سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

ادامه جنایات ائتلاف متجاوز/ پاسخ کوبنده رزمندگان یمنی در هشتمین سالگرد تجاوز

کد خبر : 2301
12:04
1401/01/07


جنگ یمن در حالی وارد هشتمین سال خود شده که ائتلاف متجاوز با حملات مداوم خود به مناطق مسکونی و شهادت روزانه مردم یمن، شرایط سختی را برای آنها ایجاد کرده و البته این در حالی است که رزمندگان یمنی در پاسخ به این تجاوزها، مراکز اقتصادی ونظامی سعودی ها را درمدت اخیر مقتدرانه هدف قرار داده اند.


به گزارش سونیوز، در حالی که دبیرکل سازمان ملل در روزهای اخیر اعلام کرده که ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی از جمله حداقل ۱۰ هزار کودک در درگیری‌های هفت ساله یمن (حملات ائتلاف متجاوز) کشته (شهید) شده‌ و میلیون‌ها آواره داخلی نیز در این کشور به صورت روزانه برای زنده ماندن باید مبارزه کنند، اما متجاوزان دست از حملات ضدانسانی خود بر نمی دارند و به نسل کشی خود در این کشور اسلامی ادامه می دهند.

"آنتونیو گوترش" در ویدئو کنفرانس جمع آوری کمک های مالی برای یمن، با تاکید بر ادامه مشکلات مردم یمن و این که این وضع با کاهش بودجه برای کمک به یمن بدتر شده تاکید کرده که «برنامه جهانی غذا به دلیل کمبود بودجه مجبور شد، جیره‌های غذایی را به نصف کاهش دهد و این کاهش ادامه نیز خواهد داشت».

گوترش هشدار داد که اخیراً جیره غذایی برای هشت میلیون یمنی آسیب دیده کاهش یافته است که پیامدهای مخربی را به دنبال دارد.

دبیر کل سازمان ملل همچنین تاکید کرده که در چند هفته‌ آینده، حدود ۴ میلیون نفر در شهرهای بزرگ یمن ممکن است دسترسی به آب آشامیدنی سالم را از دست بدهند و یک میلیون زن و دختر ممکن است از دسترسی به خدمات بهداشتی و سلامتی و خشونت مبتنی بر جنسیت محروم شوند.

سازمان ملل اعلام کرده که برای کمک به ۱۷.۳ میلیون شهروند یمن به ۴.۲۷ میلیارد دلار بودجه نیاز است.

آژانس‌های امدادی سازمان ملل متحد نیز چند روز پیش در گزارشی هشدار دادند که با توجه به وخامت اوضاع انسانی در یمن، تعداد افرادی که از شرایط قحطی و گرسنگی در یمن رنج می‌برند تا پایان امسال (۲۰۲۲) پنج برابر می‌شود و این در شرایطی است که یمن با کمبود بودجه بسیار زیاد مواجه است.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، برنامه جهانی غذا و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که «بزرگترین نگرانی این است که اکنون در یمن صدها هزار نفر با سطح گرسنگی شدید مواجه‌اند و این رقم در پایان سال جاری پنج برابر خواهد شد.

آژانس‌های امدادی سازمان ملل متحد همچنین در گزارش خود هشدار دادند که «وضعیت حاد امنیت غذایی و سوء تغذیه در یمن در سال ۲۰۲۲ بدتر خواهد شد و ۱۷.۴ میلیون نفر به کمک فوری نیاز دارند و این تعداد از ابتدای ژوئن تا پایان سال به ۱۹ میلیون نفر خواهد رسید».

هرچند مقامات سازمان ملل و آژانس های امدادی این سازمان عملا در جنگ یمن کار و فعالیت مثبت چشمگیری انجام نداده و عموما اظهارات آنها فقط در حد لفاظی بوده ولی اعتراف حداقلی مقامات این سازمان به جنایات تحقق یافته در حق مردم مظلوم یمن از سوی ائتلاف متجاوز خود جای تامل دارد.

پاسخ کوبنده رزمندگانی یمنی به حملات متجاوزان

رزمندگان یمنی روز جمعه در پاسخ به حملات بی وقفه متجاوزان سعودی – اماراتی - آمریکایی به مناطق مسکونی و تاسیسات زیربنایی و محاصره همه جانبه این کشور، با چندین پهپاد و موشک تاسیسات نفتی و اقتصادی سعودی ها را زیر و رو کردند تا نشان دهند که ذره ای از مقاومت خود علیه متجاوزان کوتاه نمی آیند.

در جریان عملیات روز جمعه رزمندگان یمنی، شرکت آرامکو در جده و چندین مرکز مهم در ریاض هدف حملات موشک های بالدار یمنی ها قرار گرفت و پالایشگاههای "رأس تنوره" و "رابغ" نیز هدف چند پهپاد حامل بمب قرار گرفت و نابود شد و زبانه های آتش آن مراکز تا بیش از ۱۵ ساعت ادامه داشت.

همچنین اهداف مهم و حیاتی مناطق جیزان، ظهران، ابها و خمیس مشیط با موشک های بالستیک یمنی ها هدف قرار گرفت تا متجاوزان طعم ادامه جنایات خود را بچشند و فکر نکنند که یمنی ها دست بسته هستند.

عملیات کوبنده روز جمعه رزمندگان یمنی در ادامه حملات بیست و نهم اسفند ماه سال گذشته بود که در آن نیز تعدادی از تأسیسات حیاتی شرکت آرامکوی سعودی در ریاض، ینبع و تعدادی دیگر از مناطق این کشور با چندین موشک بالستیک، کروز و پهپاد هدف حمله قرار گرفته بود.

"یحیی سریع" سخنگوی نیروهای مسلح یمن در تشریح عملیات پهپادی و موشکی رزمندگان یمنی اعلام کرد که ارتش این کشور مختصات کاملی از مراکز متجاوزان (سعودی و اماراتی) در اختیار دارد که اهداف حیاتی در آن مشخص شده و ممکن است در هر لحظه هدف حمله قرار گیرند.

وی با هشدار به متجاوزان سعودی – اماراتی اعلام کرد که «نیروهای مسلح یمن، به دشمن جنایتکار درباره تبعات تداوم محاصره ظالمانه برای تأسیسات و طرح‌های اقتصادی این کشور هشدار می‌دهد. خداوند خود گواه است. ارتش یمن تا زمان تداوم محاصره و ادامه تجاوز ائتلاف سعودی، تأسیسات راهبردی و حساس متجاوزان را هدف قرار خواهد داد.

با این حال که تصاویر زیادی در رسانه های خبری و مجازی از موفق بودن عملیات رزمندگان یمنی حکایت دارد، اما «ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی مدعی شده که سامانه های پدافند هوایی ارتش عربستان توانسته تمام ۹ پهپاد یمنی ها را پس از ورود به خاک عربستان رهگیری و منهدم کنند.

برخلاف نظر و ادعای سخنگوی ائتلاف سعودی، وزارت انرژی عربستان رسما اعلام کرد که پس از حمله پهپادی و موشکی ارتش یمن به پالایشگاه‌ ینبع ساینوبک (یاسرف)، سطح تولید این پالایشگاه به شدت کاهش یافته است.

کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که خسارت‌های حملات رزمندگان یمنی به مفاصل مهم و حیاتی و تأسیسات صادرات نفت عربستان بسیار عمیق بوده و تعمیر آن برای ریاض به ماه‌ها زمان با هزینه زیاد نیاز دارد و با توجه به قطع تقریبی صادرات نفتی و گازی روسیه که در اثر حمله این کشور به اوکراین و تحریم مسکو روی داده، قیمت نفت و گاز افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد و مصرف کنندگان نفت را با مشکل روبه رو خواهد نمود.

تجاوز ائتلاف سعودی – اماراتی – آمریکایی به یمن که از ششم فروردین سال ۱۳۹۴ و در بحبوحه جنگ داعش علیه مردم عراق و سوریه به بهانه بازگرداندن "عبد ربه منصور هادی" رییس جمهور فراری و مستعفی یمن آغاز شد، تاکنون نتیجه ای جز خسارت های فراوانی به کشور و مردم یمن نداشته و پایان یافتن آن نیز مطمئنا به سود همه کشورهای منطقه خواهد بود؛ جنگی که فقط غربی ها و صهیونیست ها از آن منتفع می شوند.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار