سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

خبر خوش دانشمندان برای معلولان

کد خبر : 2220
12:32
1400/12/14


دانشمندان سوئیسی دستگاهی را روی ستون فقرات قطع‌شده مرد ایتالیایی کاشته‌اند که به او اجازه می‌دهد دوباره راه برود.


به گزارش سونيوز، روکاتی ۵ سال پیش پس از تصادف با موتور، برای همیشه قطع نخاع شد. افرادی مانند او که در تصادفی بوده‌اند که ارتباط قسمتی از بدن آنها به طور کامل از مغزشان جدا شده، اغلب این پیش‌آگهی را دارند که احتمالا تحرک خود را بطور دائمی از دست خواهند داد. در مورد روکاتی، او تمام حرکت و احساس پاهایش را از دست داده بود. با این حال به لطف محققان سوئیسی که کاشت اعضای الکتریکی ایجاد کرده‌اند، او راه می‌رود.
این اولین بار است که فردی با ستون فقرات کاملاً قطع نخاع شده می تواند دوباره راه برود. زمانی که انسان تصمیم می‌گیرد راه برود، مغز سیگنال‌هایی را از طریق اعصاب نخاع به پاها ارسال می کند. هنگامی که ستون فقرات آسیب می‌بیند، سیگنال ها اغلب برای ایجاد حرکت بسیار ضعیف هستند. ایمپلنت جدید این سیگنال‌ها را تقویت کرده و فرد را قادر می‌سازد دوباره متحرک باشد.
روکاتی در گفتگویی رسانه‌ای در آزمایشگاه سوئیس که در آن ایمپلنت ساخته شد اظهار داشت: من می‌ایستم، جایی که می‌خواهم راه می روم. من می‌توانم از پله‌ها بالا و پایین بروم. این مرد ایتالیایی ادامه داد: تقریباً یک زندگی عادی دارم. من قبلاً در باشگاه بوکس تمرین می‌کردم، می دویدم و تمرینات تناسب اندام انجام می‌دادم. اما بعد از تصادف نتوانستم کارهایی را که دوست داشتم انجام دهم اما اجازه ندادم روحیه‌ام پایین بیاید. من هرگز توانبخشی خود را متوقف نکردم. من می خواستم این مشکل را حل کنم.
۹ نفر تاکنون این ایمپلنت را دریافت کرده‌اند. هیچ کدام از این افراد از ایمپلنت خود برای راه رفتن در زندگی روزمره استفاده نمی کنند. آنها از آن برای تمرین پیاده روی در این مرحله استفاده می کنند که سایر عضلات را تمرین داده و حرکت را بهبود می‌بخشد. دکتر راهول شاه، جراح ارتوپدی ستون فقرات و گردن در مرکز ارتوپدی نیوجرسی، گفت که ایمپلنت می تواند همه چیز را در مورد آسیب‌های ستون فقرات تغییر دهد.
وی افزود: این بر اساس یک فناوری موجود است که برای مدت طولانی برای افرادی که درد مزمن دارند استفاده شده است. پیشرفت جدید به تکانه‌های الکتریکی اجازه می دهد تا به ستون فقرات رفته تا برق به پاها و تنه بازیابی شود. در گذشته، از این نوع الکتریسیته برای گیج کردن بدن استفاده می‌شد، بنابراین احساس درد مشابهی را ایجاد نمی‌کرد -شبیه زمانی که کسی با پای خود مشکل دارد و پای خود را ماساژ می‌دهد.
به نظر می‌رسد که این ابزار پیشرفت معجزه آسایی در افراد ایجاد کردند و آنها را مجبور کردند از اندام تحتانی و تنه خود در مناطقی که قبلا فلج شده بودند استفاده کنند. اگر این قابل تکرار باشد، می‌تواند برای کمک به افرادی که با آسیب‌های مخرب نخاعی مجروح شده‌اند، بسیار هیجان‌انگیز باشد. همچنین به ما کمک می‌کند تا ماهیچه‌ها را در افرادی که آسیب دیده‌اند فعال نگه داریم و به طور بالقوه به آنها کمک می‌کند تا از عضلات خود به شیوه‌ای کاربردی‌تر استفاده کنند.

نویسنده : سونیوز
پژوهشیار