به گزارش آژانس خبری سونیوز، بهزاد ولیزاده، با بیان اینکه دو قانون در ارتباط با مالیات بر محصولات دخانی داریم، اظهار کرد: قانون «مالیات بر ارزش افزوده» سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید و براساس بند ت ماده ۲۶ این قانون، مالیات ۲۵ و ۴۰ درصدی به ترتیب برای سیگارهای «نشان داخلی» و «نشان بینالملی تولید داخلی» در نظر گرفته شد. همچنین مالیات ۶۵ درصد برای نشانهای بینالمللی وارداتی در نظر گرفته شد.
افزایش سالانه ۵ درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده
او ادامه داد: در اجرای تبصره یک این ماده قانونی، نرخهای تعیین شده مالیات ارزش افزوده برای محصولات دخانی میبایست سالانه ۵ درصد افزایش یابد. بر این اساس، نرخ مالیات محصولات دخانی تولید داخلی با نشان ایرانی، بینالمللی و وارداتی در سال ۱۴۰۳ باید به ترتیب به ۴۰، ۵۵ و ۸۰ درصد رسیده باشد.
وضعیت مالیات محصولات دخانی در قانون برنامه هفتم توسعه
رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت درباره قانون دیگر مالیات بر محصولات دخانی در کشور گفت: قانونگذار، موضوع افزایش نرخ مالیات محصولات دخانی را در بند «ح» ماده ۷۳ قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت کشور براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲ تصویب کرده است. به نحوی که مالیات سیگار با نشان ایرانی در قانون برنامه هفتم توسعه نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۵ درصد افزایش یافته است. همچنین میزان مالیات برای سیگارهای بینالمللی تولید داخلی و سیگار وارداتی به ترتیب ۲۵ و ۵۰ درصد افزایش یافته است.
نرخ مالیات بر تنباکو در برنامه هفتم توسعه
ولیزاده در ارتباط با مالیات بر تنباکو در قانون برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: میزان افزایش مالیات بر محصولات دخانی در قانون برنامه هفتم توسعه نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ برای تنباکوی ایرانی به میزان ۲۰ درصد و برای تنباکوی وارداتی نیز ۵۵ درصد افزایش یافته است.
وضعیت مالیات بر سیگار در قانون بودجه ۱۴۰۲
او در تشریح افزایش مالیات محصولات دخانی در قانون برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲، میزان مالیات سیگار برای هر نخ سیگار با نشان ایرانی، ۵۰ تومان درنظر گرفته شده بود. مالیات ۵۰ تومانی هر نخ سیگار با نشان ایرانی با افزایش مالیات ۱۵ درصدی قانون برنامه هفتم توسعه به ۵۷۵ ریال رسید. همچنین نرخ مالیات ۱۰۰ تومانی برای هر نخ سیگار بینالمللی تولید داخلی با افزایش مالیات ۲۵ درصدی در قانون برنامه هفتم به ۱۲۵ تومان برای هر نخ میرسد.
رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت درباره میزان مالیات بر سیگار وارداتی توضیح داد: اگرچه واردات سیگار به کشور وجود ندارد و سیگار مصرفی کشور، تولید داخلی است اما میزان مالیات ۸۰۰ تومانی هر نخ سیگار وارداتی با افزایش ۵۰ درصدی نرخ مالیات قانون برنامه هفتم توسعه به ۱۲۰۰ تومان برای هر نخ میرسد.
ولیزاده درباره میزان افزایش نرخ تنباکوی تولید داخلی توضیح داد: میزان نرخ مالیات در قانون بودجه ۱۴۰۲ برای هر بسته ۵۰ گرمی تنباکوی ایرانی، مبلغ ۲۰ هزار تومان است که با افزایش ۲۰ درصدی نرخ مالیات در برنامه هفتم توسعه، مالیات هر بسته ۵۰ گرمی تنباکوی ایرانی، معادل ۲۴ هزار تومان میشود. همچنین میزان مالیات تنباکوی خارجی برای هر بسته ۵۰ گرمی در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، مبلغ ۳۵ هزار تومان در نظر گرفته شده که با افزایش ۵۵ درصدی نرخ مالیات محصولات دخانی در برنامه هفتم توسعه به ۵۴ هزار و ۲۵۰ تومان رسید.
درآمد ۲۰ همتی دولت از محل مالیات بر محصولات دخانی
او درباره ارزش ریالی درآمد محصولات دخانی توضیح داد: ارزش درآمدی مالیات محصولات دخانی در برنامه هفتم توسعه، ۱۱ هزار میلیارد تومان برآورد میشود؛ همچنین ارزش درآمدی مالیات ارزش افزوده حدود ۹ همت ارزیابی شده است. به طور کلی، میزان درآمد دولت از محل مالیات بر دخانیات حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است. دولت میبایست درآمد ناشی از محل مالیات محصولات دخانی را برای اجرای اهداف پیشگیرانه در اختیار دستگاههای اجرایی و سازمانهای مختلف مانند وزارتخانههای «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «آموزش و پروش» و «ورزش و جوانان» قرار دهد تا صرف اجرای برنامه های پیشگیرانه و کاهش مصرف دخانیات از طریق توسعه ورزش همگانی، آموزش مدارس، درمان مصرف دخانیات و بیماریهای منتسب شود.
نقش شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در هزینهکرد مالیات محصولات دخانی
رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت درباره مالیات بر ارزش افزوده گفت: بر اساس ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، تمام درآمد ناشی از محصولات دخانی در اختیار وزارت کشور قرار گیرد تا براساس تصمیم شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برای هزینهکرد در اختیار شهرداریها و دهیاریها قرار دهد.
او ادامه داد: شیوهنامه مربوطه در دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تنظیم و به وزارت کشور ابلاغ شده است و هماهنگی لازم نیز با دانشگاههای علومپزشکی برای مطالبه اعتبارات ناشی از درآمد مالیات بر ارزش افزوده محصولات دخانی و صرف آن در جهت توسعه برنامههای کنترل دخانیات شده است.
چرا محصولات نوپدید دخانی مشمول مالیات نمیشوند؟
سیگار الکترونیک و تنباکوهای جویدنی تاییدیه وزارت بهداشت ندارند
ولیزاده درباره مالیات بر سیگارهای الکترونیک نیز گفت: هیچ گونه مجوزی برای واردات و فروش محصولات نوپدید دخانی از جمله سیگارهای الکترونیکی و ابزارآلات انتقال نیکوتین صادر نشده است و این محصولات جزو کالاهای قاچاق محسوب میشوند. با توجه به اینکه سیگارهای الکترونیک، محصولات نوپدید دخانی و تنباکوهای جویدنی به هیچ وجه مورد تایید وزارت بهداشت نیست و هماهنگی لازم برای برخورد با مراکز عرضه این محصولات انجام شده است. محصولات دخانی نوپدید کشف و ضبط شده توسط تیم های بازرسی نظارتی در گشت های مشترک با فراجا، دادستانی ها و بازرسین بهداشت و صنعت و معدن می بایست پس از طی تشریفات قانونی معدوم شده و از چرخه توزیع و مصرف خارج شوند.
مالیات محصولات دخانی در سال آینده
رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت درباره نرخ مالیات سیگار در سال آینده نیز توضیح داد: میزان مالیات محصولات دخانی با نشان ایرانی و بینالمللی تولید داخلی به ترتیب به ۴۵ درصد و ۶۰ درصد میرسد. مالیات ارزش افزوده بر مبنای درصدی از ارزش کالا برآورد میشود که میبایست بر مبنای نرخ خردهفروشی محاسبه شود و این زمانی محقق می شود که تمام عاملان مجاز فروش محصولات دخانی به پایانههای فروشگاهی مجهز شوند؛ مانند آنچه که در نانواییها عملیاتی شده است.