسی متوجه مصنوعی بودن این محصول می‌شود و همچنین مدهایی که به این دست اضافه شده عملکرد آن را بالا برده است.

مکانیسم حرکت دست الکترونیکی چگونه است؟
دست‌های الکترونیکی برای افرادی که از ساعد و بازو قطع شده است با استفاده از سیگنال‌های مغزی و ذهنی پالس الکترونیکی تولید می‌کند. مداری تولید کرده‌ایم که پالس‌های الکتریکی را گرفته و ۹۰۰ برابر تقویت کرده و به مدار کف دست می‌فرستند، مدار نیز تجزیه و تحلیل می‌کند که فرد چه حرکتی انجام دهد. این دست‌ها ربات‌های توانبخشی هستند.
لازم به توضیح است که صفر تا صد محصولات چه انگشت و دست  مکانیکی و چه دست‌های الکترونیکی در شرکت طراحی و تولید شده و هیچ‌گونه کپی‌برداری یا مهندسی معکوس نیستند. به همین دلیل ما صاحب صنعت این محصولات مکانیکی و الکترونیکی هستیم. بخش‌های  مکانیکی، مدارهای الکترونیکی، نرم‌افزار، برنامه‌نویسی و غیره همگی تولیدات شرکت " بهبود عضو ثانی " بوده و  وابستگی به کسی نداریم.

انگشت مصنوعی مکانیکی و الکترونیکی  تا چه حد می‌تواند جایگزین عضو اصلی بوده و فرمان‌های مغزی را انجام دهند؟
شرکت‌های بزرگ  ادعا می‌کنند با تمام  پیشرفت‌های صورت گرفته فقط می‌توانند ۱۰ تا ۱۵ درصد عملکرد دست را به حالت اولیه برگردانند.
فقط و فقط قدرت خداوند است که توان انجام فرمان‌های مغز را به اعضای بدن ارسال می‌کند و توانایی حرکت به آن بخشیده است.

آیا در مراحل ساخت این محصولات به جایی رسیده بودید که احساس خستگی کرده و ناامید شوید؟ 
بله، این کار را  با سرمایه ۱۵۰میلیون تومانی که پدرم داده بود آغاز کرده و ادامه دادم در یک مرحله  پولم تمام شد و من فکر کردم همه چیز تمام شد و شکست خوردم برای ادامه کار به پول نیاز داشتم چرا که فناوری بدون سرمایه‌گذاری غیر ممکن است. مدتی با بی‌پولی درگیر و ناراحت بودم که نمی‌توانم هزینه ساخت محصولات را تامین کنم و ناامید شده بودم.
در اوج ناامیدی  اولین مشتری از یاسوج زنگ زد که دستش از ساعد قطع شده بود و نمونه محصولات را در سایت دیده بود. مشتری دوم هم زنگ زد متوجه شدم دست مکانیکی خواهان بیشتری دارد. با تماس‌های این دو نفر انگیزه‌ام برای کار کردن خیلی بیشتر شد و دوباره ادامه دادم.

در حال حاضر چه محصولاتی تولید می‌کنید؟
انواع انگشت مصنوعی و زیبایی دست، انواع انگشت و دست مکانیکی قابل حرکت، دست الکترونیکی با قابلیت کنترل از طریق سیگنال عصبی برای افراد قطع دست از ساعد و بازو، آرنج الکترونیکی برای قطع دست از کتف، مچ مکانیکی و الکترونیکی و پوست مصنوعی از جمله محصولاتی هستند که در این شرکت تولید می‌کنیم.

مواد اولیه این تولیدات از کجا تهیه می‌شود؟
تمام مواد اولیه از چین و آمریکا خریداری می‌شود. در واقع خریدها را هم خودمان انجام می‌دهیم و با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم ولی در کل (  نمی‌شود، سخت است و خسته شدیم)  نداریم. اعضای شرکت فقط یک شعار دارند و آن اینکه " ما می‌توانیم، حتما موفق می شویم. به هر قیمت با هر سختی پیش رو." 

مشتریان شما معمولا از کدام شهرها هستند؟
از تمام شهرهای ایران افرادی که در اثر حادثه دچار معلولیت دست شده یا از بدو تولد دارای معلولیت بودند به ما مراجعه می‌کنند. از تهران، اهواز، شیراز، ساری و غیره حتی افرادی بودند که از کشور آذربایجان، عراق، کانادا و نروژ مراجعه کرده‌اند.

تاکنون کدام کشورها موفق به تولید انگشت مصنوعی شده‌اند؟
در کشور آمریکا، ژاپن، آلمان، انگلیس این محصولات تولید می‌شود.

آیا بین تولیدات شما و سایر کشورها تفاوت‌هایی وجود دارد یا خیر؟ 
تفاوت تولیدهای ما با سایر کشورها در این است که تولیدات ما بر اساس متریال‌های موجود کشور بومی‌سازی شده و تولیدات ما دارای گارانتی و خدمات پس از فروش است. قیمت تمام شده این محصولات ۶۰ درصد کمتر از محصولات خارجی است. 
گران‌ترین محصول تولید شده ما مربوط به دست الکترونیکی با قابلیت کنترل انگشتان از طریق سیگنال های عصبی است.
ما همزمان با تولید و فروش  این محصولات بر روی روش‌ها و تکنیک‌های جدید تحقیق و پژوهش کرده و با کشورهای مختلف سازنده این محصولات صحبت می‌کنیم تا روند رو به رشدی داشته باشیم.

آیا در بحث صادرات نیز فعالیت می‌کنید؟
ببینید این محصولات قابلیت صادرات به کشورهای همسایه و اروپا را  دارند ولی کار به‌گونه‌ای است که فرد باید برای بررسی نوع قطع انگشت یا دست و سایر ریزه‌کاری‌ها در محل حضور داشته باشد.   
 
افرادی که به شما مراجعه می‌کنند چه نگاهی به نقص عضو خود دارند؟
خیلی از افراد وقتی برای تهیه انگشت یا دست مصنوعی به ما مراجعه می‌کنند اوضاع روحی مناسبی ندارند، انسان‌های مستاصل و درمانده‌ای هستند که نمی‌دانند چکار کرده و کجا بروند، نداشتن اعتماد به نفس آنها را اذیت می‌کند برای همین من در اینجا کلی با آنها صحبت کرده و امیدواری می‌دهم، این نوع رفتار باعث دلگرمی آنها می‌شود. همدردی من با مراجعان باعث امیدواری آنان می‌شود. گاها هم متوجه می‌شوند که نیاز به پروتز ندارند و زندگی خود را می توانند ادامه دهند و این دیدگاه در اثر صحبت‌های دوطرفه پیش می‌آید.

برای آینده چه  برنامه‌هایی دارید؟ 
در  جهت ارز آوری برای کشورمان تاسیس شعبات این شرکت در کشورهای مختلف در دستور کار قرار دارد و البته  این کار شروع شده است.
در زمینه ساخت، طراحی ایده و محصول، هدف‌گذاری مالی و ... با دیگر شرکت‌های دانش بنیان همکاری می‌کنیم، اما واقعا کمبود وقت داشته و شرمنده خیلی‌ها از اساتید می‌شوم.
برای آینده در زمینه فعالیت در حوزه خودمان در حال طراحی و ساخت پروتزهای پیشرفته اندام تحتانی هستیم برای افراد قطع پا.
در حوزه توانبخشی نیز برای افرادی که سکته مغزی کرده‌اند ورود پیدا کرده‌ایم و خیلی پروژه دیگر که از حوصله این بحث خارج است. 

در حال حاضر برای تولیدات خود با کدام چالش‌ها و مشکلات درگیر هستید؟
ما در زمینه تولید علم مشکلی نداریم چون واقعا در حوزه‌ای که کار کرده‌ایم زحمت کشیدیم و راه‌های مختلفی را امتحان و بررسی کردیم.
 اما برای اینکه بتوانیم در سطح جهانی فعالیت کرده و اشتغال بیشتری برای جوانان رقم بزنیم نیازمند حمایت‌های مالی و معنوی بیشتری از طرف دولت هستیم. مخصوصا امسال که از سوی مقام معظم رهبری سال تولید دانش بنیان و اشتغال‌آفرین نامگذاری شده است. امیدواریم حمایت‌های بیشتری از مجموعه ما داشته باشند ( از جمله سرمایه در گردش)، چرا که این درخت علمی که طی سال‌ها برای آن زحمت کشیده شده به بار نشسته و حالا زمان میوه دادن آن است و چه بهتر که این مهم با کمک دولت در جهت اشتغال‌زایی، کارآفرینی و افتخار کشور با سرعت بیشتری رقم بخورد.

 با وجودی که شما درخواست‌هایی برای رفتن از ایران و کار در کشورهایی اروپایی داشتید، چرا با درخواست آنها موافقت نکرده و از ایران نرفته‌اید؟ 
بله درخواست همکاری داشتم. اتفاقا شرایط کار در کشورهای دیگر برای ما خیلی راحت‌تر است. مخصوصا اینکه تسهیلات متعددی برای پژوهشگران و تولیدکنندگان داده می‌شود و ایجاد زیرساخت‌ها و تامین قطعات و کسب دانش فنی به مراتب سهل‌تر از کشور ماست.
 واقعا با وجود تحریم‌ها و ناملایمات بسیار کار سخت و مشقت باری داریم. دوم‌ اینکه ما ‌محصولات خیلی با تکنولوژی بالا تولید می‌کنیم، بنابراین فرصت کاری برای ما در هر کشوری مهیا بوده و استقبال می‌شود.
 من در حال ایجاد زیرساخت‌ها برای راه‌اندازی شعبه‌های فروش در کشورهای مختلف هستم و فعلا از کشورهای همسایه شروع کردیم که در ایران تولید کرده و فروش در کشورهای دیگر باشد. تمام سود مالی و معنوی  این کار در جهت اشتغال‌زایی و پیشرفت کشورمان خواهد بود. امیدوارم مسوولان هم ما را در این طرز فکر یاری کرده و با حمایت‌های معنوی و  تسهیلات مالی و سرمایه در گردش  زمینه‌های ما را در رسیدن به اهدافمان کمک کنند.
در پایان ما را به ذکر چند خاطره شیرین مهمان کنید.
خاطرات زیادی از افرادی که برای تهیه انگشت یا دست مصنوعی مراجعه کرده‌اند در ذهنم ثبت شده که در این فرصت کوتاه به چند مورد اشاره می‌کنم.
خاطره اول: ساعت حدودا یک بامداد بود موبایل من چندبار زنگ زد ولی چون دیر وقت بود جواب ندادم از همان شماره‌ای که چندین بار تماس گرفته بود یک پیامک دریافت کردم. در این پیامک با حالت ناراحت و عصبانی نوشته بود" چرا جواب نمی‌دهی، اگر نمی‌خواهی کمک کنی چرا این محصولات را تبلیغ می‌کنی" صبح فردا با این شماره  تماس گرفتم، یک خانمی از بندرعباس بود، به او توضیح داده و گفتم جواب ندادن من حمل بر ادبی یا عدم کمک کردن به شما نباشد. اینجا در تبریز ما از ساعت ۱۱شب می‌خوابیم ولی ممکنه شما در بندرعباس تا ساعت دو بامداد در بیرون بوده یا مغازه‌ها برای خرید و فروش باز باشد.
وقتی پرسیدم مشکل چیست؟ با ناراحتی، استرس و درماندگی گفت یک بند انگشت برادرم قطع شده و نمی‌دانیم چکار کنیم، با جستجو در اینترنت شما را پیدا کردیم که انگشت مصنوعی درست می‌کنید.
من همیشه از افرادی که از راه دور تماس می‌گیرند عکس عضو قطع شده را می‌گیرم، وقتی از این خانم هم عکس انگشت قطع شده برادرش را خواستم برایم فرستاد.
دیدم این انگشت قطع شده عملا تاثیر زیادی در کاهش عملکرد دستش ندارد و تمام کارهایش را به خوبی می‌تواند انجام دهد. وقتی این صحبت‌ها را با خواهرش مطرح کردم در جوابم گفت" انگار شما آب خنکی بر روی ناراحتی دلم پاشیدی، مرا از استرس زیادی که در اثر حادثه برای برادرم پیش آمده بود راحت کردی".
خاطره دوم مربوط به یک معلم است.
یک آقای معلمی از یکی از شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی پیش من آمد که از بدو تولد انگشتان دست چپش رشد نکرده بود و همیشه دستش را در جیب قایم می‌کرد.
پرسیدم در کلاس چکار می‌کنی؟ گفت در کلاس هم همیشه در جیبم است.
دو هفته بعد مراسم عقد این آقا معلم بود و خیلی نگران بود، در مراسم عقد نمی‌توانست دستش مدام در جیبش باشد، اصرار داشت کسی نداند او انگشت ندارد. خیلی احساس خجالت می کرد و حس بسیار بدی داشت.
من بهش قول دادم به امید خدا تا دو هفته دیگر و قبل از مراسم عقد دستش چپ را برایش درست کنم.
آن روزها که مشغول درست کردن دست چپ او بودیم مدام برق ها قطع می شد و محیط کار ما تاریک بود و عملا کار کردن غیر ممکن می شد. ولی من قول داده بودم تا دو هفته کار را تمام می کنم. برای همین تمام تجهیزات و ابزار کار را از کارگاه به حیاط منتقل کردم  تا از نور طبیعی استفاده کرده و کار را به موقع تحویل دهم و شکر خدا این کار انجام شد.
خاطره سوم هم مربوط به دختر جوانی از یکی از روستاهای استان فارس است.
این دختر جوان ۲۲ساله دستش در اثر گاز گرفتگی سگ دچار حادثه شده بود. خانواده این دختر به علت فقر مالی نمی‌توانستند او را  به شیراز بیاورند وقتی با من تماس گرفته و موضوع را مطرح کردند گفتم در یکی از سفرهایم به شیراز حتما به روستای شما آمده و از نزدیک صحبت می‌کنیم.
به شیراز رفتم، در آن روستا آن دختر جوان را دیدم که سگ دستش را خورده بود و فقط انگشت شست داشت، قالب‌گیری کردم و به تبریز آمدم. یک مدت بعد با دست آماده به روستا رفته و دستش را تحویل دادم.
در مرحله اول با عنایت خدای مهربان و سپس وجود این دست باعث شد این دختر جوان ازدواج کند.
مادرش به قدری خوشحال بود که مدام مرا دعا می‌کرد. مادرش می‌گفت هیچ وقت فکر نمی‌کردم دخترم بتواند ازدواج کند ولی حالا دخترم عروس شده است. من از شادی دل آن مادر و دختر خیلی خوشحال شدم.
امیدوارم انسان‌ها بتوانند با عملکرد خودشان مسیر زندگی یک فرد را تغییر دهند.

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار