سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

وضعیت مبهم تیم فوتبال ماشین سازی تبریز

کد خبر : 2655
16:26
1401/04/11


تیم فوتبال ماشین سازی تبریز که دو فصل پیش در لیگ برتر رقابت می‌کرد پس از سقوط به دسته یک و در ادامه به دسته دو، در حال حاضر وضعیت مبهمی دارد.


به گزارش سونیوز، این تیم ریشه دار و قدیمی فوتبال تبریز که روزگاری رقیبی جدی برای حریفان در لیگ های مختلف بود پس از واگذاری به بخش خصوصی و حضور در سطح اول فوتبال باشگاهی ایران، مورد بی مهری های زیادی قرار گرفت و آنقدر دست به دست شد که دیگر معلوم نیست مالک این تیم کیست و یا مدیرعامل، کادر فنی و بازیکنان آن کیستند.

تیم ماشین سازی زمانی که در آستانه سقوط به لیگ یک قرار داشت به فردی به نام یونس قربانی واگذار شد و این فرد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و آنهایی که کمی با توپ و فوتبال سر وکار دارند اهلیت این کار را نداشت، نه تنها نتوانست برای این تیم کاری انجام دهد بلکه موجب سقوط این تیم به لیگ های دسته پایین تر شد و به نابودی این تیم سرعت بخشید.

پس از آنکه ماشین سازان به لیگ یک افتادند مالک جدید به رغم وعده هایی که داده بود تا پنجره نقل و انتقال تیم را باز کند حتی نتوانست گرهی از این تیم بگشاید بلکه بر تعداد گره ها و مشکلات این تیم اضافه کرد و بدتر از همه اینکه، هیات فوتبال که نقشی اساسی در انتقال امتیاز این تیم داشت دست روی دست گذاشت تا فوتبال تبریز نظاره گر نابودی بخشی از تاریخ خود باشد.

رسانه ها، خبرنگاران و همه و همه مطالب زیادی در مورد وضعیت بد این تیم نوشتند اما گوش شنوایی نبود تا اینکه موضوع انتقال تیم به مس سونگون از سوی نمایندگان مجلس مطرح شد که البته تا این لحظه در حد شعار باقی مانده و هیچ گام عملی در این زمینه برداشته نشده است.

مالک جدید ماشین سازی که تنها این عنوان را یدک می کشد هر از چند گاهی در رسانه ها حاضر می شود و در مورد مسایل غیر مهم اظهار نظر می کند و همچنان مدعی است که مالک تیم بوده و اختیار در دست اوست اما دریغ از یک گام مثبت به نفع ماشین سازی.

به هر حال ماشین سازان با گرفتن نتایج بد، از لیگ دسته یک نیز سقوط کردند و تنها دستاورد حضور یک فصلی در این رقابت ها، افزایش میزان بدهی تیم و البته بسته ماندن پنجره نقل و انتقالات به دلیل شکایت برخی بازیکنان داخلی و خارجی بود.

ادامه حیات این تیم با توجه به حجم سنگین بدهی‌ها در معرض خطر جدی قرار دارد و طبق شنیده ها، میزان بدهی‌های باشگاه ماشین‌سازی مبلغی در حدود ۶۵ میلیارد تومان است که بیشتر آن مالیاتی است.

ماشین‌سازی تبریز نزدیک به ۴۵ میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد و رقم بدهی‌های این باشگاه به بازیکنان خارجی با احتساب برخی هزینه‌ها در حدود ۲۰ میلیارد تومان است.

البته مشکل اصلی ماشین‌سازی بدهی ناشی از شکایت «جای کویتونگو» و «فرناندو دخسوس» دو بازیکن خارجی سابق این تیم به فیفاست که پنجره نقل‌ و انتقالات سبزقبایان را هم بسته است، میزان بدهی‌های این باشگاه به این دو بازیکن نزدیک به ۵۰۰ هزار دلار است که با توجه به رشد نرخ ارز این رقم روز به روز افزایش یافته و درحال حاضر به حدود ۱۵ میلیارد تومان رسیده است.

این تیم علاوه بر مبالغ عنوان شده، از محل حضور در لیگ دسته یک و بدهی به کادر فنی و بازیکنان نیز، بدهکار است و تغییر مالکیت تیم را کمی مشکل کرده است و هر ارگان و نهاد و یافردی که خواهان مالکیت این تیم است از مس سونگون گرفته تا خود کارخانه ماشین سازی، این بدهی ها را نیز باید صاف کند تا ماشین سازی بتواند در لیگ دسته دو به حیات فوتبالی خود ادامه دهد.

هرچند مالک فعلی باشگاه وعده داده که این تیم ظرف روزهای آینده تعیین تکلیف می شود اما هواداران این تیم که از این وعده ها بسیار شنیده اند در سفر اخیر رییس جمهور به استان با حضور در اداره کل ورزش و دیدار با معاون وزیر ورزش، خواستار بازگشت مجدد مالکیت باشگاه به کارخانه شدند تا این تیم از بلاتکلیفی خارج شده و از نابودی نجات یابد.

تیم ماشین سازی محل آزمون و خطا و شهرت یافتن افراد نبوده و بخشی از تاریخ فوتبال تبریز است و مسئولان استانی و ورزش باید در تصمیم گیری های بعدی خود این نکته مهم را لحاظ و از بازیچه شدن این تیم تحت هر عنوانی و مالکیت هر فرد و نهادی جلوگیری کنند.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار