سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

تامین مالی تکمیل ایستگاه خاوران خط آهن تبریز - میانه بررسی می‌شود

کد خبر : 2265
12:37
1400/12/25


معاون اقتصادی رییس جمهوری گفت: با پیگیری استاندار آذربایجان‌شرقی، راه‌حل‌های تأمین مالی تکمیل ایستگاه خاوران خط راه آهن تبریز- میانه را در دستور کار قرار می‌دهیم تا پروژه در سریع‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد


به گزارش سونیوز، محسن رضایی روز چهارشنبه در بازدید از ایستگاه خاوران خط آهن تبریز - میانه افزود: بخش عمده کار انجام شده و نیاز به پرداخت بدهی و تأمین مقداری منابع جدید است تا سیستم داده و اطلاعاتی ایستگاه تکمیل شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این بازدید، گزارشی از سابقه این پروژه و مزیت‌های آن از جمله کاهش ۱۱۴ کیلومتری فاصله ریلی تهران تا تبریز و افزایش سرعت تردد در این مسیر ارائه کرد و گفت: تمام مراحل طراحی، تملک و آغاز اجرای مسیر بستان‌آباد تا تبریز در ۱.۵ سال گذشته طی شده و کار بسیار سنگینی انجام گرفته است.

سیدمیعاد صالحی افزود: عملیات اجرایی زیرساخت‌ها تقریبا تمام شده  و در بخش ایستگاه تمام تلاش ما این است که پیشرفت فیزیکی ۸۸ درصدی پروژه به ۱۰۰ درصد برسد.

وی خاطرنشان کرد: ۵۷۰ میلیارد تومان به پیمانکار بدهی داریم و نزدیک ۱۰۰ میلیارد تومان هم به منبع جدید جهت اقدامات پایانی نیاز داریم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور صبح امروز در نخستین برنامه سفر خود به تبریز، از ایستگاه راه‌آهن خاوران بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت اجرای خط‌آهن بستان‌آباد- تبریز قرار گرفت.

طرح راه آهن میانه - تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر است که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه - بستان آباد و ۷۰ کیلومتر باقیمانده در مسیر بستان آباد تا تبریز است؛ با توجه به اینکه حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است. در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می‌ دهد.

با بهره برداری از پروژه  راه آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.

برای اجرای این طرح تاکنون بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار