سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

احتمال بالای ابتلا به بیماری‌ در افراد با سابقه اختلال‌ اعصاب و روان

کد خبر : 2284
12:22
1401/01/04


مطالعه محققان نشان داد افرادی که سابقه اختلالات یا بیماری‌های اعصاب و روان را دارند، به احتمال بیشتری در آینده به برخی بیماری‌ها مبتلا می‌شوند و جنسیت نیز بر میزان بروز بیماری اثرگذار است.


به گزارش سونیور از پایگاه اطلاع رسانی مدیکال نیوز،  این مطالعه که گسترده‌ترین مطالعه انجام شده در ایالت اونتاریو در کانادا هم از جهت تعداد افراد و هم مدت دوره انجام آن است، اولین مطالعه ای است که تاثیر جنسیت را در مورد ابتلا به اختلالات یا بیماری‌های اعصاب و روان بررسی می کند.

محققان دانشگاه واترلو و موسسه درمانگاهی علوم سنجش این مطالعه را بر اساس یافته‌های طرح تحقیقاتی زوال عصب انجام داده‌اند.  

کولن مکسول استاد دانشگاه واترلو و نویسنده اصلی این مطالعه می گوید: بیماری ها و اختلالات اعصاب و روان از مهم‌ترین عوامل معلولیت و مرگ و میر است. در صورتی که بدانیم کدام اختلالات یا بیماری ها جزء عوامل خطر یا علایم اولیه بیماری های بعدی است؛ ارایه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی و اعضای خانواده می توانند از این افراد بیشتر مراقبت کنند.  

مکسول و دیگر محققان همکار در این طرح از آمار مراکز داده حوزه سلامت ایالت اونتاریو برای تحلیل آمار بیش از ۵ میلیون شهروند ۴۰ تا ۸۵ ساله در انتاریو استفاده کردند. این مطالعه در بازه زمانی ۱۴ سال ارتباط بین وقوع بیماری‌های روانی دوتایی را بررسی می‌کند که معمولا با هم ظاهر می‌شوند؛ مانند پارکینسون و دمانس‌ (زوال عقل) یا حمله مغزی و اختلالاتی مانند افسردگی و اضطراب.

آنها بررسی کردند که آیا ارتباطی بین این بیماری ها از هر جهتی وجود دارد یا خیر، از جمله اینکه آیا سابقه حمله مغزی می تواند به زوال عقل منجر شود یا برعکس. محققان تقریبا در همه موارد دریافتند که میزان احتمال ابتلا به بیماری بعدی بسیار زیاد است. برای نمونه افرادی که سابقه ابتلا به پارکینسون را دارند چهار برابر بیشتر ممکن است به زوال عقل مبتلا شوند و افرادی که پیشتر تجربه حمله مغزی داشته اند بیش از دوبرابر مستعد ابتلا به زوال عقل هستند. همچنین تجربه اختلال روانی با افزایش میزان احتمال ابتلا به زوال عقل مرتبط است.

یکی دیگر از یافته های محققان مطالعه این است که زنان و مردان از نظر ابتلا به هر کدام از بیماری ها به دلیل داشتن سابقه بیماری قبلی، متفاوت اند. برای نمونه از میان زنان و مردانی که هر دو به حمله مغزی مبتلا شده اند، زنان بیشتر دچار زوال عقل می شوند.  


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار