1404/02/10

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1404/02/10

-

توبه مارمولک، جذب است!

کد خبر : 10040
14:48
1403/12/17

سونیوز: بعد از کلی شو تبلیغاتی تاثیرگذار، موزیک ویدیو جدید ساسان حیدری، معروف به « ساسی مانکن» خواننده مطرح لندن نشین، به نام« مارمولک» منتشر شد. این موزیک ویدیو که از مدل های جدید تبلیغاتی و رسانه ای بهره می گیرد، با تولید و نشر آن در خارج از کشور موفق به ایجاد یک موج خبری و تبلیغاتی در داخل جامعه ایران شده است. از این رو دکترفرید حیدری، مدرس دانشگاه و فعال فرهنگی و رسانه ای ساختار و اهداف این موزیک ویدیو را واکاوی کرده است.  

با همه نقدی که نسبت به ترانه های ساسی مانکن وارد است، باید اذعان کرد که او بیشتر از سازمان های رسانه ای مدل های رسانه ای و تبلیغاتی را بلد است و در وایرال کردن موزیک ویدیوهای خود بسیار موفق است. به طوری که موزیک های او بدون داشتن سناریو و  ایده های جذاب و خلاقانه تصویری، امکان وایرال شدن ندارد. بر همین اساس او بیشتر از آنکه روی موزیک مانور دهد، عمده انرژی خود را روی تصویر و جذابیت های بصری گذاشته است و با این شیوه توانسته است نسل های زد و آلفا را با اعتماد به نفس بالایی با خود همراه کند.

یادداشت های مرتبط:
استیگما ممنوع / کلیک کنید
آکواریوم ملی / کلیک کنید
سایه های برفکی / کلیک کنید


ساسی به پیام ها و محتواهای جنسی و همچنین شوخیهای اروتیک به عنوان خوراک اصلی رسانهای جامعه ایران تحت شبکه های اجتماعی توجه ویژه دارد. او با بهره گیری از نظریه ارتباطی «برجسته سازی» یک محصول رسانه ای ارائه می کند، که کپسولی از اکسپلورر است.

ساسی مانکن در تمامی تولیدات خود از مدل های تبلیغاتی متعددی استفاده می کند. مدلهای تبلیغاتی به روشها و استراتژیهایی اشاره میکنند که شرکتها و برندها برای جذب مخاطبان، افزایش آگاهی از برند و فروش محصولات یا خدمات خود از آنها استفاده میکنند. این مدلها بر اساس اهداف بازاریابی، نوع رسانه و رفتار مخاطبان طراحی میشوند. یکی از مدل های تبلیغانی که ساسی در چند ویدیو قبلی از آن استفاده کرده است، مدل تبلیغاتی Eye candy یا همان «آب نبات فریبنده» است.

او با موزیک ویدیو «توبه» مخاطبان را فریب داد. هر چند برای من به عنوان یک کارشناس و تحلیلگر قابل پیش بینی بود که این ویدیو زمینه ای برای معرفی موزیک ویدیو جدید او خواهد بود. و ساسی به بهترین شکل ممکن با استفاده  از تکنیک تبلیغاتی آب نبات فریبنده مخاطبان را فریب داد.

استفاده از یک پیام تبلیغاتی همراه با خلاقیت و نوآوری و البته غیرمنتظره بخشی از فرایند اجرای مدل آب نبات فریبنده است. یک برند و محصول می‌تواند از یک شعار تبلیغاتی طنزآمیز و یا حتی جنسی به همراه تصویری با «پایان باز» استفاده کند، تا مخاطبان را جذب کند.  افزایش نرخ تعامل نیز با ارائه یک خروجی جذاب می‌تواند مخاطبان را به تعامل بیشتر با محصول ترغیب کند. کاری که ساسی مانکن مثل آب خوردن انجام می دهد. او با تولید موزیک ویدیوهای خلاقانه و منحصر به فرد، کاربران را در هر سطح و فرهنگی به صورت هوشمندانه به ایجاد تعامل پویا و چندسویه فرا می خواند. 

یادداشت های مرتبط:
باز با هم می رقصیم، اما نه به این ساز !  
سانسور، برجسته سازی واقعیت ها !  
مهاجرت معکوس با طنین های سیاسی     


صفحه اینستاگرام ساسی نشان میدهد که این دو ویدیو، پربازدیدترین پست های اینستاگرامی او بوده است. به طوری که موزیک ویدیو « توبه» به همراه کامنت های قابل توجه از دو موزیک ویدیو جنجالی قبلی یعنی «برادران لیلا» و «تهران توکیو» ۱۶میلیون بار بیشتر دیده شده است. این تفاوت در نرخ بازدید نشان میدهد افرادی از این ویدئوها بازدید کرده اند که شاید تا پیش از آن حتی به صفحه او هم سر نزدند.

چنین به نظر می رسد ساسی مانکن از طریق این موزیک ویدیوها با یک تیر چند هدف را نشانه گرفته است.
1- با محتوای تبلیغاتی سریالی، مخاطبان را در انتظار اتفاقات بعدی گذاشت.
2-  توصیه اخلاقی برخی کاربران و مخاطبان را در قالب طنز و شاید کج دهنی پاسخ داد.
3- فارغ از نوع بازخوردها، او موفق شد در تمام لایه های اجتماعی نفوذ کند.
4-  با یک دمو تبلیغاتی توانست ببیش از 250 هزار فالور جذب کند.
5- رونمایی از آرام جوینده، همسر فعلی یا سابق سپهر حیدری (بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران) به عنوان «بازیگر اسپانسر»
6- ساسان حیدری، به عنوان یک عنصر تاثیرگذار با مجموعه ای از اقدامات متنوع یک پروپاگاندای سازمان یافته به نفع خود در جامعه ایران راه اندازی کرد.
 
در پایان این یادداشت ناگفته نماند که دستگاه های رسانه ای و تبلیغاتی کشور در این حد قدرت جذب مخاطب را ندارند. سازمان صداوسیما با حدود 100 شبکه سراسری، استانی، برون مرزی و اینترنتی و  بیش از 40 هزاز کارمند رسمی و غیر رسمی به همراه 24 هزار میلیاردتومان بودجه دولتی و همچنین درآمدزایی از بخش بازرگانی ثابت کرده است که نه تنها به اندازه ساسی مانکن قدرت جذب مخاطب را ندارد، بلکه به صورت پیوسته مخاطبان ریزشی صداوسیما هم جذب محتواهای این چنینی می شوند و بدین طریق مرگ خاموش بزرگترین سازمان رسانه ای کشور آغاز می شود.
 
صداوسیما، آسوده بخواب، که ساسی بیدار است...
 

 دکتر فرید حیدری
مدرس دانشگاه و فعال فرهنگی و رسانه ای 



موسسه فرهنگی هنری فصل هنر، مشاور و مجری پروژه های فرهنگی، هنری، رسانه ای و تبلیغاتی شماست. موسسه فرهنگی هنری به عنوان جامع ترین موسسه فرهنگی هنری شمالغرب کشور و اولین شرکت خلاق در حوزه صدا و تصویر با شعار « فقط تصور کن... ! » ، ایده ها و تصورات شما را ممکن می سازد.

           ارتباط با موسسه فرهنگی هنری فصل هنر/ کلیک کنید.

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار