سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

برای رشد اقتصاد کشور باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم/ درآمدهای ارزی صرف زیرساخت‌های کشور شود

کد خبر : 2274
20:14
1401/01/01


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: حرف امروز من این است که برای رشد اقتصاد کشور به طور قاطع باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم.


به گزارش سونیوز، سخنرانی تلویزیونی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت فرارسیدن سال نو از دقایقی به صورت زنده و مستقیم از شبکه‌های تلویزیونی صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شد.

محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب در این سخنرانی به شرح زیر است:

شاید در بین اعیاد اول سال و بین ملت‌ها، آمیختگی عید ملی با ذکر و نیایش شاید چیز کم نظیری باشد که عید را مردم این عید ملی را همراه می‌کنند با دعا و ذکر و نیایش و معنویت و اظهار ارادت به ساحت پروردگار.

دیشب در لحظه تحویل سال، همه آحاد مردم شاید و قشرهای مختلف، سالخوردگان، برجستگان، دانشمندان، فعالان عرصه‌های گوناگون علمی،‌ عرصه موشک، عرصه نانو، عرصه زیست‌شناسی و غیره تا جوانان وارد در اردوهای جهادی‌ای که عید را در روستاهای دورافتاده می‌گذرانند و از خانواده‌ها دورند برای خدمت به مردم، همه و همه این لحظه تحویل را با یا محول الحول و الاحوال  آغاز کردند. با خدا سخن گفتند از خدا طلب کردند و دل خود را با یاد خدا شستشو دادند.

 درباره نوروز و ذوق و سلیقه ویژه‌ی ایرانی، انسان احساس ژرف‌اندیشی میکند. بهار را آغاز سال خود قرار دادند، بهار مظهر امید است پیام‌آور امید است. بهار به انسان میگوید، خزان و برگ‌ریزان حتماً رفتنی است و طراوت و نوسازی و نوگرایی حتما آمدنی است این خصوصیت بهار است.

 کسانی که برای مردم سخن می گویند، پیام می‌فرستند، می‌نویسند، تلاش می‌کنند، در مردم امید ایجاد کنند. امید عامل مهم حرکت، عامل مهم پیشرفت است و بحمدالله خدای بزرگ برای ملت ایران موجبات امید را هم فراهم کرده. زمینه‌های امید در بین ملت ما و کشور ما بحمدالله کم نیست. بگذارید دشمنان از امیدواری ملت ایران به خشم بیایند و ان‌شاءالله امید روز به روز در دل ملت ایران افزایش پیدا بکند.

  علت این که بحث اقتصادی را ما در این روز اول سال مطرح میکنیم اولاً به خاطر اهمیت مسئله اقتصاد است یعنی واقعاً اگر در کشور اقتصاد همراه با عدالت به وجود بیاید همه زمینه‌های پیشرفت، فعال خواهد شد و کشور به پیشرفت واقعی خواهد رسید یعنی اقتصاد یک چنین نقش محوری‌ای دارد. ثانیاً ما در این ده سال گذشته دهه نود در واقع مواجه بودیم با انباشت چالشهای اقتصادی، خب انسان به یک نحوی از اینها خلاص بشود، که باید ان‌شاءالله درباره اقتصادی درست فکر کرد درست عمل کرد و حرکت کرد که برای ملت وسایل آسایشی در این زمینه ان‌شاءالله به وجود بیاید. بنابراین بحث اقتصادی را ما از این جهت مطرح میکنیم.

در اقتصاد هم مسئله عمده عبارت است از تولید ملی که اجمالاً عرض کردیم که من در این سه چهار سال اخیر این را در شعار سال، مسئله تولید را تکرار کردم البته دولتها و مسئولین به قدر توان خودشان به قدر همت خودشان با توجه به شرایط بین المللی کارهایی انجام دادند تلاش‌هایی کردند ولیکن امروز مسئله اصلی مسئولین اجرایی کشور دخالت دارند عبارت است از اقتصاد.

 اقتصاد دانش‌بنیان یعنی چه؟ یعنی این که دانش و فناوری پیشرفته، نقش‌آفرینی فراوان و کاملی داشته باشد در همه عرصه‌های تولید؛ یعنی همه عرصه‌های تولید، -که عرض میکنیم یعنی حتی انتخاب آن کار تولیدی، چون همه کارهای تولیدی را لزومی ندارد که انسان انجام بدهد- انتخاب آن کار تولیدی هم برخاسته‌ی از نگاه دانشی و بینشی و علمی باشد. این معنای اقتصاد دانش‌بنیان است که در همه عرصه‌های اقتصاد دخالت داشته باشد.

 اگر ما این سیاست را دنبال کردیم و دانش را پایه و زمینه اقتصاد کشور قرار دادیم و بنگاه‌های اقتصاد دانش‌بنیان را افزایش دادیم هزینه‌ها را کاهش میدهد. یعنی اقتصاد دانش‌بنیان موجب کاهش هزینه‌های تولید می‌شود، بهره‌وری را افزایش می‌دهد که ما یکی از مشکلاتمان کاهش بهره‌وری است امروز. کیفیت محصول را افزایش می‌دهد بهبود می‌بخشد و محصولات را رقابت پذیر می کند.  یعنی در بازارهای جهانی، می‌توانیم ما از این محصولات به عنوان محصولات رقابت‌پذیر استفاده کنیم در داخل کشور هم همین‌جور. یعنی در داخل کشور هم وقتی کیفیت محصول داخلی  بالا رفت، ولو ما در مورد واردات، تعرفه هم خیلی نگذاریم و واردات سرازیر شود، وقتی محصول داخلی کیفیت بهتری داشت، قیمت ارزان‌تری داشت، مردم به آن طبعاً اقبال می‌کنند. یعنی یک چنین خصوصیاتی در تولید دانش بنیان وجود دارد.

 اگر ما در کشاورزی شرکت‌های دانش‌بنیان را افزایش بدهیم و دانش را به‌کارگیری کنیم، میتوانیم در امر اصلاح بذر که خیلی مهم است، در تولید محصول کشاورزی، در مورد آبیاری نوین، در مورد شیوه‌های جدید تولید، در مورد بهره‌وری بهتر از آب و خاک، که آب و خاک دو محصول ارزشمندند، که قبلا هم اشاره کردیم که از این‌ها میتوانیم حداکثر استفاده را بکنیم، بهره‌وری را افزایش بدهیم و اینها را اصلاح کنیم.

وقتی که در باب کشاورزی توانستیم این پیشرفتها را به وجود بیاوریم و تحول جدی ایجاد بکنیم این موجب میشود که اولاً امنیت غذایی کشور تأمین، حاصل بشود، به دست بیاید. یعنی کشور از لحاظ مسائل غذایی دچار مشکل هیچ‌وقت نشود. هیچ نگرانی‌ای وجود نداشته باشد. ثانیاً درآمد کشاورزان افزایش پیدا کند. خیلی خوب است که ما کشاورزانمان درآمدشان افزایش پیدا بکند و به کشاورزی دلگرم بشوند و ادامه بدهند. محصول فوق‌العاده باارزشی است. همچنین معضل کمبود آب را میشود حل کرد.

 در همه بخش‌های دیگر هم چه بخش‌های مربوط به تولید چه بخش‌های مربوط به خدمات همین برکات وجود دارد یعنی حجم محصول افزایش پیدا میکند کیفیت بالا میرود قیمت تمام شده کاهش پیدا میکند. در واقع دانش بنیان کردن تولید بهره‌وری فعالیتهای اقتصادی را ارتقا میدهد.

 من سال گذشته در سخنرانی اول سال این مطلب را مطرح کردم که اقتصاد کشور را با مسئله تحریم‌های آمریکایی و امثال اینها گره نزنند. نگویند تا تحریم هست همین است. نه با وجود تحریم آمریکایی‌ها هم می‌شود در زمینه اقتصاد پیشرفت کرد.

خوشبختانه سیاست‌های جدید که در کشور وجود دارد نشان داد که این حرف درست است و همین کار را کردند. باوجود تحریم‌های آمریکایی هم می شود تجارت خارجی را رونق داد و  افزایش داد، که افزایش پیدا کرد، هم می‌شود وارد قراردادهای منطقه‌ای شد که بحمدالله دولت توانست و وارد شد. هم میتوان در قضیه نفت و برخی دیگر مسائل اقتصادی و پیشرفت‌ها و ارتقاهایی دست پیدا کرد و به وضعیت بهتری رسید که بحمدالله این‌ها اتفاق افتاده، با این که تحریم آمریکا هم سرجایش هست.

البته بنده به هیچ وجه نمیگویم دنبال رفع تحریم نباشیم، نه بارها هم گفتیم کسانی که دارند تلاش میکنند در این زمینه اشکال نداره دنبال کنند. لکن اساس قضیه این است که کشور را، جوری اداره کنیم که تحریم‌ها ضربه اساسی و مهمی نتواند بزند به آن. حالا تحریم ممکن است یک خدشه‌های  ایجاد بکند اما نتواند یک ضرر بزرگ و زیان بزرگی را به اقتصاد کشور بزند.

  وقتی شما نگاه میکنید به آنچه که در دنیا دارد اتفاق می افتد، حقانیت ملت ایران را و صدق ملت ایران را در مقابله با جبهه استکبار از همیشه روشن‌تر و آشکار می‌بینیم. ملت ما انتخابش در مقابله با استکبار تسلیم نبود. ایستادگی بود. عدم وابستگی بود. حفظ استقلال بود. تقویت درونی نظام و ملت و کشور بود. اینها تصمیمات ملی است. این درست بود.  وقتی نگاه می کنیم به قضایای عالم میبینیم این درست است. شما به قضایای افغانستان مراجعه کنید، ملاحظه کنید نگاه کنید، کیفیت خروج آمریکایی ها. اولا بیست سال در افغانستان ماندند، چه کردند در این کشور مظلوم مسلمان؟! بعد هم چه جور رفتند بیرون؟

مشکلاتی را برای مردم به وجود آوردند. اموال ملت افغانستان را هم بهشان نمیدهند. این افغانستان است آن اوکراین است که رئیس جمهورش خطاب به غرب که خود غربی‌ها، او را سرکار آوردند، چه لحن تندی را به کار میبرد. این بمباران هر روزه مردم مظلوم و واقعاً مقاوم یمن است. این کارهای عربستان است که در یک روز هشتاد نفر را گردن بزنند. هشتاد تا جوان را حتی نوجوان را آن طور که حالا خبرهایش رسید. این قضایا را وقتی انسان نگاه میکند انسان احساس میکند که در دنیا چه ظلمی حاکم است. چه ظلمتی حاکم است در دنیا. دنیا دست چه گرگهای خونخواری است.

 در ماجرای اوکراین نژادپرستی غرب را همه دیدند. قطار پناهندگان که دارند از زیر مشکلات جنگ فرار میکنند را نگه میدارند برای این که سیاهپوست را از سفیدپوست جدا کنند، سیاهپوست را پیاده کنند. صریحاً در رسانه‌هایشان اظهار تأسف میکنند که این دفعه جنگ در خاورمیانه نیست در اروپاست یعنی اگر جنگ و خونریزی و برادرکشی در خاور میانه باشد اشکال ندارد در اروپا که باشد اشکال دارد. این نژاد پرستی به این وضوح به این روشنی!

در دنیا ظلم‌هایی در کشورهای مطیع آنها اتفاق می افتد مطلقاً صدایی از آنها بیرون نمی‌آید. در عین حال با این همه ظلم و با این همه ستمگری با این همه ظلمت آفرینی ادعای حقوق بشر هم دارند و با ادعای حقوق بشر از کشورهای مستقل باج‌خواهی میکنند باجگیری میکنند تهدید میکنند. و امروز به نظر ما یکی از رسواترین و فاش‌ترین مقاطع دوران معاصر در زمینه ظلم و تجاوز و استکباری است که متأسفانه طواغیت عالم در حال انجام دادن آن هستند و مردم دنیا می‌توانند مستقیما این ظلم را مشاهده کنند و ببینند که چه کسانی سرنوشت دنیا را در دست دارند.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار