1401/03/01

سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

1401/03/01

-

یادداشت

خبرنگار و مرز خبرنگاری

کد خبر : 1349
09:00
1400/05/17

از سال 77 روز هفتدهم مردادماه به نام روز خبرنگار نامگذاری شده است. خبرنگاری که لحظه به لحظه  متن جامعه را در کانون توجه قرار می دهد، شاید این روز تنها روزی باشد، که خود مورد توجه قرار می گیرد.


 حرفه خبرنگاری در طول سال ها با روزنامه، رادیو تلویزیون شناخته می شود و اگر این حرفه درست تعریف گردد، شاید  فراتر از آن چیزی خواهد بود که جامعه در باره آن متصور است.
رسانه ها به واسطه خبرنگاران در مدیریت افکار عمومی به شدت تاثیرگزار هستند و از این رو خبرنگاران مستقل می توانند فارغ از تفکرات جناحی و سیاسی در شکل گیری یک جامعه پویا و مطالبه گر ایفای نقش کنند. خبرنگار علاوه بر آنکه به جامعه آگاهی می بخشد، می تواند در یک جامعه پویا  و دیوانسالار به کشف حقایق بپردازد. خبرنگار در پیشبرد توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و همچنین توسعه روابط بین الملل یک جامعه نقش بسزایی دارد.
در طول تاریخ نیز، چینی­ها دویست قبل از میلاد، اقدام به انتشار بولتن خبری می کردند و شاید پیشینه شغل خبرنگاری در طول تاریخ برای اولین بار به این سرزمین بر می گردد. اما با یک نگاه به روز، منشا این شغل و حرفه به قرن هفتدهم میلادی باز می گردد که در آن برهه  نیز شغل خبرنگاری به عنوان واسطه گر یا مترجم بین حاکمیت و مردم استفاده می شد.
این شغل که ماهیت اصلی آن اطلاع رسانی و آگاه سازی جوامع هست در طول تاریخ  و در اغلب نقاط جهان توسط سیاستمداران و به ویژه سرویس های امنیتی مورد سو استفاده قرارمی گیرد. به طوری که گاهی خبرچین ها را خبرنگار و گاهی خبرنگاران را خبر چین معرفی می شوند  و البته گاهی هم از جاسوسان، خبرنگار می سازند و به این شکل حرفه خبرنگاری بازیچه دست صاحب قدرتان می گردد.
در طول تاریخ، همواره تعامل با رسانه ریشه در قدرت داشته و قدرتمندان دیروز و امروز با تزریق پول های کثیف و جذب خبرنگاران برای خود، رسانه ها راه اندازی کرده و اقدام به پوشش خبری بر پایه اخبار جعلی یا فیک نیوز، اهداف خود را در متن جامعه پیش می برند. از این رو در این بمباران اطلاعاتی، جامعه دچار سرریزی اطلاعاتی شده و برخی رسانه های وابسته با پاره حقیقت گویی سعی در جذب مخاطب و فریب توده مردم هستند، به طوری که جامعه در تشخیص حقایق دچار خطا می گردد.
در جوامع بسته، پوشش خبری و  نحوه انعکاس اخبار و اطلاعات توسط خبرنگاران و رسانه ها معمولا در گرو سیاست­های کلان آن جامعه تعریف می شود و با ایجاد قوانین پیچیده و متناقص سعی در کنترل رسانه ها دارند و اگر بر خلاف میل و سلیقه عده ای خاص باشد، برخورد شده و خبرنگاران را با زوز و زر مجاب به پوشش اخبار جهت دار می کنند و علاوه بر آن با محدود کردن ابزارهای ارتباطی مردم را به یک منبع خبری خاص و انحصارگر عادت می­ دهند و تصور می کنند عامه مردم هر نوع پوشش خبری دیگر را به جز منبع داخلی تک صدایی، دروغ پردازیی بزرگ قلمداد  می کنند.
حال با پیشرفت تکنولوژی و گسترش شبکه های اجتماعی، کاربران فضای مجازی و شهروندان جوامع هر کدام یک خبرنگار محسوب می گردد که در این شرایط، هر کاربری برداشت ها و مشاهدات خود را به تصویر می کشد و این اتفاق رسالت خبرنگاران و رسانه ها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، چرا که مردم در جامعه امروز، خود را به رسانه ها و خبرنگاران بی نیاز می بینند.
با این پیشرفت فناوری در عصر امروز­، دیگر خبرنگاری مرزی نداشته و محدود به یک مختصات جغرافیایی نیست. حتی امروز تاریخ بر خلاف انچه که در کتاب ها نوشته شده است به رنگ خاکستری بازخوانی و بازنویسی می شود. امروزه فرهنگ­ها در سطح جهان ادغام شده و شهروندان احساس جهانی شدن می کنند و  مفهوم" شهروند جهانی" را در ذهن حاکمان ثبت می کنند.  
با همه واقعیت های موجود و باز تعریف واژه ها چنین به نظر می­رسد، که رسانه و خبرنگاری موفق خواهد بود که مطالبه گر بوده و مطالبات متن جامعه را مطرح کرده و تاثیرگزار باشد.  نه اینکه با وعده وعیدهای بدون پشتوانه­، مطالبات مردم و جامعه را با هدایا  و فریبکاری ها در پشت پرده معامله کند. چرا که امروزه دیگر مردم منتظر خبرنگاران و رسانه ها نمی مانند و خود به واسطه شبکه های اجتماعی مطالبات خود را مطرح می کنند.
 
 
 فرید حیدری / فعال فرهنگی و رسانه ای
 
.

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار