سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

ساماندهی دستفروشان مراغه، نیازمند هم‌افزایی همه نهادهای مسوول

کد خبر : 2429
10:52
1401/02/05


ساماندهی دستفروشان شهر مراغه از جمله ضرورت‌های مدیریت شهری می‌باشد که انجامش تا به امروز میسر نشده و تحقق آن نیازمند هم‌افزایی همه نهادهای مسوول از قبیل شهرداری، دادستانی، فرماندهی انتظامی و سایر سازمان‌هاست.


به گزارش سونيوز، کارشناسان می گویند گسترش دستفروشی در مراغه، پدیده دو وجهی است، بدین معنا که از یک سو اتخاذ تدابیر لازم برای گذران زندگی و تامین معیشت این قشر از جامعه، وظیفه نهادهای مسوول است و از سوی دیگر توسعه بی قاعده آن، زمینه ساز بروز مشکلات متعدی چون سد معبر، سنگین شدن ترافیک و دشواری تردد مردم در خیابان ها، میادین و خسارت مغازه داران است.

هر چند اکنون دهه ها از گسترش دستفروشی در مراغه می گذرد، اما واقعیت این است که نهادهای مسوول تا به امروز موفق به ایجاد سازو کاری برای مدیریت این پدیده اجتماعی- اقتصادی نشده اند که به عقیده کارشناسان، دلیل اصلی آن فرافکنی نهادهای مسوول و اجتناب آنها از هم افزایی برای ساماندهی دستفروشان است.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار مراغه در این ارتباط گفت: ساماندهی دستفروشان نیازمند ایجاد فضایی جایگزین برای ادامه فعالیت این قشر از جامعه در سطح شهر است.

موسی شعفی افزود: عدم وجود فضای مناسب برای عرضه محصولات و میوه به صورت خرد در سطح شهر موجب افزایش مشکلات ترافیکی حاصل از فعالیت دستفروشان شده است.

وی ادامه داد: بیکاری و وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه نیز زمینه ساز افزایش دستفروشی در سطح شهر شده و از این رو باید به صورت کارشناسی و با استفاده از مشارکت مردمی برای ساماندهی فعالیت های آنها اقدام موثری انجام شود.

وی با بیان اینکه مانعی برای فعالیت دستفروشان وجود ندارد، اضافه کرد: مشکل اصلی در زمینه ترافیک شهری، فعالیت بی ضابطه واحدهای صنفی ایجاد کننده سد معبر در سطح شهر است.

وی گفت: همچنین برخی افراد به صورت دستفروشی با استقرار خودروهای خود در مناطق و میادین سطح شهر، زمینه ساز بروز مشکلات ترافیکی و ایجا مزاحمت برای تردد شهروندان می شوند.

وی افزود: بر این اساس، طرح مدون و کارشناسی برای ایجاد محل های مناسب ساماندهی دستفروشان در سطح شهر با عزم جدی تمامی دستگاه های اجرایی و خدمات رسان ارائه شود.

وی اضافه کرد: برای این منظور، جلسه ای کارشناسی و اجرایی با حضور دستگاه های اجرایی و نظارتی از جمله شهرداری، دادستانی، اتاق اصناف، صمت، دانشکده علوم پزشکی، دامپزشکی و نیروی انتظامی تشکیل شود.

شهرداری به تنهایی از عهده ساماندهی دستفروشان بر نمی آید

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مراغه نیز گفت: ساماندهی دستفروشان در سطح شهر با فرهنگ سازی و بهره گیری از مشارکت مردمی ممکن خواهد بود.

رضا عسکری با بیان اینکه بخشی از جامعه به دلیل مشکلات اقتصادی از طریق دستفروشی ارتزاق می کنند، افزود: برای ساماندهی فعالیت دستفروشان نیاز به فرهنگ سازی از طریق رسانه ها و مطبوعات است.

وی ادامه داد: ساماندهی دستفروشان و نیز رفع سد معابر عمومی از عهده شهرداری و شورای اسلامی شهر خارج بوده و باید نهادهای دیگری چون دادستانی و نیروی انتظامی نیز مشارکت و همکاری فعالی در این زمینه داشته باشند.

وی اضافه کرد: رفع مشکل سد معبر به عنوان عامل ایجاد مشکلات ترافیکی در سطح شهر مراغه نیاز به همراهی تمامی نهادها و فرهنگ سازی است.
وی گفت: متاسفانه انتشار برخی کلیپ های جانبدارانه از برخورد با سد معبر در شبکه های اجتماعی کشور، موجب شده تا اقدام موثری برای رفع این مشکل نشود.

وی افزود: به عنوان مثال در برخی خیابان های اصلی و معابر شهری از جمله میدان ملا رستم (چای اوستی بازار) و خیابان آیت الله کاشانی شاهد ایجاد سد معبر توسط برخی واحدهای صنفی عرضه کننده میوه هستیم که زمینه ساز مشکلات ترافیکی و ایجاد مزاحمت برای تردد شهروندان شده است.

وی ادامه داد: برای رفع این مشکل و ساماندهی دستفروشان باید کمیته ای تخصصی با مشارکت و همراهی سایر نهادهای انتظامی و نظارتی تشکیل شود.

وی اضافه کرد: همچنین برای ساماندهی دستفروشان، توسط خدمات شهری شهرداری مراغه چندین نقطه  مناسب از شهر برای این منظور مکان یابی شود.
 

شناسایی ۱۴ نقطه برای استقرار دستفروشان مراغه

معاون خدمات شهری شهرداری مراغه نیز معتقد است که ساماندهی دستفروشان در سال های اخیر چالش بزرگی برای مدیران شهری بوده است.

محمد محمدی افزود: استفاده از اجبار برای رفع سد معبر زمینه ساز بروز نارضایتی ها در سطح جامعه م ود و ازاین رو رسانه ها می توانند در زمینه فرهنگ سازی در این خصوص، همراه مجموعه مدیریت شهری و خدمات شهری باشند.

وی ادامه داد: در سال های اخیر ، هسته مرکزی شهر با چالش دستفروشی و سد معبر ایجاد شده توسط برخی واحدهای صنفی روبرو بوده و خیابان کاشانی حد فاصل میدان مصلی تا میدان کشاورز پرچالش ترین منطقه در این زمینه است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۷۵ دستفروش به صورت ثابت در شهر فعالیت می کنند، اضافه کرد: برای ساماندهی دستفروشان ، ۱۴ نقطه از شهر مراغه برای اجرای طرحی مناسب شناسایی شده است.

وی گفت: همچنین چندین نقطه از مناطق مختلف شهری برای استقرار دستفروشان مکان یابی شده لیکن طرح ساماندهی دستفروشان برای اجرا به شورای ترافیک این شهرستان ارائه خواهد شد.

معاون شهرسازی شهرداری مراغه نیز گفت: مکان یابی برای ساماندهی دستفروشان باید منطبق و مطابق با اصول فنی و شهرسازی باشد.

علیرضا جدیدیان افزود: در گذشته میادین کوچک در محلات شهری، محلی برای فعالیت دستفروشان بوده لیکن در سال های اخیر، مکان مناسبی برای فعالیت آنها وجود ندارد.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار