سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

رئیس‌جمهوری لهستان: قبل از آغاز حمله به اوکراین از قریب‌الوقوع بودن آن مطلع بودیم

کد خبر : 2533
10:42
1401/03/01


رئیس‌ جمهوری اوکراین قبل از حمله روسیه به این کشور به همتای لهستانی خود گفته بود که این حمله قریب‌الوقوع است.


به گزارش سونیوز، "آندرج دودا" رئیس جمهوری لهستان عنوان کرد: از ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین شنیدم که روس ها فکر می کنند اوکراینی ها مقاومت نخواهند کرد اما این تصور اشتباه است.

رئیس جمهوری اوکراین گفت: ما سربازان باتجربه‌ای داریم که برای هشت سال جنگیده اند و این کار را به خوبی انجام داده اند. اوکراین و ارتش‌ ان اکنون متفاوت از شرایطی است که در سال ۲۰۱۴ داشت.

رئیس جمهوری لهستان نیز از همتای اوکراینی خود به عنوان یک "دوست" یاد کرد و گفت که از زمان آغاز جنگ اوکراین، هر روز با زلنسکی گفتگو کرده است.

رئیس جمهوری لهستان گفت: چند ساعت پیش از حمله روسیه به اوکراین، ما خاک اوکراین را ترک کردیم و زلسنکی به من گفت که مطمئن است در ساعات آینده اوکراین مورد حمله قرار می گیرد.

زلنسکی پیشتر عنوان کرده بود که لهستان و کشورهای حوزه بالتیک پیشتاز حمایت های بین المللی از اوکراین هستند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار