1403/02/05

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/05

-

جنایتی که ترکیه در حق ایران کرد

کد خبر : 2370
18:48
1401/01/24

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در مراسم افتتاحیه سد ایلی سو به صراحت گفت که این سد بهترین پاسخ به دشمنان ترکیه است. این یعنی اردوغان برخلاف تمام شعارهایش ایران را نه رقیب بلکه دشمن ترکیه می‌داند.

به گزارش سونیوز، شاید از تیتر تعجب کنید و آن را اغراق شده بدانید اما ترکیه در سال‌های اخیر جنایتی را در حق ایران- و عراق و سوریه- کرده است که بی سابقه است.

چند روزی است که آسمان تهران غبار آلود که نه، بلکه خاکی است. چند سالی است که جنوب و غرب کشور از جمله خوزستان و ایلام نیز درگیر این بحران هستند. تنها کافی است به مطب پزشکان متخصص ریه سر بزنید تا جمعیت قابل توجه ایلامی‌ها را ببینید. مقصر و در واقع مجرم درجه یک تمام این اتفاقات ترکیه و سدسازی‌های گسترده آن است.

به باور کارشناسان محیط زیست با تکمیل پروژه‌های سدسازی ترکیه موسوم به پروژه "گاپ" و قطع حق‌آبه رودخانه‌های دجله و فرات باید منتظر رخ دادن طوفان‌های بدتر از این هم باشیم و طوفان‌های چند روزی قبل که بیش از ۷۰ درصد کشور را درگیر کرد تنها نمونه‌ای کوچک از طوفان‌های آینده هستند.

اما پروژه گاپ چیست؟ پروژه سدسازی ترکیه موسوم به "گاپ" که شامل ۲۲ سد و ۱۳ نیروگاه بر روی سرشاخه‌های دجله و فرات است، عراق، سوریه و ایران را به سرزمین‌های خشک تبدیل خواهد کرد! این دزدی آب توسط ترکیه باعث خشک شدن اراضی کشاورزی عظیم عراق می‌شود که این خشکی زمین‌های عراق دلیل ایجاد توده‌های گسترده گرد و غبار در ایران است.

برای درک گستردگی پروژه سد سازی ترکیه کافی است به این اظهارات نگاهی دوباره کنید. «ویسل اروغلو» وزیر آب و جنگلداری ترکیه در سال ۱۳۹۶ اعلام کرد که تعداد ۷۲۷ سد تاکنون در ترکیه ساخته‌شده است و با تکمیل سدهای در دست‌ ساخت، تعداد آن‌ها در پنج سال آینده (سال ۱۴۰۲) به ۲ برابر خواهد رسید.

«مجتبی ذوالجودی», سرپرست معاونت محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست درباره این پروژه مخرب زیست محیطی هشدار داده و گفته بود: تأثیرات سوء پروژه سدسازی ترکیه موسوم به "پروژه گاپ" در ایران و به‌خصوص تالاب هورالعظیم بسیار زیاد است و سد ایلیسو که که از ورود ۵۶ درصد از آب دجله به عراق جلوگیری می‌کند, خطری برای کل منطقه محسوب می‌شود!
 

وقتی پروژه سدسازی ترکیه، که پرخرخ‌ترین پروژه این کشور است، به نتیجه برسد ترکیه عملاً کنترل آب‌های بالادست منطقه‌ای را در اختیار و عملا از آن به عنوان اهرمی سیاسی علیه عراق، سوریه و ایران استفاده می‌کند. این طرح سوریه و عراق و بخشی از جنوب ایران- به ویژه تالاب هورالعظیم را- به طور کامل خشک می‌کند. ابعاد ماجرا وقتی وحشتناک‌تر می‌شود بدانیم که سوریه عملا یک کشور عادی نیست و پیشگیری خاصی نمی‌تواند بکند، عراق وضعیت بهتری ندارد و در نتیجه تمام بار مقابله احتمالی با این موج بر دوش ایران خواهد بود.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در مراسم افتتاحیه سد ایلی سو به صراحت گفت که این سد بهترین پاسخ به دشمنان ترکیه است. این یعنی اردوغان برخلاف تمام شعارهایش ایران را نه رقیب بلکه دشمن ترکیه می‌داند. 

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد وزارت خارجه و شورایعالی امنیت ملی به عنوان دو نهاد متولی این موضوع باید اقدامی برای بر هم زدن این بازی کنند.


برچسب های خبر (تگ)


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار