به گزارش
سونیوز، «پدران»، تولید سال ۱۳۹۸، یکی از ۱۶ فیلم بخش فیلمهای سینمایی نخستین دوره این رویداد است
.
این فیلم با بازی علیرضا ثانیفر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر و مهدخت مولایی ماجرای دو پدر را به تصویر میکشد که داستان خود و پسرانشان به هم گره میخورد و بهمرور بدل به یک گره کور میشود
.
سالم صلواتی کارگردان «پدران» درباره این فیلم و حال و هوای آن بعد از گذشت چند سال، بیان کرد: «معمولاً وقتی فیلمی میسازیم و چند سال از زمان ساخت و اکران آن میگذرد، حسمان نسبت به آن نیز تغییر میکند. "پدران" همچنان برای من فیلم عزیزی است. با این که پیش از آن نیز تجربیاتی داشتم و فیلمهایی ساخته بودم، اما پروسه اکران این فیلم و بحث سرمایهای که وارد فیلم شد من را دستبهعصا کرد، درحالیکه فیلمهای قبلیام متفاوت بود و بازگشت سرمایه اینقدر برایم مهم نبود. همین دستبهعصا بودن و با نسخه خودت فیلم را نساختن تجربه بسیار خوبی برای من رقم زد. "پدران" را دوست دارم، چون با آدمهای بسیار خوبی در فیلم همراه بودم. هر فیلمی که میسازم بیشتر از فیلم، خاطرات ساختن، زندگی کردن و بزرگ شدن با آن آدمها برایم جدیتر است. درنتیجه، فیلمی است که تجربیات و خاطرات خوبی برای من بهجا گذاشت
.»
او در ادامه گفت: «پنج سال به دنبال سرمایه این فیلم بودم برای آن و هشت تهیهکننده عوض کردم و در عین حال سختیهای بسیاری کشیدم، درحالیکه نمیخواستم در تهران متمرکز باشم و میخواستم ثابت کنم با تمام سختیها میتوان کار را به سرانجام رساند
.»
کارگردان فیلم «زمستان آخر» با بیان این که خوشحال است از مخاطبان بازخوردهای خوبی گرفته است، افزود: «نقدهایی را که به فیلم وارد شده است در آثارم مد نظر قرار میدهم و با گوش جان آنها را میشنوم. حالا که "پدران" در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی دیده میشود، خوشحالم و به نمایندگی از طرف کل گروه تولید اینجا هستم تا در کنار فیلم باشم
.»
صلواتی در ادامه درباره تأثیر برگزاری جشنوارهای در خصوص اقوام ایران نیز اظهار کرد: «وقتی صحبت از جشنواره میشود، ابتدا باید مخاطب داشته باشد. این جشنواره در ابتدای راه قراردارد و فیلمها نیز بیشتر مرتبط با نواحی مختلف ایران هستند که در جشنوارههای دیگر نیز حضور یافتهاند. جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی زمانی که با مخاطب همراه شود، قطعاً اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. اصولاً نفس برگزاری هر جشنوارهای را بسیار ارزشمند میدانم. چرا که محل گردهمایی، تجمع و حتی پاتوق بچههای فیلمساز است که میتوانند آثارشان را با یکدیگر نقد و تحلیل کنند و به نقاط قوت و ضعف آثارشان پی ببرند
.»
کارگردان فیلم «پدران» همچنین با اشاره به این که سینمای ایران بیش از هر چیز متعلق به نواحی است، توضیح داد: «باید قبول کنیم وقتی میگوییم سینمای ایران، آنچه معرف سینمای ایران است متعلق به نواحی کشور است، به طور مثال فیلمهای عباس کیارستمی را نگاه کنید تماماً رنگ و بوی نواحی را دارد. در بیشتر جشنوارهها آثار حاضر، مربوط به استانهاست و آنها جشنواره را تغذیه میکنند
.»
او افزود: «پروسه تولید فیلم در شهرستانها بسیار سخت است و بدیهی است ارگانهای مسئول مانند انجمن سینمای جوان نمیتوانند از همه فیلمها حمایت کنند و تحت پوشش قرار دهند، اما بهعنوان یک فیلمساز وقتی میبینم حرکت فیلمسازی در جریان است و سینما تبدیل به دغدغه شده است، حتی در بین اجتماع، به نظرم اتفاقی که باید رخ دهد، افتاده و فیلمسازان دیگر تمام توان خود را روی حمایت مالی ارگانها نمیگذارند. فیلمسازی موفق است که صرفاً منتظر حمایت نماند و مستقل باشد. فیلمسازان روزبهروز جسورتر میشوند و میتوانند آثار خودشان را بسازند
.»
نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توسط بنیاد ایرانشناسی و موسسه فرهنگی هنری فصل هنر با شعار «اقوام، ریشه ایرانزمین»، ۳۰ اردیبهشت با معرفی برندگان به کار خود پایان میدهد
.
این رویداد سینمایی در بخشهای رقابتی شامل فیلمهای بلند سینمایی، فیلمهای کوتاه داستانی، انیمیشن، مستند، نماهنگ و فیلمنامه منطبق با موضوع جشنواره برگزار میشود که گستره زیستبوم، آیینهای فرهنگی و مذهبی، سبک زندگی، آداب و رسوم و سنن اقوام ایرانی، تاریخ اقوام، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و ظرفیتهای گردشگری را در برمیگیرد
.