سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

جنگ اوکراین؛ افزایش بهای نفت در مقابل سقوط سهام بازارهای بزرگ جهان

کد خبر : 2234
14:18
1400/12/17


همزمان با فشار ناشی از جنگ اوکراین بر بازارهای بزرگ بورس جهان، برخی بازارهای سهام روز دوشنبه با کاهش چشمگیر مواجه شدند و در حالیکه قیمت نفت به بالاترین میزان از سال ۲۰۰۸ رسید، روند نزولی بازار، سرمایه‌گذاران را تحت فشار قرار داد.


به گزارش سونيوز، به دنبال انتشار خبرها از بررسی تحریم‌ نفتی روسیه در پایان هفته گذشته توسط آمریکا و اتحادیه اروپا، قیمت نفت برنت به حدود ۱۴۰ دلار در هر بشکه رسید و سقوط بازارهای آسیایی (کاهش بیش از سه درصدی در توکیو و هنگ‌کنگ) به بازارهای اروپایی نیز منتقل شده است.

قیمت نفت وست تگزاس (WTI) که معیار ایالات متحده است با افزایش ۳.۲ درصدی به ۱۱۹.۴۰ دلار رسید. سهام نیویورک با روند نزولی آغاز به کار کرد و بازارهای اروپایی نیز با کاهش دو درصدی به پایان رسیدند. فرانکفورت با سقوط ۱.۹۸ درصدی، میلان ۱.۳۶ درصد، پاریس ۱.۳۱ درصد، مادرید ۰.۹۹ درصد و لندن با کاهش ۰.۴ درصدی.

یورواستاکس‌۵۰ که شرکت‌های با بیشترین سرمایه در قاره کهن را گرد هم آورده است نیز ۱.۲۳ درصد از دست داد.

بورس وال استریت نیز شاهد روزی سیاه بود. داو جونز ۲.۳۷ درصد و نزدک ۳.۶۲ درصد سقوط کرد.

به نوشته افه، تهاجم به اوکراین نوسانات زیادی ایجاد کرده است و هر خبر با تأثیر بالقوه بر بازارها به تحرکات شدید تبدیل می‌شود و تحلیلگران نگران هستند که اقتصاد به مرحله رشد پایین با تورم بالا وارد شود.

تحلیلگران معتقدند "رکود تورمی" بدترین سناریوی اقتصادی ممکن است چرا که بانک‌های مرکزی به منظور جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، به جای اعمال سیاست‌های پولی انبساطی که در بحران‌های قبلی همچون پادزهر بوده است، نرخ‌ها را افزایش می‌دهند.  

گروه تحقیقاتی "جنرالی اینوست‌منت پارتنرز" (Generali Investments Partners) تایید می‌کند که "بحران، خطر رکود تورمی را افزایش داده است". این گروه تحلیلی در مقاله خود توضیح می‌دهند: در حالی که تنش‌های ژئوپلیتیکی اغلب فرصت‌های خرید ایجاد می‌کنند اما اکنون نباید عجله کرد و باید منتظر ثبات بیشتر هم در حوزه سناریوی پیچیده ژئوپلیتیکی و هم انرژی بود.  

از طرفی متخصصان "گروه سرمایه‌گذاری لومیس سایلِس" بر این باورند که "این درگیری احتمالا در دراز مدت، تصمیم‌گیری در مورد سیاست پولی را پیچیده‌تر می‌کند، چرا که بانک‌های مرکزی با خطرات احتمالی از رکود تورمی مواجه

هستند.  بر اساس گزارش "کپیتال اکونومیکس"،  تهاجم روسیه و تحریم‌های غرب عمدتاً یک شوک عرضه خواهد بود تا یک شوک تقاضا. "خطر اختلالات بیشتر در زنجیره تامین وجود دارد".

به نوشته افه، مهمترین عامل افزایش قیمت‌ها، افزایش بهای انرژی به موجب جنگ اوکراین بوده است.

قیمت گاز طبیعی در اروپا پس از رسیدن به رقم رکورد ۳۳۵ یورو به ازای هر مگاوات ساعت، روز دوشنبه به ۲۱۲ یورو رسید.

افزایش گاز همچنین منجر به افزایش قیمت در بازارهای عمده فروشی برق اروپا شده است که برای هفته‌ها رکوردهای تاریخی قیمت را شکسته اند.

جنگ در اوکراین و تحریم‌ها علیه روسیه موجب کاهش در دسترس بودن مواد اولیه شده است و این کمبود منجر به وقفه در زنجیره تولید جهانی خواهد شد و این مسئله به معنای کاهش تولید و افزایش قیمت‌ها است.  

ترس از قطع واردات از روسیه که مسئول ۴۰ درصد گاز اروپا است، باعث شده است که بهای گاز در صحنه بین المللی همزمان با تورم، افزایش قیمت انرژی و بازارهای سهام بی ثبات در مواجهه با افزایش درگیری ها در اوکراین، سر به فلک بکشد.

دلار در حالی همچنان به عنوان ارز پناهگاه در نظر گرفته می‌شود که ارزش یورو در روز دوشنبه، ۱.۰۸ درصد کاهش یافت که پایین ترین سطح از ماه می ۲۰۲۰ است. روبل روسیه نیز از آغاز حمله این کشور به اوکراین تا کنون، ۸۶ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

طلا نیز با نزدیک شدن به دو هزار دلار در هر اونس، با بسته شدن بازارهای اروپایی به یکهزار و ۹۸۲ دلار کاهش یافت.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار