سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

معرفی کتاب
مختصری از فن بیان و خطابه

کد خبر : 2391
20:00
1401/01/28


سونیوز: در عصر ارتباطات که سطح شعور اجتماعی افراد در جوامع مختلف به واسطه رسانه ها بالا رفته است، هنر درست سخن گفتن و سخنرانی کردن یا به عبارتی علم فن بیان نیز بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس یک تعریف ساده فن بیان عبارت است از اینکه یک فرد قادر باشد از تمامی اجزای ارتباطی خود به شیوه صحیحی استفاده نماید و بهترین پیام ها را به بهترین شکل ممکن به  مخاطبین خود انتقال دهد و به آن چه نیاز دارد دست پیدا کند.


در جامعه ای که ما زندگی می کنیم علم و هنر گفت و گو، برقراری ارتباط و سخن گفتن در اجتماع است که می تواند سرعت رسیدن به موفقیت شایسته را رونق و شتاب بخشد.
عده کثیری از افراد هنگامی که با واژه فن بیان را روبرو می شوند، چنین تصور می کنند که منظور مخاطب صرفا سخنرانی است.اما در واقع برای داشتن یک زندگی نرمال در هر جامعه  ای و نحوه برقراری یک ارتباط مناسب با دیگران، افراد باید از فن بیان قابل قبولی برخوردار بوده و به یادگیری فنون صحیح صحبت کردن و سخن گفتن بپردازند.

با توجه به اهمیت این موضوع، استاد یوسف اعظمی، شاعر، نویسنده و مترجم ارزنده کشور در کتابی تحت عنوان "مختصری از فن بیان و خطابه " به زوایای مختلف علم فن بیان پرداخته است. و امروزه در بسیاری از محافل آموزشی کشور این کتاب تدریس می گردد.

وی که خود مدرس دوره های اصول  فن بیان و آیین سخنوری می باشد، این کتاب را در سال ۱۳۹۸ تالیف،چاپ و منتشر نمود. این اثر ارزشمند در  ۱۴۰ صفحه توسط انتشارات نظامی گنجه ای در تبریز چاپ و منتشر گردیده است.
مقدمه،سخنی با نو آموزان، فن بیان و خطابه چیست،فصاحت و بلاغت، شاخصه های بلاغت، محورهای بلاغت،آشنایی با آرایه های ادبی،انواع نثر،قوالب شعری،قالب های شعر آذربایجانی، دکلمه،نمونه های مناسب برای تمرین و دکلمه و منابع از بخشهای این اثر وزین می باشد.

ادامه معرفی کتاب ارزشمند "مختصری از فن بیان و خطابه " و نمایش رایگان یکی از بخش های این کتاب به قلم مولف را در  وب سایت موسسه فصل هنر دنبال کنید.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار