1403/02/28

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/28

-

ردیابی اولین سیگنال رادیویی از یک سیاره فراخورشیدی

کد خبر : 175
12:53
1399/10/15

اخترشناسان احتمالا اولین سیگنال‌های رادیویی از یک سیاره خارج از منظومه شمسی را دریافت کرده‌اند که می‌تواند یک راه جدید برای بررسی و درک جهان در اختیار دانشمندان قرار دهد.

به گزارش سونیوز، در جست و جوی تمام ناشدنی برای فهم کیهان و محلی که ما در آن قرار داریم، تلنگرهای کوچک اما گرانبها در داده‌های به دست آمده می‌توانند چشم ما را به سوی جهانی نو باز کنند و حال ستاره شناسان اولین قدم‌ها را با استفاده از انتشار امواج رادیویی برای کشف اسرار جدید این جهان ها و سیاره‌های دور برداشته‌اند.
جیک ترنر ستاره شناس دانشگاه کورنل به همراه همکارنش در مقاله‌ جدید خود در این باره می‌گویند: مشاهدات انتشار امواج رادیویی، بهترین و امیدوار کننده‌ترین روش در جهت شناسایی میدان مغناطیسی سیارات دور هستند و دانش حاصل از این فرآیند می‌تواند چشم‌انداز با ارزشی را از ساختار درونی سیارات، زیست پذیری و وضعیت جوی آنها فراهم آورد.
ستاره‌شناسان ممکن است توانسته باشند اولین سینگال دریافت شده از یک سیاره فراخورشیدی را شناسایی کنند به گونه ای که وقتی بادهای ستاره‌ای یعنی ذرات باردار جریان یافته از ستاره میزبان به میدان مغناطیسی یک سیاره برخورد می‌کند، می‌توان تغییر سرعت آن را از تغییرات چشمگیر در انتشار امواج رادیویی تشخیص داد، به عنوان مثال، میدان مغناطیسی خود سیاره ما زمین هنگام وزش بادها خورشیدی مانند پرنده‌ای بیگانه جیر جیر می‌کند. ما چنین آواهای ناله مانندی را از سیارات دیگر منظومه شمسی نیز شنیده‌ایم.
البته نباید این نکته را فراموش کرد که برای تشخیص زمزمه سیگنال‌های رادیویی از سیارات فراخورشیدی ابتدا به راهی نیاز داریم تا بتواند از آن طریق صدایی فراتر آواها زمین و جاهای دیگر را شنید. چند سال پیش، یک تیم تحقیقاتی برای انجام این کار برنامه خط لوله «برئالیس» را توسعه داد، آنها این خط را بر روی سیاره مشتری آزمایش کرده و سپس محاسبه کردند که انتشار امواج رادیویی مشتری در فاصله بسیار دور چگونه است.
اگر محققان بتوانند سیگنال‌های رادیویی سیارات دور را بررسی کنند، قادر به درک میدان مغناطیسی آن‌ها خواهند بود. این دستاورد می‌تواند به کشف خصوصیات داخلی و اتمسفر یک سیاره و همچنین تعاملات آن با ستاره‌ها و سیارات دیگر کمک کند. در حال حاضر سیگنال‌ها ضعیف هستند و تایید نشده‌اند، اما با بررسی‌های بیشتر به وسیله دیگر تلسکوپ‌های رادیویی می‌توان به جزئیات بیشتری از آن‌ها پی برد.
باد ستاره‌ای (Stellar wind) به جریانی از گاز که از جوّ ستاره خارج می‌شود می‌گویند. شدت باد ستاره‌ای در ستارگان گوناگون شدیداً متفاوت است و در هر زمانی با اوقات دیگر تفاوت دارد. ستارگان داغ، درخشان، بزرگ و پرجرم مانند فراغول‌ها و ابرغول‌ها بادهای ستاره‌ای نیرومندی دارند که سرعتشان گاه به هزاران کیلومتر بر ثانیه می‌رسد./ ساینس الرت

برچسب های خبر (تگ)


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار