سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

روزهای آغازین سال نو در آذربایجان‌شرقی برفی و بارانی است

کد خبر : 2271
12:29
1400/12/28


رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: آسمان بیشتر نواحی استان در نخستین روزهای سال ۱۴۰۱ برفی و بارانی خواهد بود.


به گزارش سونیوز، محمد امید روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: بارش برف و باران و وزش باد تند از بعد از ظهر روز دوشنبه آغاز می شود و بیشتر نواحی استان به ویژه نیمه شمالی را در بر خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته نیز شدت وزش باد در استاد بیشتر می شود و این سامانه بعد از ظهر جمعه از استان خارج خواهد شد.

امیدفر افزود: احتمال سقوط و یا پرتاب اجسام سبک، سقوط تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به سازه های سبک، خیزش گرد و خاک. در نواحی گرمسیر، احتمال آبگرفتگی، بارش تگرگ، اصابت صاعقه، جاری شدن رواناب و اختلال در تردد، لغزندگی جاده ها، مه گرفتگی، کولاک برف و کاهش دید افقی در این ایام بسیار است.

وی توصیه کرد: شهروندان و هم استانی ها سفرهای غیر ضروری به ویژه در نیمه شمالی را لغو، از اتراق در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها خودداری و در صورت ضرورت سفر، خودروهای خود را به زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی مجهز کنند.

امیدفر همچنین اضافه کرد: محکم کردن سازه های سبک، تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره و  توجه به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی می تواند از آسیب های فراوان جلوگیری کند.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار