سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

واردات ماشین آلات و تجهیزات فرسوده به آذربایجان شرقی ممنوع شد

کد خبر : 2409
14:27
1401/01/31


رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی اعلام کرد: بر اساس تصمیم اتخاذ شده در استان واردات و بکارگیری هرگونه ماشین آلات و تجهیزات بیش از هفت سال کار به صنعت استان ممنوع شد.


به گزارش سونيوز، صابر پرنیان در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: پیش از این حتی ماشین‌آلات ۴۰ ساله که فرسوده شده بود، در صنعت آذربایجان شرقی به کار گیری شده و در برخی کارخانجات این تجهیزات وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان‌شرقی به لحاظ وجود شرکت های دانش بنیان رتبه ششم کشور را در اختیار دارد، گفت: ۲۰۸ شرکت دانش بنیان در این استان فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۱۸۰ شرکت تولیدی هستند و برنامه ریزی کردیم تا بستر تجاری سازی این شرکت ها در یک شهرک مستقل ایجاد شود. 

وی ادامه داد: ۳۰ شرکت صادراتی مهم در آذربایجان شرقی فعالیت می کنند و ۶ صادر کننده ممتاز کشوری در استان داریم؛ از طرفی به لحاظ صادرات گمرکی رتبه ششم کشور مربوط به آذربایجان شرقی است.

وی همچنین با اشاره به اینکه ۳۷۵ واحد صنعتی تعطیل در آذربایجان شرقی وجود دارد، اعلام کرد: عمده مشکل این واحدهای صنعتی نداشتن نقدینگی است، اما در مقابل ۲۰۰ واحد صنعتی در استان طرح توسعه دارند و یکهزار و ۵۰۰ طرح نیمه تمام نیز داریم.

پرنیان همچنین عمده مشکلات زیرساختی توسعه در آذربایجان شرقی را کمبود برق دانست و افزود: یک هزار مگاوات در آذربایجان شرقی کمبود برق داریم چون در گذشته در خصوص پست های برق سرمایه گذاری در استان کم انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به مطالبه مردم آذربایجان در خصوص استقلال مس آذربایجان گفت: اکنون سالانه ۲۴ هزار میلیارد تومان کنسانتره مس به خارج از استان منتقل می شود.

پرنیان ادامه داد: صنعت مس چهار تا پنج هزار میلیارد تومان برای آذربایجان شرقی می‌تواند ارزش افزوده داشته باشد، ظرفیت‌های موجود در منطقه را در مسیر ایجاد تحول پایدار بالفعل خواهیم بود و تکمیل طرح‌های صنعتی نیمه تمام، ایجاد شهرک تخصصی پایین‌دستی صنایع مس و ساماندهی حقوق دولتی از مهم‌ترین برنامه‌های اولویت‌دار صمت استان در شهرستان ورزقان است.

وی همچنین با اشاره به جایگاه آذربایجان‌شرقی به لحاظ تعداد واحدهای صنعتی و میزان سرمایه‌گذاری در استان گفت: اکنون آذربایجان شرقی به لحاظ تعداد واحدهای صنعتی در جایگاه چهارم قرار دارد که تلاش می کنیم آن را به رتبه سوم ارتقا دهیم و در حوزه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، معدن و تجارت رتبه دوازدهم را داریم که این رتبه نیز قابلیت افزایش سه تا چهار پله ای را دارد.

وی با انتقاد از عملکرد بانک‌های آذربایجان شرقی به لحاظ سخت‌گیری  در ارایه تسهیلات گفت: پارسال  ۲.۴ درصد تسهیلات کشوری به آذربایجان شرقی اختصاص‌یافت که از لحاظ سرانه‌ جمعیتی و تعداد واحدهای صنعتی بیش‌از ۵۰ درصد حق واحدهای صنعتی استان ادا نشده‌ است. 


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار