سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

دستیار زلنسکی: از ناتو انتظار شجاعت بیشتری داشتیم

کد خبر : 2291
13:34
1401/01/06


در حالی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به لهستان رفته تا از آنچه جبهه شرقی ناتو خوانده می‌شود بازدید کند، یک دستیار ارشد رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید که کی‌یف از تصمیمات ناتو ناامید شده است.


به گزارش سونیوز، «آندری یرماک»، رئیس دفتر و دستیار ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه در یک تماس زنده ویدئویی با اندیشکده شورای آتلانتیک از تصمیمات اخیر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ابراز ناامیدی کرد. 

یرماک در حالی از تصمیمات ناتو انتقاد کرده که بایدن به اروپا آمده و برای بازدید از آنچه جبهه شرقی ناتو خوانده می‌شود به لهستان رفته است. بایدن همچنین تصمیم دارد روز شنبه یک سخنرانی هم در لهستان انجام دهد. 

یرماک در گفت‌وگو با شورای آتلانتیک اظهار داشت: «ما شجاعت بیشتری انتظار داشتیم. انتظار تصمیمات جسورانه‌تری [از جانب ناتو] داشتیم.» 

به نوشته واشنگتن‌پست، این مقام اوکراینی رویکرد ناتو را مماشات‌گرایانه خواند و افزود: «ناتو تنها در حال تلاش برای مطمئن شدن از این است که در حال تحریک روسیه به درگیری نیست. ما به اقدامات محکمی نیاز داریم اما همچنان مجبوریم این موضوع را به شما یادآوری کنیم.» 

یرماک همچنین بار دیگر تقاضای مقامات اوکراینی در خصوص لزوم برقرار منطقه پروازممنوع بر فراز این کشور را تکرار کرد و از ناتو خواست به موقع اطلاعات خود را در اختیار ارتش اوکراین قرار داده و تجهیزات پدافند هوایی و موشک‌های ضدتانک بیشتری در اختیار کی‌یف قرار دهد. 

مقامات غربی بارها گفته‌اند که قصد ندارند بر فراز اوکراین منطقه پروازممنوع اعلام کنند، چرا که چنین اقدامی به منزله ورود به جنگ با مسکو خواهد بود. 

یرماک همچنین گفته است که اوکراین به توپخانه دوربرد، راکت‌انداز و برخی تسلیحات کوچک نیاز دارد و تصریح کرده است: «بدون این‌ها، جنگ ما دوام نخواهد آورد.» 

تقاضاهای مکرر اوکراین برای دریافت تجهیزات نظامی بیشتر، در حالی مطرح می‌شود که تاکنون دست‌کم 25 کشور اقدام به ارائه تجهیزات نظامی به اوکراین کرده‌اند. 

جنگ در اوکراین اکنون وارد دومین ماه خود شده و ارتش این کشور همچنان در تلاش برای دفع حملات روس‌هاست. در حالی که رئیس‌جمهور اوکراین از کشته شدن 16 هزار نیروی روسیه در جنگ خبر می‌دهد، وزارت دفاع روسیه تنها کشته شدن 1351 نفر را تاکنون تایید کرده است. 


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار