سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

به نطنز حمله کردیم تا ایران به آمریکا فشار نیاورد

کد خبر : 859
10:58
1400/01/24


روزنامه جروزالم پست مدعی شد جلوگیری از فشار ایران بر آمریکا برای بازگشت به برجام مهمترین هدف از حمله به نطنز بوده است.


به گزارش سونیوز، این روزنامه اسرائیلی در تحلیلی مدعی شده هدف از حمله نطنز جلوگیری از اعمال فشار از سوی ایران روی آمریکا در مذاکرات برای بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای بوده است.
در این گزارش جاناتان شانزر محقق ارشد مرکز تحقیقات آزادی برای دفاع از دموکراسیها به روزنامه جروزالم پست گفته، خرابکاری در تاسیسات نطنز یک رویداد مرموز و نسبتا چشمگیر تلقی می‌شود. این حادثه می‌تواند به تضعیف دیپلماسی منجر شود اما در واقع یک ابزار فشار به ایالات متحده اعطا خواهد کرد.
وی مدعی شد: ابزار ایران همیشه تهدید برای پیشبرد برنامه هسته‌ای بوده است، اکنون به نظر می‌رسد که تهران قادر نیست از داراییهای هسته‌ای خود دفاع کند. آیا مذاکره کندگان آمریکایی از این فرصت استفاده خواهند کرد؟ باید منتظر بمانیم و ببینیم.
دنیس راس تحلیلگر ارشد موسسه واشنگتن در امور خاور نزدیک نیز به این روزنامه صهیوینستی گفته است: حادثه در نطنز درخواست ایران برای لغو تحریمها را تغییر نخواهد داد اما ممکن است از احساس فوریت دولت جو بایدن برای احیای توافق هسته‌ای بکاهد.. 
وی خاطر نشان کرد: بنابراین برهم زدن تلاشهای ایران برای تولید و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته می‌تواند فشار ایران در مذاکرات را کاهش دهد میانجیگری کشورهای اروپایی در کنار چین و روسیه میان ایران و آمریکا متوقف نخواهد شد و من حدس میزنم که روزی در سال جاری شاهد احیای برجام باشیم.  
 

نویسنده : سونیوز
پژوهشیار