1405/03/19
سـونیـوز
آژانس خبری تحلیلی سونیوز
سونیوز، رسانه ای به زلالی سو
1405/03/19
-
پخش زنده سونیوز
|
|
دسته بندی اخبار
سرخط خبرها
سیاست
اقتصاد
جامعه
فرهنگ و هنر
بهداشت و دانش
ورزش
گردشگری و محیط زیست
مولتی مدیا
نمایش کل اخبار
عکس
ویدیو
پادکست
پخش زنده سونیوز
ارتباط با سونیوز
مطالعهای بزرگ، خیال الکلِ کمخطر را دفن کرد!
کد خبر :
12442
چاپ خبر
16:38
1405/03/19
سونیوز: یک پژوهش گسترده جدید نشان میدهد حتی مصرف کم مشروبات الکلی نیز ممکن است خطر ابتلا به سرطان و برخی بیماریهای دیگر را افزایش دهد و نمیتوان میزان مشخصی از مصرف الکل را کاملاً بیخطر دانست.
به گزارش
آژانس خبری سونیوز
، نتایج یک پژوهش گسترده جدید نشان میدهد برخلاف تصور رایج، حتی مصرف کم مشروبات الکلی نیز ممکن است کاملاً بیخطر نباشد و با افزایش خطر برخی بیماریها، بهویژه سرطان، ارتباط داشته باشد. این مطالعه که در نشریه علمی Nature Health منتشر شده، توسط پژوهشگران دانشگاه واشنگتن انجام شده و رابطه مصرف الکل با ۲۰ پیامد مهم سلامت را بررسی کرده است.
محققان برای انجام این پژوهش، نتایج ۸۴۳ مطالعه منتشرشده بین سالهای ۱۹۶۳ تا ۲۰۲۳ را مرور و تحلیل کردند. آنها ارتباط مصرف الکل با بیماریهایی از جمله انواع سرطان، دیابت نوع ۲، آلزایمر، بیماریهای قلبی و عفونتهای تنفسی را مورد ارزیابی قرار دادند.
مهمترین یافته این پژوهش به ارتباط میان مصرف الکل و سرطان مربوط میشود. بررسیها نشان داد حتی نوشیدن کمتر از یک لیوان الکل در روز نیز میتواند خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان را افزایش دهد. در این مطالعه، ارتباط زیانبار مصرف الکل با ۱۰ نوع سرطان از جمله سرطانهای حلق، مری، روده بزرگ، پستان، کبد، لوزالمعده و پروستات مشاهده شد. پژوهشگران تأکید میکنند هرچه میزان مصرف الکل بیشتر باشد، خطر ابتلا نیز افزایش مییابد.
علاوه بر سرطان، مصرف الکل با افزایش احتمال ابتلا به بیماریهایی مانند سیروز کبدی، التهاب لوزالمعده و سایر بیماریهای مزمن کبدی نیز همراه بوده است. همچنین شواهدی، هرچند ضعیفتر، از ارتباط مصرف الکل با برخی عفونتهای تنفسی و بیماری سل به دست آمده است. در مقابل، نتایج مربوط به برخی بیماریهای قلبی، متابولیک و عصبی چندان قطعی نبود.
پژوهشگران همچنین به محدودیتهای مطالعه اشاره کردهاند. اطلاعات مربوط به میزان مصرف الکل عمدتاً بر اساس گزارش افراد ثبت شده و عوامل دیگری مانند رژیم غذایی یا مصرف سیگار نیز میتوانند بر نتایج تأثیر بگذارند. با این حال، گستردگی دادههای بررسیشده باعث شده یافتههای این تحقیق از اهمیت ویژهای برخوردار باشد.
محققان در پایان خواستار بازنگری در پیامهای بهداشتی و دستورالعملهای مصرف الکل شدهاند و تأکید کردهاند که نمیتوان یک میزان مصرف «بیخطر» را برای همه افراد و همه جوامع تعیین کرد؛ زیرا خطرات ناشی از الکل بسته به شرایط سنی، جغرافیایی و سلامت افراد متفاوت است.
نویسنده : سونیوز
برچسب های خبر (تگ)
مشروبات الکلی
سرطان
بیماری قلبی
بیماری
افزودن نظر جدید
پاسخ به نظر
نام
نظر
ثبت نظر
نمایش
0
نظر
جدیدترین اخبار روز
رکوردشکنی فیفا؛ بزرگترین تیم داوری تاریخ به میدان میآید
1405/03/19
17:30
مطالعهای بزرگ، خیال الکلِ کمخطر را دفن کرد!
1405/03/19
16:38
یوتیوب رفع فیلتر میشود؟
1405/03/19
15:38
جنیفر لوپز مجبور شد طرفدار تاتنهام شود!
1405/03/19
12:45
توافق با ایران تا ۷۲ ساعت آینده ممکن است
1405/03/19
10:17
هوش مصنوعی، فرمانده عملیات سایبری می شود
1405/03/18
22:37
نمایش کل اخبار جدید
پژوهشیار