سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

یک میلیون شغل در آستانه نابودی در دوران جدید

کد خبر : 2417
10:38
1401/02/03


ماشینی شدن کارها در دهه آینده باعث از بین رفتن ۱.۴۲ میلیون شغل می‌شود. این بدان معناست که کارمندان به مهارت‌های بیشتری نیاز دارند، چیزی که هر کارگری نمی‌تواند به تنهایی انجام دهد.


به گزارش سونيوز، فارستر پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۲۳ حدود یک و نیم میلیون به دلیل خودکار شدن جهان از بین می‌رود. طبق گزارشی که روز سه شنبه ۱۲ آپریل توسط فارستر منتشر شد، خودکاری شدن در دهه آینده بیش از 11 میلیون شغل  ایجاد خواهد کرد و این خبر بدی است. زیرا که برای این دوره 1.42 میلیون شغل از بین می رود. این بدان معناست که کارمندان به مهارت‌های  بیشتری در حرفه‌ها نیاز دارند، چیزی که هر کارگری نمی‌تواند به تنهایی انجام دهد. با این حال، سیاست عمومی برای موفقیت در اینجا متفاوت خواهد بود. در آلمان، جایی که ارتباطات تنگاتنگی بین دانشگاه‌ها و کارفرمایان وجود دارد، انجام این کار آسان‌تر از کشوری مانند آمریکا است، جایی که معمولاً از کارکنان انتظار می‌رود راه‌حل‌های خود را پیدا کنند.

مهارت مجدد مورد نیاز است

جایانت نارایان، مدیر ائتلاف جهانی اقدام هوش مصنوعی مجمع جهانی اقتصاد، یک سازمان بین‌المللی غیردولتی و لابی مستقر در کلنی سوئیس، افزود که این از دست دادن مشاغل چالش‌هایی را برای بخش‌های دولتی و خصوصی ایجاد می‌کند.وی افزود: برای دولت‌ها، این پرسش‌ها در مورد شبکه‌های ایمنی اجتماعی، سرمایه‌گذاری در برنامه‌های یادگیری مادام‌العمر و آموزش STEM برای شهروندان و سایر عوامل ایجاد می‌کند.

برخی از این پارامترها، مانند مهارت‌آموزی مجدد، افق میان‌مدت تا بلندمدتی دارند، زیرا ممکن است راه‌حل سریع یا فرصت سریع مهارت‌آموزی وجود نداشته باشد.این برای بخش خصوصی سؤالاتی را در مورد کمک به کارگران برای کنار وظایف شغلی فعلی و توسعه مجموعه گسترده‌تری از مهارت‌های چندمنظوره ایجاد می‌کند.

 

برنامه‌های بازآموزی که وجود دارد، اغلب خیلی خوب نیستند و افراد را برای مشاغل جدیدی که ایجاد می‌شوند واجد شرایط نمی‌کنند. ما به برنامه‌های بهتری نیاز داریم زیرا قرار است مشاغل جدیدی ایجاد شود، اما بسیاری از افرادی که آواره شده‌اند مهارت‌های لازم برای مشاغل جدید را ندارند.بسیاری از برنامه‌ها بر روی وظایف بسیار خاص تمرکز می‌کنند، اما محل کار آنقدر در حال تغییر است که یافتن شغل برای افرادی که فقط می‌توانند یک کار را انجام دهند، دشوار است. ما به برنامه‌هایی نیاز داریم که بفهمند شرکت‌ها به چه چیزی نیاز دارند و به دنبال چه مهارت‌هایی هستند.

به طور مثال دانشگاه‌ها می‌توانند با ایجاد دوره‌های ترکیبی که علوم انسانی و علوم تجربی را با هم ترکیب می‌کنند، به کسب مهارت‌های جدید کمک کنند. مهندسان باید قبل از طراحی سیستم‌ها، اصول اخلاقی و پیامدهای آن‌ها را درک کنند.

فارستر توضیح داد که مشاغل  خودکاری جدید ایجاد شده  در حوزه خدمات حرفه ای و فناوری اطلاعات و همچنین در صنایع جدید مانند انرژی های تجدیدپذیر، ساختمان های سبز و شهرهای هوشمند و زیرساخت ها خواهد بود. افرادی که در مشاغل جدید کار می کنند باید در کنار هم با ماشین آلات کار کنند. چه مهارت‌های فنی داشته باشید یا نه، باید  روی یک تیم ترکیبی از انسان‌ها به اضافه ماشین‌هایی که نرم‌افزار هوشمند در آن نقش کلیدی دارد به راحتی کار کنید.

 

فارستر همچنین متوجه تغییر نگرش مدیران در مورد اتوماسیون شد. او توضیح داد که مدیران آن را عمدتاً به عنوان یک تلاش برای کاهش هزینه تلقی نمی کنند .داده‌های فارستر  نشان می‌دهد 41 درصد از تصمیم‌گیرندگان داده‌ها و تحلیل‌ها، صرفه‌جویی در هزینه را به عنوان یک مزیت استفاده از سیستم اتوماتیک در سال 2018 نامیده‌اند، ولی در سال ۲۰۲۱ فقط 25 درصد  به این موضوع اشاره کردند.اما، فارستر افزایش قابل توجهی در تعداد مدیرانی  که به بینش عمیق تر و تمایز رقابتی به عنوان مزیت اشاره کردند، دست یافته است. در میان طیف گسترده‌ای از مزایای گفته شده از این نوع سیستم،می‌توان به پر کردن شکاف‌های استعداد، آزاد کردن پرسنل برای انجام کارهای پیشرفته‌تر، هدایت تجربه مشتری، بهبود کیفیت و ایمنی و کسب بینش عمیق‌تر از داده‌ها برای بهبود وظایف و فرآیندها اشاره کرد. این سیستم می تواند در رهایی انسان از مشاغل کثیف یا خطرناک و مشاغلی که کاملاً معمولی و پیش پا افتاده هستند، مفید باشد.

فرآیند اعتماد سازی
ترس از این که این سیستم مشاغل را از بین ببرد، امری عادی است و  کاملاً بی اساس نیستند. اما آینده مشاغل، تاثیرپذیری بسیار ملایم تری از فناوری هایی مانند اتوماتیکی شدن و هوش مصنوعی خواهد داشت. در عوض، سیستم فناوری و کارکنان انسانی به طور فزاینده‌ای در فعالیت‌های مرتبط با یکدیگر شرکت می‌کنند و تیم‌های انسانی/ ماشینی را تشکیل می‌دهند که سطوح جدیدی از کیفیت، بهره‌وری و تجربه مشتری و کارمند  را به معرض نمایش می‌گذارد.

 

نویسنده : سونیوز
پژوهشیار