1403/02/06

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/06

-

روز جهانی معماری

کد خبر : 1528
01:00
1401/07/11

سونیوز: روز جهانی معماری (World Architecture Day) نخستین دوشنبه ماه اکتبر هر سال است که مصادف با روز جهانی اسکان بشر است. این روز از سوی اتحادیه بین ‌المللی معماران (UIA) بدین عنوان نام‌ گذاری و مشخص شده‌ است.

به گزارش  سونیوز روز جهانی معماری (World Architecture Day) نخستین دوشنبه ماه اکتبر هر سال است که مصادف با روز جهانی اسکان بشر است. این روز از سوی اتحادیه بین ‌المللی معماران (UIA) بدین عنوان نام‌ گذاری و مشخص شده‌ است.

اتحادیه بین ‌المللی معماران (UIA) از سال ۲۰۰۵ میلادی با هدف یادآوری به جهانیان برای مسئولیت جمعی ‌شان برای آینده سکونت بشر نخستین دوشنبه ماه اکتبر هر سال را به عنوان روز بین ‌المللی معماری نام ‌گذاری کرد. این روز پیش از این به عنوان روز جهانی اسکان بشر از سال ۱۹۸۶ میلادی از سوی سازمان ملل متحد نام‌ گذاری شده‌ بود.

درباره اتحادیه بین ‌المللی معماران (UIA) بد نیست بدانید این سازمان غير دولتي در سال ۱۹۴۸ میلادی در شهر لوزان کشور سوئیس با هدف متفق كردن معماران تمام كشورهاي جهان بدون در نظر گرفتن مليت ، نژاد ، مذهب و يا مكتب فكری آنها پايه گذاري شده است. معماران سراسر نقاط جهان می توانند با عضویت در اتحادیه بین المللی معماران از امکانات گوناگون همچون کاریابی ، شرکت در مسابقات و همایش های گوناگون و کمک های ادامه تحصیل بهرمند شوند و از این طریق از حقوق کلی خود در سطح جهان پاسداری نمایند.

تاکنون ۱۲۴ کشور به این اتحادیه پیوسته اند؛ از هر کشور فقط یک نهاد فراگیر اجازه دارد به عضویت این اتحادیه درآید و کلیه معماران مستقل آن کشور تنها از طریق به عضویت در آمدن در آن نهاد، عضو UIA شناخته خواهند شد.

اما درباره روز جهانی معماری (World Architecture Day) لازم به بیان است هر ساله در این روز مراسم‌ هایی در رابطه با حق انسان‌ ها در رابطه با داشتن مسکن مناسب و نیز همایش‌ هایی در رابطه با معماری برگزار می‌ شود. اتفاقی که در سال ۲۰۲۰ میلادی به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا، تحت تاثیر قرار گرفته است!

روز جهانی معماری که توسط اتحادیه بین المللی معماران (UIA) در سال ۱۹۸۵ میلادی پایه گذاری شد، همزمان با روز جهانی اسکان بشر سازمان ملل متحد در اولین دوشنبه ماه اکتبر جشن گرفته می شود.

روز جهانی معماری، تلاش به سوی آینده شهری بهتر

همه گیری گسترده ویروس کرونا همانطور که نشان داد می تواند آداب و رسوم رایج در میان مردم و همچنین ماهیت فضاهای اجتماعی در سراسر نقاط جهان را تغییر دهد، به ما یادآور شد که چگونه بحران ها می توانند به صورت نامتناسبی بر فقیرترین و آسیب پذیرترین جوامع بگذارند!

در بسیاری از شهرهای جهان  مردم نمی توانند شیوه های زندگی ایمن را رعایت نمایند، و این اتفاق دلیلی ندارد حز دسترسی نداشتن به آب و فضای تمیز. سیاست های شهری بایستی خدمات مناسب ، مسکن ایمن و فضای تفریحی ایده آل را برای همه شهروندان تضمین نماید. برنامه ریزی، طراحی و معماری شهری برای داشتن آینده شهری بهتر، برای همگان لازم و ضروری است.

طراحی شهری و معماری کلیدی است برای تجربه ی بهترین کیفیت زندگی توسط همگان UIA و کشورهای عضو آن در ۵ اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی متحد می شوند تا نشان دهند که چگونه معماری و معماری شهری می تواند جوامع ما را قوی ، ایمن ، عادلانه و مقرون به صرفه نماید؛ چگونه می توانند ما را به سمت آینده شهری بهتر سوق دهند.


 

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار