سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

ماجرای پروژه محرمانه ترکیه علیه ایران

کد خبر : 2454
23:45
1401/02/08


یک نماینده مجلس در واکنش به پروژه داپ ترکیه، توضیحاتی را مطرح کرد که در ادامه می‌خوانید.


به گزارش سونیوز، رحمت الله نوروزی  درباره تبعات اجرای پروژه «داپ» بر ایران، بیان کرد: «ما در کمیسیون کشاورزی مجلس این بحث را داشتیم و در دیدار با وزیر محترم نیرو هم مطرح کردیم. وزارت خارجه باید دیپلماسی فعالی داشته باشد چرا که ترکیه دارد چراغ خاموش و محرمانه پیش می‌رود؛ در حالیکه پروژه داپ تاثیر اساسی روی کشور ما دارد و به ویژه در شمال غرب ایران خطر جدی ایجاد می‌کند.»

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: «ما از سال ۲۰۱۴ مشکلات آبی در منطقه خاورمیانه داریم، ولی از سوی دیگر ترکیه از الان دارد به این مشکل را سرعت می‌بخشد؛ بنابراین هم وزارت نیرو و هم وزارت خارجه باید یک سری اقدامات اساسی دنبال کنند. احداث این سد می‌تواند حتی آب شرب شمال شرق کشور را دچار مشکلات اساسی کند و همچنین مشکل ریزگرد‌ها را هم به وجود بیاورد. اجرای این طرح بر سرشاخه‌های ارس است و ایران را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

نوروزی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا معاهده‌ای با ترکیه برای رعایت حق‌آبه داریم، گفت: «متاسفانه هیچ معاهده‌ای میان ایران و ترکیه درمورد حق‌آبه‌های پایین دست وجود ندارد. دیپلماسی آب باید فعال باشد و حق‌آبه‌های کشور باید رعایت شود. بحثی که ما داریم این است که هدف ما اگر توسعه کشاورزی و آب است، ترکیه هم این هدف را دنبال می‌کند. در چنین شرایطی باید نگران باشیم که دچار مشکل نشویم به خصوص در مورد اراضی پایین سد خداآفرین.»

وی همچنین در مورد اینکه آیا ادعای نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی مبنی بر صادرات روزی ۷۰۰ کانتینر هنودوانه از ایران به ترکیه صحت دارد، گفت: «از این موضوع اطلاعی ندارم، ولی اگر درست باشد، باید حتما جلویش گرفته شود. هندوانه از جمله محصولاتی‌ست که برای اینکه به ثمر بنشیند، در هر هکتار ۲۰ میلیون لیتر آب مصرف می‌کند و برای هر کیلو هندوانه هم ۳۰۰ لیتر آب صرف می‌شود؛ بنابراین این مهم باید مدیریت شود. ما با چالش کمبود آب مواجه هستیم و باید الگوی کشت رعایت شود. بدین منظور وزارت جهاد باید سیاستگذاری و نظارت دقیق داشته باشد.»


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار