سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

انجمن نجوم رصدخانه مراغه پروانه فعالیت دریافت کرد

کد خبر : 824
12:35
1400/01/21


انجمن نجوم رصدخانه مراغه پروانه فعالیت رسمی خود را از وزارت کشور دریافت کرد تا اعضای جوان و متخصص آن به گفته خودشان بتوانند این کهن‌شهر را از طریق مکتب رصدخانه و جایگاه علمی خواجه‌نصیر بازتعریف کنند.


به گزارش سونیوز، محسن خان‌بابازاده، رئیس این انجمن افزود: شناساندن کهن‌شهر مراغه به عنوان پایتخت نجوم کشور از اولویت‌های این انجمن است که باید به گفتمانی فراگیر و علمی در سطح جامعه تبدیل شود.

وی اظهار داشت: در این راستا و با توجه به شرایط کرونایی جامعه، اطلاع‌رسانی زنده و مجازی رویدادهای علمی و پژوهشی در زمینه نجوم از طریق شبکه‌های اجتماعی و نیز برگزاری رصدهای میدانی در سطح شهرستان و محوطه آثار تاریخی برای هویت‌بخشی به پیشینه تاریخی علم نجوم از جمله راهبردهای این انجمن خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بستر مناسبی برای توسعه فعالیت‌های نجوم و اختر فیزیک برای جوانان و نوجوانان به وجود نیامده، برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های علمی برای شناساندن این علم و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان در زمینه نجوم بیش از پیش ضروری است.

وی اضافه کرد: در کنار رصدهای میدانی و با همکاری و همراهی مجموعه مدیریت شهری امید است بتوانیم در شهر مراغه شاهد به کارگیری معماری شهری مبتنی بر تاریخ و نجوم در بناها باشیم.

به گفته وی رویداد ساعت زمین در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ که با خاموشی یک ساعته روشنایی بناهای عمومی چون شهرداری و راه‌آهن به صورت نمادین انجام شد، حرکتی در جهت شناساندن رویدادهای علمی برای علاقه‌مندان به نجوم در سطح این شهرستان به شمار می‌رود که توسط این انجمن و با همکاری نهادهای شهری اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: وجود ساعت آفتابی در محوطه گنبد سرخ مراغه به عنوان یکی از نقاط سه‌گانه دنیا که این وسیله نجومی در آن نصب و راه‌اندازی شده، فرصتی مغتنم برای آشنایی با علم نجوم است.

انجمن نجوم رصدخانه مراغه چگونه شکل گرفت؟

خان‌بابازاده بیان کرد: این انجمن از سال 1386 با حضور جمعی از جوانان علاقه‌مند در قالب تیم‌های تخصصی آغاز به کار کرد و با کسب تجربه و همکاری با مرکز ملی نجوم و اختر فیزیک مراغه به فعالیت‌های علمی پرداخت.

به گفته وی پس از سال 1386 نیز این انجمن با نام انجمن نجوم «ماراویا» فعالیت خود را تداوم بخشید و اولین فعالیت خود را در سال 1387 در قالب برنامه نجوم و رصد ۲ روزه در میدان عبدالقادر آغاز کرد.

وی اظهار داشت: طی سال‌های پس از آن و با توجه به استقبال مناسب جوانان علاقه‌مندان به نجوم، برگزاری رویداد رصد بارش شهابی برساوشی، استهلال ماه‌های رمضان و شوال و ۲ دوره استهلال نجومی در دانشگاه تبریز در این انجمن انجام شد.

انجمن نجوم رصدخانه مراغه: رصد ماه رمضان و شوال با هدایت‌های امام جمعه و فرماندار این شهرستان و نیز مرکز نجوم و اختر فیزیک به صورت مستمر از سوی اعضای این انجمن انجام می‌شود

به گفته وی رصد ماه رمضان و شوال با هدایت‌های امام جمعه و فرماندار این شهرستان و نیز مرکز نجوم و اختر فیزیک به صورت مستمر از سوی اعضای این انجمن انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: این انجمن در سه سمینار تخصصی نجوم طی سال‌های ۹۴ تا ۹۶ حضوری فعال داشته اما در یک سال اخیر به دلیل شیوع کرونا از این رویداد علمی محروم بوده است.

وی ادامه داد: این انجمن به مناسب روز جهانی نجوم از سال 1389 تاکنون در رویدادهایی چون نوروزگاه (پیش از دوران کرونا) و برگزاری رصد گرفت‌های خسوف و کسوف حضوری مستمر و فعال داشته است.

وی با بیان اینکه مجوز فعالیت رسمی این انجمن از سوی وزارت کشور صادر شده است، گفت: این انجمن به دنبال شناسایی و تقویت استعدادهای جوانان علاقه‌مند به علم نجوم است و متقاضیان می‌توانند در قالب فعالیت‌های علمی و پژوهشی، در فضایی رقابتی و رفاقتی و با همکاری مستمر با مراکز علمی، جایگاه اصلی و هویت تاریخی مراغه را که همان مکتب رصدخانه و خواجه‌نصیر است، بازشناسی و معرفی کنند.

ثبت «روز مراغه» رویدادی بزرگ برای معرفی هویت تاریخی این کهن‌شهر 

خان‌بابازاده اظهار داشت: ثبت ۱۶ اردیبهشت به عنوان «روز مراغه» که سالروز بسته شدن زیج ایلخانی محسوب می‌شود، رویدادی بزرگ برای معرفی هویت تاریخی این پایتخت‌شهر قرون گذشته این مرز و بوم است.

وی با اشاره به نقش انجمن نجوم رصدخانه مراغه در رویداد «روز مراغه» بیان کرد: با مطرح شدن 16 اردیبهشت به عنوان «روز مراغه»، این انجمن نیز همانند سایر سازمان‌های مردم‌نهاد فعالیت خود در ستاد اجرایی و علمی آن را آغاز کرده است.

وی با اشاره به پیشنهادهای این انجمن برای «روز مراغه» اظهار کرد: نامگذاری میدانی با نام میدان نجوم با موافقت شهرداری و شورای اسلامی شهر از جمله پیشنهادهای این انجمن برای پایتخت نجوم کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: استفاده از المان‌های شهری، ایجاد بوستان نجوم و نیز راه‌اندازی موزه نجوم با همکاری میراث فرهنگی از جمله پیشنهادهای دیگر این انجمن برای رونق‌بخشی و کیفیت‌افزایی به «روز مراغه» است.

«محسن خان‌بابازاده» متولد ۱۳۷۲ و دارای مدرک کارشناسی ارشد برق و الکترونیک از دانشگاه تهران است و با توجه به علاقه‌ای که به نجوم دارد، از جمله فعالان سازمان‍‌های مردم نهاد در زمینه نجوم و اختر فیزیک کشور به شمار می‌رود./ایرنا


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار