1403/01/09

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/01/09

-

بزرگ‌ترین ریزش تاریخی مسکن در راه است!

کد خبر : 2207
16:23
1400/12/09

بنابر پیش‌بینی یک کارشناس اقتصادی از بازار مسکن پس از احیای برجام، مسکن بزرگ‌ترین ریزش تاریخی خود را خواهد داشت طوریکه ۲۰ تا ۳۰ درصد در شهرهای بزرگ کاهش قیمت مسکن را تجربه خواهیم کرد.

به گزارش سونيوز، برخی از کارشناسان اعتقاد دارند اگر برجام احیا شود، مسکن بزرگ‌ترین ریزش تاریخی خود را تجربه خواهد کرد.

مریم فکری: چه سرنوشتی در انتظار قیمت‌ها در بازار مسکن است؟ این سوالی است که این روزها و در روزهای پایانی سال از ذهن بسیاری از خریداران و متقاضیان بازار مسکن می‌گذرد؛ آن هم در شرایطی که مذاکرات برجام در وین در جریان است و برخی از تحلیلگران، از رفتار ریزشی بازار پس از توافق وین سخن می‌گویند. با این حال، هنوز سرنوشت نهایی مذاکرات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و گاها فقط خبرهایی از چگونگی روند مذاکرات به بیرون درز می‌کند.

در این میان، در شرایطی که عموم طرفین حاضر در مذاکرات احیای برجام در شهر وین اذعان دارند که گفتگوها به مرحله نهایی رسیده، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده با بالا گرفتن تنش‌ها بر سر بحران اوکراین و  آغاز کنفرانس امنیتی مونیخ، مذاکرات در وین با وقفه کوتاهی روبه‌رو شده است. در واقع به نظر می رسد اوج گرفتن تنش ها در اوکراین باعث شده طرف های غربی تمرکز خود را تا حد زیادی معطوف به این بحران عاجل‌تر کنند.

اگرچه سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در تازه‌ترین اظهارنظر گفت؛ اتفاقات اخیر در اوکراین و روسیه تاثیری بر مذاکرات وین نخواهد داشت. به اعتقاد محمود عباس‌زاده مشکینی، طبق اخباری که از وین مخابره می‌شود، شرایط برای یک توافق خوب مهیا شده است و پیشرفت‌هایی صورت گرفته شده است، اما به نتیجه رسیدن این موضوع بستگی به طرف‌های مقابل دارد.

 

متوسط قیمت مسکن از ۳۳ میلیون تومان عبور کرد

بر اساس اعلام بانک مرکزی، در بهمن ماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران به ۳۳ میلیون و ۶۰ هزار تومان رسید که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۰.۴ و ۱۶.۴ درصد افزایش یافته است.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۷۰.۲ میلیون تومان به منطقه یک و کمترین آن با ۱۵.۶ میلیون تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

همچنین بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده رشد به ترتیب معادل ۴۸.۴ و ۵۲.۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

hoOdnhfUsBjO

 

فروشنده‌ها زیاد می‌شوند

در این شرایط اما بازار مسکن در انتظار نتیجه مذاکرات وین نشسته‌ است و تحلیل‌ها در این سمت و سو است که در صورت اعلام توافق وین، باید منتظر ریزش قیمت‌ها باشیم؛ تا جایی که رییس اتحادیه املاک در رابطه با بازار مسکن گفته؛ بازار فروش در انتظار نتیجه مذاکرات برجام است و با شوک مثبتی که توافقات به بازار وارد می‌کند، فایل‌های فروش در ماه‌های آینده افزایش خواهد داشت.

به اعتقاد مصطفی‌قلی خسروی، بازار به سمت خریدار و قیمت رو به پایین به ثبات خواهد رسید. وی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت بازار مسکن پس از توافق وین عنوان کرده؛ ما باید بدانیم که با تلاش مسوولان، احتمال این‌که افزایش قیمتی در حوزه مسکن داشته باشیم، وجود ندارد. تازه اگر واقعا دولت یک برنامه مطلوب‌تری برسد و از طرف دیگر، دستور ریاست‌جمهوری در خصوص فروش مازاد املاک عملیاتی شود، به طور مسلم کاهش قیمت خانه را شاهد خواهیم بود.

وی در پاسخ به این پرسش که میزان کاهش قیمت مسکن تا چقدر ارزیابی می‌شود؟ تصریح کرده؛ خدا کند که ملک مفت و مجانی شود. باید حرکتی انجام شود و خانه‌های خالی به بازار بیاید و املاک مازاد به فروش رود. ما منجم نیستیم که بگوییم خانه ۶۰، ۷۰ درصد پایین می‌آید، ولی افت قیمت خواهیم داشت.

رییس اتحادیه مشاوران املاک متذکر شده؛ ما راضی به زیان هیچ‌کسی نیستیم، ولی اگر حرکتی صورت گیرد، مثل قطعه قطعنامه ۵۹۸، قطعه‌ای هم در بهشت‌زهرا خواهیم داشت. افرادی طماع پول و دلار را بلوکه کردند و ملک خریدند و احتکار کردند. به طور مسلم ما راضی به زیان نیستیم، ولی احتمال سقوط قیمت هست.

بزرگ‌ترین ریزش تاریخی مسکن اتفاق می‌افتد

اما محمد صادق‌الحسینی، کارشناس اقتصادی در لایو اینستاگرامی با پیش‌بینی بازار مسکن، گفته؛ اگر برجام احیا شود، پیش‌بینی مدل‌ها این است که مسکن بزرگ‌ترین ریزش تاریخی خود را خواهد داشت؛ به طوری که ۲۰ تا ۳۰ درصد در شهرهای بزرگ کاهش قیمت مسکن را تجربه خواهیم کرد و در شهرهای کوچک میزان کاهش قیمت کمتر است.

به اعتقاد وی، اگر برجام اتفاق نیفتد و در صورت عدم هر گونه توافق، باز هم مسکن دارایی خوبی برای سال ۱۴۰۱ نیست، زیرا قیمت مسکن در بازار براساس دلار ۳۳ هزار تومانی است.

صادق‌الحسینی تاکید کرده؛ مسکن به نظر من دارایی خوبی برای سال آینده نیست و این‌که می‌گویند قیمت مسکن در سال آینده گران می‌شود و الان خانه بخرید، من موافق آن نیستم.

وی متذکر شده؛ این نکته را در نظر داشته باشید که اگر توافق اتفاق نیفتد، منظور این نیست که مسکن رشد نخواهد داشت، اما رشد قیمت مسکن در سال آینده کمتر از تورم خواهد بود.


برچسب های خبر (تگ)


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار