سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

پیشنهاد جدید روسیه به ایران

کد خبر : 2681
10:49
1401/04/20


پیشنهاد کشت فراسرزمینی ایران در ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی روسیه مطرح شد.


به گزارش سونیوز، چندی پیش روسیه پیشنهاد در اختیار قراردادن ۱۰۰ هزار هکتار زمین به ایران برای کشت فراسرزمینی را داد؛ به طوری که اوایل خردادماه امسال یک هیات تجاری روسی در سفری که به ایران داشت، پیشنهاد کرد که ایران بیش از ۱۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در روسیه را در اختیار بگیرد و «کشاورزی فراسرزمینی» انجام دهد. این پیشنهاد که در نوع خود کم‌سابقه است و به دلیل شرایط تحریمی که ایران و روسیه در آن قرار دارند، شاید از همیشه قابل اجراتر باشد.

با این حال بر اساس آمارها، در سال زراعی ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰، سطح زیر کشت محصولات زراعی در ایران حدود ۱۲ میلیون هکتار گزارش شده است. در واقع، پیشنهاد تخصیص ۱۰۰ هزار هکتار زمین زراعی به ایران در روسیه، معادل حدود ۰.۸ درصد (کمتر از یک درصد) از تمام سطح زیر کشت در ایران خواهد بود که مقدار بسیار ناچیزی نسبت به سطح زیر کشت در کشورمان است.

البته پیش از این علی رضوانی زاده، رییس هیات مدیره انجمن کشت فرا سرزمینی به ایرنا گفته بود: برای این که بتوانیم امنیت غذایی برای کشور تامین کنیم و نیازهای وارداتی خود را به حداقل برسانیم باید هدف‌گذاری کشت در ۷ میلیون هکتار را ترسیم و عملیاتی کنیم، اما اکنون فقط توانستیم کمتر از ۱۱ درصد است.

پیشنهاد ۵ هزار هکتار زمین برای کشت فراسرزمینی ایران در غنا

با این حال کشورهای دیگری از جمله ارمنستان و غنا هم پیشنهادهایی برای کشت در آن کشور داشته‌اند که می‌تواند به افزایش کشت فرا سرزمینی کشورمان کمک کند. 


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار