1403/02/06

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/06

-

ارزیابان یونسکو چهار کاروانسرای آذربایجان‌شرقی را بررسی کردند

کد خبر : 1594
23:00
1400/07/24

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان شرقی گفت: ویژگی‌های کالبدی و مستندات چهار کاروانسرای تاریخی استان توسط ارزیابان یونسکو - ایکوموس به منظور ثبت جهانی این آثار برررسی شد.

به گزارش سونيوز، احمد حمزه زاده، افزود: این اقدام در راستای ثبت جهانی کاروانسراهای تاریخی یام مرند، خواجه نظر جلفا، جمال‌آباد میانه و گویجه بل از سوی بازرسان سازمان یونسکو - ایکوموس انجام شد.

وی اظهار داشت: در این راستا «حسام مهدی» و «چان بینان» از ارزیابان سازمان یونسکو-ایکوموس به همراه «محمدحسن طالبیان» مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و «مصطفی پورعلی» مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی در روزهای ۲۳ و ۲۴ مهر از این کاروانسراها بازدید کردند.

حمزه زاده، با بیان اینکه کاروانسراهای یام مرند، خواجه نظر جلفا، جمال‌آباد میانه و گویجه بل نامزد ثبت جهانی در فهرست یونسکو هستند، ادامه داد: ۵۶ کاروانسرای ایران در فهرست یونسکو نامزد ثبت جهانی هستند که از این تعداد چهار کاروانسرا در آذربایجان شرقی واقع شده اند.

از کشورمان تاکنون ۲۶ اثر در فهرست یونسکو ثبت شده اند که از این تعداد مجموعه کلیساهای آذربایجان و بازار تبریز از استان آذربایجان شرقی هستند.

سازمان‌ آموزشی،‌ علمی ‌و ‌فرهنگی ‌ملل ‌متحد (یونسکو) در چهارم نوامبر ۱۹۴۶ تأسیس شد و در شانزدهم نوامبر ۱۹۴۶، چهل و شش کشور از جمله ایران اساسنامه آن را امضا کردند.


برچسب های خبر (تگ)


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار