سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

روز جهانی پشه

کد خبر : 7472
21:34
1403/05/30


امروز شنبه 30 مرداد برابر با 20 آگوست روز جهانی پشه است. این روز از سال 1897 و به مناسبت کشف ارتباط مالاریا و پشه ها نامگذاری شده است.


به گزارش آژانس خبری سونیوز، بیش از ۲۵۰۰ نوع پشه در جهان وجود دارد که شمار زیادی از آن ها ناقل بیماری هایی هستند که به 700 میلیون نفر در جهان سرایت کرده و سالانه بیش از یک میلیون قربانی می گیرند و بدین ترتیب پشه خطرناک ترین حیوان در جهان محسوب می‌شود.

روز جهانی پشه برای توجه افکار عمومی جهانی برای مبارزه با پشه ها و بیماری هایی که از طریق آن ها سرایت می کند نامیده شده است.«رونالد روس» پزشک انگلیسی در 20 آگوست 1897 میلادی موفق به کشف عامل بیماری مالاریا از طریق نیش پشه به انسان و به همین دلیل در سال 1902 برنده جایزه نوبل شد.بر اساس داده های سازمان جهانی بهداشت، 207 میلیون مورد ابتلا به بیماری مالاریا در جهان به ثبت رسیده است که 85 درصد از این موارد مربوط به آفریقاست.

جالب است بدانید پشه ها کشنده ترین موجودات روی کره زمین هستند و این فقط پشه های ماده هستند که نیش میزنند. یک پشه در یک ثانیه حدود 300 تا 600 بار بال میزند ولی با نسبت به بقیه حشرات سرعت کمی دارد. آنها قادر به شناسایی دی اکسید کربن از فاصله ی 23 متری هستند که همین امر به آنها توانایی شناسایی موجودات زنده که دی اکسید کربن دفع میکنند را می دهد.

نویسنده : سونیوز
پژوهشیار