سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

بیماری‌های کشنده پس از ابتلا به کرونا

کد خبر : 2502
22:58
1401/02/20


بیماری‌های ناشی از کرونا مانند نارسایی تنفسی، حمله قلبی، سکته مغزی یا بیماری‌های کلیوی خطر مرگ ومیر را افزایش می‌دهد.


به گزارش سونيوز، نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بهبودیافتگان از بیماری کووید -۱۹ تا شش ماه پس از ابتلاء به ویروس کرونا، بیشتر از دیگران در معرض مرگ ومیر قرار دارند، حتی موارد خفیف ابتلاء به کووید -۱۹ نیز خطر مرگ را در مدت شش ماه پس از تشخیص بیماری افزایش می‌دهد. ویروس کرونا می‌تواند سلامت هر عضوی از بدن مانند ریه‌ها، مغز، کبد و قلب را تحت تأثیر قرار دهد.

بروز مشکلات تنفسی پس از بروز علائم کووید -۱۹ بسیار رایج است، زیرا ویروس بر ریه‌ها تأثیر می‌گذارد. افراد زیادی پس از ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ با مشکلات جدی تنفسی مانند نارسایی حاد تنفسی مواجه می‌شوند که بر اثر آن ریه‌ها قادر به انتقال اکسیژن کافی به خون نیست، یا ممکن است نتواند دی‌اکسیدکربن کافی را خارج کند. پنومونی ناشی از کووید یک بیماری کشنده است، زیرا طی آن کیسه‌های هوا در ریه‌ها ملتهب می‌شود.

همچنین، در برخی بیماران مبتلا به بیماری کووید -۱۹، سطح آنزیم‌های کبدی مانند آلانین آمینوترانسفراز (ALT) و آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) افزایش می‌یابد. بنابراین کبد بیمار حداقل به صورت موقت آسیب می‌بیند، نارسایی حاد کبدی یکی از عوارض رایج پس از ابتلا به بیماری کووید -۱۹ است که می‌تواند کشنده باشد.

به نظر می‌رسد که موارد حمله قلبی و سکته مغزی در میان بیماران مبتلا به بیماری کووید -۱۹ در حال افزایش است. علاوه بر سکته قلبی، سکته مغزی و ضربان نامنظم قلب، مشکلات جسمی دیگر مانند قارچ سیاه و سندرم گیلن باره (GBS) نیز می‌تواند کشنده باشد.

توصیه شده است که بیماران پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹، به صورت منظم به پزشک مراجعه کنند و سطح التهاب و غلظت خون خود را کنترل کنند. رژیم غذایی متعادل با میزان فیبر و مایعات کافی برای همه بهبودیافتگان بیماری کووید -۱۹ ضروری است. علاوه بر این، لازم است افراد به منظور جلوگیری از بروز مشکلات تنفسی، تمرینات تنفسی عمیق انجام دهند و توسط فیزیوتراپیست معاینه شوند.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار