1403/02/19

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/19

-

با رد پیشنهاد ضد ایرانی آمریکا؛

سازمان ملل برای اجرای مکانیسم ماشه پول نداد

کد خبر : 134
16:21
1399/10/11

سازمان ملل متحد پیشنهاد آمریکا برای تخصیص بودجه جهت اجرای مکانیسم ماشه را رد کرد.

به گزارش سونیوز، پیشنهاد ضد ایرانی نماینده آمریکا به کمیته پنجم مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر تخصیص بودجه برای اجرای مکانیسم ماشه با مخالفت قاطع اعضای این سازمان روبرو شد.

دولت کاخ سفید در ادامه تلاش های خود برای افزایش فشار بر جمهوری اسلامی ایران به بهانه نقض برجام، متممی را به کمیته پنجم مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان مرجع تصویب بودجه این سازمان پیشنهاد داده بود که بر اساس آن بندی اعتباری برای اجرای مکانیسم ماشه در بودجه سازمان ملل گنجانده شود.

این پیشنهاد آمریکا در حالی با رأی منفی قاطع ۱۱۰ عضو سازمان ملل متحد رد شد که تنها ۱۰ کشور عضو به این متمم پیشنهادی آمریکایی ها رای مثبت دادند و  ۳۲ عضو نیز در این خصوص نظر ممتنع داشتند.         

معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد پیش از رأی گیری در این خصوص با تاکید بر غیر قانونی بودن اقدام آمریکا گفت: مجمع عمومی مجاز نیست برای آنچه که شورای امنیت با آن مخالفت کرده است، بودجه تامین کند و مخالفت اعضای سازمان ملل متحد با این پیشنهاد آمریکا در واقع محافظت از منشور این سازمان است.

نماینده روسیه نیز که در جلسه رأی گیری این پیشنهاد به نیابت از چین نیز سخن می گفت، در مخالفت با این درخواست آمریکایی ها تاکید کرد: این اقدام تلاشی برای ایجاد کمیته تحریم و مشروعیت بخشی به مکانیسم ماشه علیه ایران است در صورتی که ۱۳ عضو شورای امنیت تاکید کرده اند که آمریکا حقی برای اعمال چنین مکانیسمی ندارد و در جایگاهی نیست که بخواهد اقدامی در این زمینه انجام دهد.

رایزن نمایندگی چین در سازمان ملل متحد نیز در مخالفت با این پیشنهاد آمریکا گفت: این کشور هیچ حقی برای اعمال تحریم‌های لغو شده پیشین شورای امنیت ندارد و هرگونه حرکت در زمینه پیشنهاد آمریکا، مخالفت صریح با اصول سازمان ملل متحد است.

 

 

 


برچسب های خبر (تگ)


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار