سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

جلوگیری از تغییر کاربری اراضی مستعد کشاورزی به فرهنگ عمومی تبدیل شود

کد خبر : 2263
12:42
1400/12/24


رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی بر لزوم فرهنگ سازی برای جلوگیری از ویلاسازی و ساختمان سازی در اراضی مستعد کشاورزی تاکید کرد و گفت: این موضوع باید تبدیل به فرهنگ عمومی شود.


به گزارش سونیوز، اکبر فتحی روز سه شنبه در جلسه شورای اسلامی آذربایجان شرقی ضمن شنیدن مسائل و مشکلات بخش کشاورزی شهرستان های استان، گفت: موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد، بیشتر مربوط به تغییر کاربری اراضی، نهاده‌ های دامی، نحوه توزیع کود، کانال های آبیاری و  توزیع تراکتور بود که بیشتر کشاورزان با این موارد درگیر هستند. 

وی افزود: بنده از اعضای شورای استان انتظار دارم  به عنوان رسانه عمل کنند و مسائل مطرح شده در این جلسه را  به گوش کشاورزان نیز برسانند. 

فتحی ادامه داد: هدف ما در بخش کشاورزی استان، توجه به توسعه پایدار است، زیرا نمی شود همه خواسته های کشاورزان را عملی کرد؛ در مواقعی خواسته کشاورزان مغایر با اصول توسعه پایدار و پدافند غیرعامل و بر همین اساس طبیعی است که بعضی تصمیم گیری ها برخلاف  نظرات و خواست کشاورزان باشد، لذا همه ما باید حقوق مان را بدانیم و تکالیف مان را درست انجام دهیم.

وی تاکید کرد: جلوگیری از تغییر کاربری اراضی مستعد کشت و جلوگیری از ویلاسازی و ساختمان سازی در این اراضی باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود؛ در این موضوع باید از فرهنگ های گذشته فاصله بگیریم و  واقعیت های جامعه را در نظر داشته باشیم، زیرا که اگر دلمان به حال نسل های آینده می سوزد باید به فکر امنیت غذایی آنها نیز باشیم. 

فتحی گفت: استفاده از جاده بین مزارع فقط  برای اراضی آبی است و برای دیم شامل نمی شود، در این ارتباط نیز می توانیم تفاهم نامه ای را با شورای استان منعقد کرده و همکاری در این زمینه داشته باشیم. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به رفع تداخلات اراضی در استان هم اشاره کرد و گفت: از ۲هزار و ۱۱ قطعه زمین، یکهزار و ۲۴۰ قطعه دارای تداخل شناسایی شدند و هدف غایی این طرح نیز صدور سند است که به کشاورزان اقتدار می بخشد و از اعضای شورا نیز انتظار داریم تا کشاورزان شهرستان خود را برای استقبال از این طرح و تهیه سند ترغیب کنند. 

فتحی افزود: در خصوص توزیع کود بر استفاده درست و اصولی تاکید داریم و کشاورزان باید در استفاده از کود توجه کنند که  ترکیب کودهای ازت، اوره ، فسفات و ریزمغذی ها به کار ببرند تا عملکردشان افزایش یابد.

رییس شورای اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: شوراها نهادهای مردمی هستند که از جمله وظایف آنها احصا مشکلات و ارایه پیشنهاد برای آنهاست.

شهرام دبیری با اشاره به اینکه در استان ۶ هزار نفر عضو شوراهای شهر و روستا هستند، افزود: ما درصدد هستیم تا هماهنگی های لازم را برای رفع مشکلات شهرستان ها انجام دهیم؛ در این جلسه نیز مسائل و مشکلات بخش کشاورزی شهرستان ها از سوی اعضا شورای استان مطرح شد تا با کمک و هماهنگی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی راهکاری برای آنها در نظر گرفته شود.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار