1402/12/29

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1402/12/29

-

روز جهانی داروساز

کد خبر : 1502
08:00
1401/07/03

روز جهانی داروساز هر سال در بیست‌وپنجم سپتامبر، به‌منظور شناخت نقش مهمی که داروسازان در سلامتی جوامع ایفا می‌کنند و تجلیل از تلاش‌های آن‌ها برگزار می‌شود.

به گزارش سونیوز، در حالی که موج جدید همه‌گیری کرونا کشورهای مختلف را با موارد بالایی از مرگ‌ومیر و کمبود منابع درمانی مواجه کرده است، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی نقش بسیار مهمی در نجات جان افراد مبتلا به این ویروس ایفا کردند. پزشکان، پرستاران و پرسنل مراقبت‌های بهداشتی همگی بیش از حد کار کرده و از خدمات‌رسانی بدون وقفه به بیماران خسته و درمانده شده‌اند. با این حال نقشی که در مبارزه با ویروس کرونا نامشخص و بدون توجه مانده، نقش داروسازانی است که شبانه روز برای تهیه داروهای ضروری برای درمان تلاش می‌کنند بدون آنکه در مورد فعالیت‌های خستگی‌ناپذیر خود هیچ‌گونه حمایتی دریافت کنند.

روز جهانی داروساز، برای روشن ساختن نقش آن‌ها در بخش مراقبت‌های بهداشتی و ترویج تعهدات آن‌ها تعیین شده است. این روز توسط فدراسیون بین‌المللی داروسازی (FIP) تعیین شده است که نماینده بیش از یک میلیون داروساز در سراسر جهان است و علاوه بر حفاظت از حقوق داروسازان در راستای ایجاد شرایط بهتر کاری برای آن‌ها نیز فعالیت می‌کند.

داروسازان در ارائه داروهای نجات‌بخش در مواقع ضروری، ارائه اطلاعات صحیح در مورد نحوه مصرف دارو، شناسایی هرگونه عوارض جانبی داروها و ارائه کمک‌های پزشکی در مواقع ضروری نقش‌های متفاوتی ایفا می‌کنند. لذا وجود روزی برای تجلیل از آن‌ها بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

روز جهانی داروساز
بیش از چهار میلیون داروساز در سراسر جهان وجود دارد که حدود ۷۸ درصد از آن‌ها زن هستند. داروسازان در دسترس تر ین متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و سلامتی محسوب می‌شوند و همچنین نقش بسزایی در توسعه درآمد بازار دارویی سراسر جهان ایفا می‌کنند. از سال ۲۰۱۰ تا کنون ۲۵ سپتامبر به‌عنوان روز جهانی داروساز تعیین شده است. دلیل انتخاب این تاریخ نیز هم‌زمانی آن با تاریخ تأسیس FIP در سال ۱۹۱۲ است.

پیشنهاد بزرگداشت روزی برای یادآوری افراد درگیر در حرفه داروسازی در شورای FIP ۲۰۰۹ در ترکیه ارائه شد. این پیشنهاد با در نظر گرفتن یکی از دستورکارهای کلیدی آنها یعنی حمایت و ارتقای نقش داروسازان در سطح جهانی، توسط اعضای شورا تصویب شد. از سال ۲۰۱۰ به بعد روز داروساز هر ساله به منظور تجلیل از این حرفه در سراسر جهان برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری روز جهانی داروساز
هدف از تعیین این مناسبت جلب توجهات جهانی به سوی داروسازان و نقش بسزای آن‌ها در زمینه سلامتی و بهداشت، همچنین تشویق فعالیت‌هایی است که از نقش داروسازان بر بهبود سلامتی در هر گوشه از جهان حمایت می‌کند و اطلاعات موجود در این زمینه را گسترش می‌دهد. FIP همه اعضای خود را تشویق می‌کند تا برای تحقق این هدف در رویدادهای مربوط به روز جهانی داروساز شرکت کنند.

داروزسازان از تجربه، دانش و تخصص خود استفاده می‌کنند تا جهان (پزشکی) را به مکانی بهتر برای همه تبدیل کنند و مردم از داروهایی که برای رفع هر یک از مشکلات و بیماری‌های خود استفاده می‌کنند بهترین نتیجه را بگیرند. از سوی دیگر داروسازان همیشه می‌توانند صحیح‌ترین نحوه مصرف داروها برای کارایی بهتر و سایر توصیه‌های درمانی ضروری را در دسترس افراد مختلف قرار دهند.

موضوع روز جهانی داروساز
روز جهانی داروساز هر سال با موضوع متفاوتی برگزار می‌شود تا انجمن‌ها و افراد فعال در صنعت داروسازی بتوانند برای برپایی کمپین‌های ملی یا پروژه‌های محلی مرتبط، به‌منظور نمایش فعالیت‌های موفقیت‌آمیز خود در راستای کمک به بهبود سلامت مردم در سراسر جهان برنامه‌ریزی داشته باشند. برنامه‌های این روز می‌تواند شامل سخنرانی، برپایی نمایشگاه یا سازماندهی کارگاه‌های عملی یک‌روزه برای بزرگترها و بازدیدهای دوره‌ای برای کودکان باشد تا راه‌های بسیاری که یک داروساز می‌تواند با استفاده از آن‌ها به جوامع کمک کند را در معرض نمایش قرار دهد.

موضوع روز جهانی داروساز ۲۰۲۱ عبارت است از "داروسازی همیشه برای سلامتی شما مورد اعتماد است" که مطابق با نگرانی‌های فزاینده در مورد اثربخشی داروها در شرایط همه‌گیری کرونا تعیین شده و هدف آن ایجاد اعتمادی است که مردم باید در هر برهه از زمان به ارائه‌دهندگان خدمات درمانی داشته باشند.

اعتماد بخش مرکزی و مهم همه روابط انسانی و عنصر اساسی سرمایه اجتماعی است. این عنصر همچنین برای مراقبت‌های بهداشتی و سلامتی بسیار ضروری به نظر می‌رسد و به ویژه در زمان همه‌گیری بسیار مهم تلقی می‌شود چرا که میان اعتماد به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و نتایج سلامت بیماران ارتباط معنی‌داری وجود دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در محیط‌های مختلف بالینی، هنگامی که بیماران به متخصصان مراقبت‌های سلامتی خود اعتماد بیشتری داشته باشند رضایت بیشتری از درمان، رفتارهای مفیدتری برای سلامتی و عوارض پس از درمان کمتری از خود نشان دادند. این دسته از بیماران همچنین کیفیت زندگی بهتری را پس از گذراندن دوره درمان خود تجربه می‌کنند...

مطالعات FIP حاکی است که در سال جاری و با وجود شرایط ناشی از کووید -۱۹ در سراسر جهان، بی‌اعتمادی به مسئولین جوامع و منابع اطلاعاتی در بالاترین حد خود قرار دارد. در شرایطی که فقدان قطعیت‌های درمانی بسیار احساس می‌شود و تردید در کارایی واکسن‌های ارائه‌شده برای مبارزه با کرونا یک مانع بزرگ در مقابله با این پاندمی جهانی به حساب می‌آید، اعتماد عمومی به داروسازی بیش از هر زمان دیگر حائز اهمیت است.

سالهاست که داروسازان به طور مداوم در میان پنج متخصص معتبر برتر در نظرسنجی‌های عمومی شناخته شده‌اند و اساتید داروسازی مورد اعتمادترین افراد در جهان هستند. در واقع داروسازان در طول سال‌ها مراقبت، روابط مثبت، تخصص و عملکرد عالی این اعتماد را ایجاد کرده‌اند. FIP نیز در سال جاری موضوع روز جهانی داروساز را "داروسازی همیشه برای سلامتی شما مورد اعتماد است" تعیین کرده است تا فرصتی باشد برای اینکه داروسازی بتواند از اعتمادی که به این حرفه وجود دارد قدردانی کند و آگاهی خود را از این اعتماد و نقش حیاتی داروسازان را در بهبود سلامت افزایش دهد.

فدراسیون بین‌المللی داروسازی
فدراسیون بین‌المللی داروسازی (FIP)، نهادی جهانی، نماینده داروسازی، علوم دارویی و آموزش داروسازی بوده و به واسطه ۱۴۴ سازمان ملی، اعضای نهادی دانشگاهی و اعضای مستقل خود، نماینده میلیون‌ها داروساز، دانشمند داروسازی و استاد داروسازی در سراسر جهان است. FIP یک سازمان غیردولتی است که دفتر مرکزی آن در هلند قرار دارد. این سازمان از طریق مشارکت و حمایت از شبکه گسترده داروسازی و علوم دارویی، برای حمایت از توسعه حرفه داروسازی از طریق عمل و نوآوری‌های علمی نوظهور، همچنین توسعه نیروی کار داروسازی به‌منظور برآوردن نیازها و انتظارات مراقبت‌های بهداشتی جهان تلاش می‌کنند. ‌

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار