سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

شروط زلنسکی برای توافق با روسیه

کد خبر : 2205
16:14
1400/12/09


طبق گزارش راشاتودی، هیأت روسی به ریاست «ولادیمیر مدینسکی» دستیار «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و وزیر فرهنگ سابق روسیه روز شنبه وارد شهر «گومل» واقع در شرق بلاروس شد.


به گزارش سونيوز، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین امروز (دوشنبه) در آستانه مذاکرات هیأت روس و اوکراینی در شهر «گومل» بلاروس از پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا و عقب‌نشینی فوری نیروهای نظامی روس از اوکراین به عنوان شروط توافق با روسیه یاد کرد.

بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، دفتر زلنسکی اعلام کرد که موضوع کلیدی مذاکرات در خصوص اوکراین، دستیابی به آتش‌بس فوری و عقب‌نشینی نظامیان روسیه از قلمرو اوکراین است.

زلنسکی در اظهارات خود در خصوص عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفت: «در چهار روز گذشته ۱۶ کودک کشته و ۴۵ نفر زخمی شدند».

وی همچنین مدعی شد که ارتش اوکراین خساراتی را به روسیه وارد آورده است و توضیح داد: «روسیه متحمل خسارات بزرگی شد و ما نمی‌دانیم هدف از این همه خسارات روسیه چیست.۴۵۰۰ سرباز روسی کشته شدند و مقامات ارتش روسیه را باور ندارند».

رئیس‌جمهور اوکراین سپس خطاب به نظامیان روسیه گفت: «جان خود را نجات دهید و بروید».

ولودیمیر زلنسکی سپس با تأکید بر لزوم حمایت غرب از اوکراین ادامه داد:«کشورهای اروپایی درک می کنند که ارتش اوکراین از تمام اروپا دفاع می‌کند و خواهان پیوستن فوری به اتحادیه اروپا هستیم».

رئیس‌جمهور اوکراین همچنین تأکید کرد که همه مردم این کشور باید در مقابل روسیه دفاع کنند و ادامه داد: «اگر زندانیان با تجربه نظامی بخواهند در جنگ علیه روس‌ها شرکت کنند، آن‌ها را آزاد خواهیم کرد».

اظهارات زلنسکی در حالی مطرح شده است که خبرگزاری روسی ریانووستی گزارش کرد که هیأت اوکراینی با دو بالگرد وارد بلاروس شدند و وزارت خارجه بلاروس نیز صبح امروز (دوشنبه) با انتشار عکسی از اتاق مذاکرات اعلام کرد که مکان آماده شده است.

طبق گزارش راشاتودی، هیأت روسی به ریاست «ولادیمیر مدینسکی» دستیار «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و وزیر فرهنگ سابق روسیه روز شنبه وارد شهر «گومل» واقع در شرق بلاروس شد.

مقامات اوکراینی در ابتدا از اعزام هیأت به بلاروس خودداری کردند و استدلال کردند که انجام مذاکرات در این کشور نامناسب است زیرا نیروهای روسیه از خاک این کشور برای انجام حملات استفاده می‌کنند اما مینسک مشارکت نیروهایش در عملیات روسیه را رد کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از تماس تلفنی روز شنبه بین «ولودیمیر زلنسکی» و «الکساندر لوکاشنکو» رؤسای جمهور اوکراین و بلاروس،کی‌یف با این مذاکرات موافقت کرد اما ورود تیم اوکراینی به دلیل مشکلات لجستیکی با تأخیر بیشتری همراه شد.

ولودیمیر زلنسکی روز گذشته (یکشنبه) گفت که او «واقعاً باور نمی‌کند» مذاکرات به نتیجه برسد اما همچنان فکر می‌کند که «فرصتی هرچند کوچک برای تنش‌زدایی است».


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار