سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

برج خلعت پوشان مسافری غریب از دل تاریخ و هویت تبریز

کد خبر : 380
16:21
1399/11/26


برج خلعت پوشان تبریز یکی از جاذبه های گردشگری و از نمادهای بازمانده از تاریخ و فرهنگ کهن این شهر است، هر چند که این روزها به صورت عمارتی متروک و بلااستفاده رها شده است.


به گزارش سونیوز، تبریز به واسطه قدمت و تاریخ کهن خود گنجینه ای است از جاذبه های گردشگری و در لیست جاذبه های گردشگری این شهر، عمارتی قرار دارد که متعلق به اوایل دوران صفویان و یادآور بخشی از آداب و رسوم باستانی این دیار است.

برج خلعت پوشان که در قسمت جنوبی محله کرگج (روستایی از دهستان باسمنج) و در کنار رودخانه “میدان چایی” قرار گرفته، دارای معماری اصیل ایرانی است و در درون باغی آبی قرار دارد و اگر در جاده تبریز به باسمنج حرکت کنید، در سمت چپ این جاده عمارت خلعت پوشان را در یان دره ای سرسبز مشاهده خواهید کرد.

این برج جایگاه ویژه ای در اجرای مراسم خاص در دوران صفویان و قاجار در تبریز داشته و از آن به عنوان مکانی برای اهدای خلعت و مقام از جانب ولیعهدان تبریز به خدمتکاران استفاده می شد.

اما برج خلعت پوشان این روزها در میان هیاهوی ورودی شمال تبریز، به صورتی غریبانه و منزوی روزگار می گذراند و متاسفانه شرایط نگهداری مطلوبی نیز برای این بنای ارزشمند تاریخی فراهم نشده است.

گفتنی است مالکیت برج خلعت پوشان از سال 1345 بر عهده دانشگاه تبریز است که برای تحقیقات علمی محوطه آن را به دانشکده کشاورزی خود واگذار کرده بود. در حال حاضر عملیات بازسازی و تبدیل آن به مکانی گردشگری در حال انجام است.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار