سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

دانشگاه علوم پزشکی تبریز نسبت به تخلفات صنف عطاری هشدار داد

کد خبر : 2344
11:32
1401/01/20


معاون درمان رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نسبت به تخلفات صنف عطاری در قالب مداخلات درمانی و تشخیصی بیماری ها هشدار داد.


به گزارش سونيوز، جواد احمدیان روز شنبه در یک گفت و گوی خبری با تاکید بر ممنوعیت مداخلات درمانی، تشخیصی و اعمال تداوی از سوی عطاری ها، اظهار داشت: عطاری ها صرفاً مجاز هستند در چارچوب قوانین صنفی و مقررات سازمان غذا و دارو ی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام به توزیع و فروش گیاهان مجاز به صورت مفرده و غیرمرکب بپردازند.

وی گفت: بر اساس گزارش های مختلف و همچنین بازدیدهای میدانی کارشناسان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، متاسفانه مالکین و شاغلین بعضی از عطاری ها به انجام اموراتی غیر از وظایف قانونی خود و مداخله در حوزه درمانی همچون تشخیص و درمان بیماری ها و مشاوره و اعمال یداوی مثل حجامت، زالو درمانی و اقدامات تشخیصی مثل عنبیه شناسی، زبان شناسی و تبلیغ آن در فضای مجازی مبادرت می‌کنند.

احمدیان، برخورد قانونی با متخلفان این حوزه را مورد تاکید قرار داد و افزود: هرگونه عدول از وظایف مورد اشاره، ممنوع و غیرمجاز بوده و نصب هرگونه بنر، آگهی و تبلیغات مبنی بر ارائه مشاوره و درمان بیماری‌ها خلاف مقررات است و در صورت وصول گزارشات مردمی و مشاهده و مراجعه کارشناسان این معاونت، با توجه به تذکرات مکرر و مکاتبات پیشین، مراتب و موارد بدون تذکر و احضار قبلی و بلافاصله از طریق مجاری قانونی به سازمان تعزیرات حکومتی و دادستانی شهرستان جهت هرگونه اقدام حقوقی و قضایی منعکس خواهد شد.

وی استفاده از عناوین دکتر، پزشک و سایر عناوین دانشگاهی بدون داشتن مدارک تحصیلی معتبر و تایید شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در فضای مجازی و واقعی را ممنوع اعلام و اضافه کرد: این گونه اقدامات به عنوان جعل عنوان و سوء استفاده، به مراجع قانونی معرفی خواهند شد.

احمدیان با بیان اینکه دوره های طی شده و گواهی های صادره در خصوص دوره های کوتاه مدت طب سنتی قبل از الصاق در محل کار و گذاشتن در معرض دید عموم باید به تایید مدیریت طب سنتی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز برسد، یادآور شد: در غیر این صورت، موارد غیرقانونی و غیرمجاز تلقی می‌شود و اقدام قانونی متناسب صورت خواهد گرفت.

وی با تاکید بر ضرورت همراهی مردم و اتحادیه های صنفی در اجرای قانون، گفت: ممنوعیت مداخلات درمانی و تشخیصی و اعمال یداوی از سوی عطاری ها به اتحادیه آجیل و خشکبار فروشان و عطاران تبریز اعلام شده است و انتظار داریم این اتحادیه همکاری‌های شایسته‌ای را در این راستا داشته باشد.

به گزارش سونيوز، در سال های اخیر استفاده مردم از گیاهان دارویی در آذربایجان شرقی نیز همچون دیگر مناطق کشور گسترش روزافزونی داشته و تعداد عطاران این استان که تا چند دهه قبل به کمتر از ۵۰ مورد می رسید، اکنون به بیش از یک هزار واحد افزایش یافته است. 

در این میان برخی از عطاران با سوء استفاده از اقبال مردم به گیاهان دارویی در قالب طب سنتی، اقدام به فروش داروهایی می کنند که مصرف آنها تنها با نسخه و تجویز پزشک ممکن است.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار