1403/01/28

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/01/28

-

روز داروساز

کد خبر : 1403
06:19
1401/06/05

سونیوز: پنجم شهریور روز بزرگداشت زکریای رازی است که به پاس زحمات و کشفیات این حکیم و شیمی‌دان بزرگ ایرانی در عرصه داروسازی، روز بزرگداشت وی، روز داروسازی نام نهاده شده است. این روز فرصت مناسبی برای یادآوری و تجلیل از نقش مهم و تعیین کننده جامعه داروسازان در چرخه نظام تامین سلامت و بهداشت و درمان کشور است.

 
 داروسازی در طول تاریخ 
استفاده از دارو به قبل از تاریخ مکتوب می رسد (تسکین درد زخم های بدن از طریق قرار دادن عضو در آب سرد و یا استفاده از برگ تازه درختان و یا گل آلود کردن عضو) از هنگام تهیه و جمع آوری مواد داروئی دانش داروسازی آغاز شد و به این ترتیب در اثر بروز بیماری های مختلف و غریزه بقاء در طول اعصار متمادی داروهای مختلف کشف گردیدند.
در قرن هفتم قبل از میلادASKLEPIOS به عنوان بزرگ ترین خدایان تندرستی مورد اعتقاد یونانیان بود و در آن زمان بیمار می بایست دست یا عصای آسک لپیوس و یا زبان مار مقدس را می بوسید تا مورد رحمت خدا قرار می گرفت عصای آسک لپیوس و مار مقدس که دور آن حلقه زده بود به عنوان نشانه رسمی پزشکی در دنیا شناخته شد.
در سمت راست آسک لپیوس دخترش HYGIA می ایستاد که در دستش یک جام از شربت شفاء بخش برای بیمار قرار داشت و مار مقدس نیز بر بازویش حلقه زده بود از آن پس جام و مار نیز به عنوان نشانه دارو سازی در جهان شناخته شد.
 
روز داروساز در ایران
روز داروساز در ایران برابر با ۵ شهریور و مصادف با زادروز محمد زکریای رازی است. این روز همچنین با روز بزرگداشت زکریای رازی مقارن است.
جامعۀ‌ داروسازان ایران از سال
۱۳۵۴ تعیین روزی به نام روز داروساز را دنبال می‌کرد. تعیین تولد زکریای رازی به عنوان روز داروساز نخستین بار در ایران توسط یکی از دانشیاران دانشکدۀ‌ داروسازی تهران انجام شد و در سال ۱۳۵۵ برای نخستین بار روز ۵ شهریور توسط جامعۀ‌داروسازان ایران به عنوان روز داروساز نامگذاری شد. سال بعد و در روز ۵ شهریور ۱۳۵۶ در باشگاه دانشگاه تهران مراسمی بدین مناسبت برگزار شد و همچنین از تمبری که بدین مناسبت طراحی شده‌بود رونمایی گردیدبا این حال این روز در تقویم درج نشده‌بود و رسمیت نداشت. پس از انقلاب اسلامی، هیأت مدیرۀ جامعۀ‌ داروسازان ایران در دیدار با آیت الله خامنه ای، رئیس جمهور وقت، خواهان نامگذاری رسمی این روز به نام روز داروساز شد. جامعۀ‌ داروسازان که به انجمن داروسازان ایران تغییر نام داده‌بود، برای سال‌های متوالی این مطالبه را از طریق مکاتبه با شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری کرد،‌ اما همواره با مخالفت این شورا مواجه می‌گردید.
در نهایت با پیگیری های انجام شده در سال
۱۳۷۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد تعیین روزی به نام داروساز و درج آن در تقویم موافقت کرد. در جلسۀ ۴۵۰ این شورا به تاریخ ۲۰ مهر ۱۳۷۸ روز تولد زکریای رازی به عنوان روز داروساز در نظر گرفته‌شد .این تصمیم طی نامه‌ای به شمارۀ (۲۶۱۲ .‌دش) به تاریخ ۵ آبان ۱۳۷۸ جهت درج در تقویم رسمی کشور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد. این مناسبت متعاقباً برای نخستین بار در تقویم سال ۱۳۷۹ جمهوری اسلامی ایران درج شد.
 

رازی از نخستین افرادی است که از دانش شیمی در علم پزشکی استفاده کرد، به همین دلیل او را پدر داروسازی و شیمی کاربردی نیز لقب داده‌اند. رازی، مواد شیمیایی را طبقه‌بندی كرد و به اكتشافات مهمی كه متكی به آزمایش های متعدد بوده، از قبیل اكتشاف الكل و جوهر گوگرد (اسید سولفوریك) نایل آمد. وی، نخستین كسی است كه ‌كلیه اشیای عالم را به سه طبقه حیوانات، نباتات، جامدات تقسیم كرده ‌است.
داروسازی در ایران امروز نه تنها علمی با جنبه های پایه و کاربردی است که در خانواده علوم پزشکی از جایگاهی ممتاز برخوردار است بلکه به نوعی الگویی کارا و نوین در ارتباط میان دانشگاه و صنعت است که توفیق یافته علم را به عرصه عمل برده و با شناخت جامعی از توانمندی ها و ضرورت های مورد توجه جامعه ، آنچه را مردم نیاز دارند با خلاقیتی قابل تقدیر تولید و عرضه کند. ضرورت دارو و داروسازی و نقش آن درتامین سلامت بیماران اهمیت و جایگاه ویژه ای دارد؛ این خود بهانه ای است تا همت والای این قشر دیگر بار ستوده شود.

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار