سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

چین به دنبال زمین دوم می‌رود!

کد خبر : 2369
18:45
1401/01/24


چین با یک ماهواره جدید که ۱۰ تا ۱۵ برابر قدرتمندتر از تلسکوپ "کپلر" ناسا خواهد بود، به رقابت برای یافتن شبیه‌ترین سیاره فراخورشیدی به زمین که قابل سکونت باشد، می‌پیوندد.


به گزارش سونیوز، چین سخت تلاش می‌کند تا به یکی از قدرت‌های فضایی پیشرو در جهان تبدیل شود. این کشور به تازگی اولین کاوشگرهای خود را به ماه و مریخ پرتاب کرده و ایستگاه فضایی مخصوص خود را در مدار زمین راه‌اندازی کرده است.

اکنون گزارشی از مجله "نیچر"(Nature) نشان می‌دهد که آژانس فضایی این کشور به دنبال پیوستن به مسابقه یافتن سیارات فراخورشیدی قابل سکونت است و دانشمندان چینی به زودی طرح مفصلی از اولین ماموریت این کشور با هدف کشف سیارات فراخورشیدی منتشر خواهند کرد.

به دنبال زمین دوم

این مأموریت به دنبال سیارات فراخورشیدی در کهکشان راه شیری خواهد بود که اصطلاحی برای تعریف هر سیاره‌ای فراتر از منظومه شمسی ما است.

هدف این مأموریت، یافتن سیاره‌ای شبیه به زمین است که به دور منطقه قابل سکونت خورشید خود می‌چرخد. دانشمندان بر این باورند که چنین سیاره‌ای می‌تواند شرایط ایده‌آلی برای میزبانی از حیات و پشتیبانی از آن و حفظ آن داشته باشد.

ناسا به تازگی اعلام کرده که تاکنون بیش از ۵۰۰۰ سیاره فراخورشیدی را کشف کرده است که عمدتاً به لطف تلسکوپ "کپلر" کشف شده‌اند. با این حال، هیچ یک از این سیاره‌های کشف شده از نظر فنی با تعریفی که از زمین دوم شده است، مطابقت ندارند، زیرا به اندازه کافی مانند زمین، در منطقه قابل سکونت خورشید خود قرار ندارند.

آژانس فضایی چین امیدوار است اولین سازمانی باشد که این کشف را انجام می‌دهد و زمین دوم را کشف می‌کند. پروژه جدید آژانس فضایی چین توسط آکادمی علوم چین تامین مالی خواهد شد و در حال حاضر در مرحله طراحی اولیه است و یک هیئت متخصص در ماه ژوئن آن را ارزیابی می‌کنند.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این هیئت متخصص به تیم عملیات این ماموریت برای شروع ساخت این ماهواره چراغ سبز می‌دهند، ماهواره‌ای که تا سال ۲۰۲۶ با موشک "لانگ مارچ" به فضا پرتاب خواهد شد.

این ماهواره موسوم به "Earth ۲.۰" برای حمل هفت تلسکوپ طراحی شده است که شش تلسکوپ، صورت‌های فلکی "ماکیان"(Cygnus) و "شلیاق"(Lyra) را که توسط تلسکوپ "کپلر" ناسا رصد شده‌اند، بررسی می‌کنند.

ظرفیت رصد این تلسکوپ‌ها تقریباً ۱.۲ میلیون ستاره در یک قطعه ۵۰۰ درجه مربعی از آسمان است که تقریباً پنج برابر بیشتر از توانایی "کپلر" است. همچنین می‌تواند ستاره‌های کم‌نورتر و دورتر را نسبت به "ماهواره بررسی سیاره فراخورشیدی"(TESS) که ستاره‌های نزدیک‌تر به زمین را رصد می‌کند، رصد کند.

"جیان جی" اخترشناسی که این مأموریت را در رصدخانه نجومی شانگهای متعلق به آکادمی علوم چین هدایت می‌کند، می‌گوید: ماهواره ما می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ برابر از تلسکوپ "کپلر" ناسا در ظرفیت رصد آسمان قدرتمندتر باشد.

اطلاعات زیادی وجود خواهد داشت

شش تلسکوپ اصلی ماهواره "Earth ۲.۰" سیاره‌های فراخورشیدی را با تشخیص افت درخشندگی ستاره‌ها که نشان می‌دهد یک سیاره در حال گردش به دور آن ستاره است، پیدا می‌کند.

اما هفتمین تلسکوپ ماهواره "Earth ۲.۰" یک تلسکوپ ریزلنز گرانشی خواهد بود و عمدتاً برای جستجوی سیارات سرکشی که به دور هیچ ستاره‌ای نمی‌چرخند و همچنین سیارات فراخورشیدی که دور از ستاره خود می‌چرخند، استفاده خواهد شد.

"جی" می‌گوید: ماهواره ما اساساً می‌تواند یک سرشماری انجام دهد و سیارات فراخورشیدی با اندازه‌ها، جرم‌ها و سن‌های مختلف را شناسایی کند. این ماموریت مجموعه خوبی از نمونه‌های سیارات فراخورشیدی را برای تحقیقات آینده ارائه می‌دهد.

دانشمندان برای یافتن زمین دوم باید سیاره‌ای با مداری مشابه با زمین بیابند که از دید ما تقریباً سالی یک بار از جلوی خورشید خود عبور می‌کند. به همین دلیل است که ماهواره "Earth ۲.۰" چین به مدت چهار سال در بخش پرتراکم کهکشان راه شیری آموزش خواهد دید.

"جی" می‌گوید: داده‌های زیادی وجود خواهد داشت، بنابراین ما به تمام دست‌هایی که می‌توانند ما را یاری کنند، نیاز داریم. برنامه "Earth ۲.۰" فرصتی برای همکاری بین‌المللی بهتر است.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار