1403/02/07

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/07

-

برداشت 4500 تن گل‌محمدی در آذربایجان‌شرقی

کد خبر : 1102
12:00
1400/03/15

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی گفت: بخش زیادی از محصول فرآوری شده گل‌محمدی در استان به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای مرکزی و روسیه صادر می‌شود.

به گزارش سونیوز، اکبر فتحی در بازدید از باغات گل‌محمدی مراغه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود 4 هزار و 500 تن محصول از باغ‌های گل‌محمدی در استان برداشت شود.

وی با بیان اینکه امسال تولید گل‌محمدی در استان 15 درصد بیشتر شده است، افزود: متوسط تولید این محصول در آذربایجان‌شرقی چهار تن در هکتار است.

به گفته رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، 70 درصد محصول تولیدی پس از فرآوری به صورت اسانس و گلاب در بازار عرضه و حدود ۳۰ درصد نیز به صورت مصرف خانگی به مربا و شربت تبدیل می‌شود.

وی افزود:  ۲۵ واحد کارگاهی در زمینه فرآوری گل‌محمدی مانند گلاب، اسانس، عرقیجات و بسته‌بندی گیاهان دارویی در استان فعالیت می‌کند.

فتحی خاطرنشان کرد: بخش زیادی از محصول فرآوری شده گل‌محمدی به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای مرکزی و روسیه صادر می‌شود.

وی ادامه داد: بیشترین سطح زیر کشت گل‌محمدی استان در شهرستان‌ اسکو و سپس آذرشهر قرار دارد و این مناطق از قطب‌های مهم تولید گل‌محمدی و فرآورده‌های آن در استان به شمار می‌روند شهرستان‌های مرند، شبستر، مراغه، عجب‌شیر و تبریز نیز از جمله مناطقی هستند که کشت این گیاه در آنها انجام می‌گیرد.

وی گفت: 90 درصد سطح زیر کشت این گل در استان از ارقام بومی و پنج درصد باقی نیز ارقام اصلاح شده به صورت کشت بافتی است.

 آذربایجان‌شرقی از مجموع ۱۴ هزار هکتار گل‌محمدی در کشور حدود ۱۰ درصد سطح زیرکشت باغات گل‌محمدی را دارد و رتبه پنجم کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.


برچسب های خبر (تگ)


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار