سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

سه دانشگاه نوبنیاد آذربایجان‌شرقی در جمع دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفتند

کد خبر : 2179
13:27
1400/11/30


دانشگاه‌های «شهید مدنی آذربایجان»، «صنعتی سهند» و «مراغه» در جدیدترین رتبه‌بندی موسسه «تایمز» در جمع برترین دانشگاه‌های جوان جهان قرار گرفتند.


به گزارش سونيوز، پایگاه رتبه‌بندی «تایمز»، فهرست سال ۲۰۲۲ دانشگاه‌های جوان دنیا با قدمتی کمتر از ۵۰ سال، شامل ۵۳۹ دانشگاه در سراسر دنیا را اعلام کرد که بر اساس آن، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در رتبه ۱۹۱ ، دانشگاه صنعتی سهند در رده ۱۹۳ و دانشگاه مراغه در دانشگاه های دارای رده ۲۵۱ تا ۳۰۰ جای دارند.

سهم جمهوری اسلامی ایران از دانشگاه های جوان و برتر دنیا در این رتبه بندی ۳۷ دانشگاه است.

رییس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) در این باره اظهار کرد: ۲ دانشگاه علوم پزشکی کردستان با رتبه ۶۷ و دانشگاه علوم پزشکی مازندران با رتبه ۷۲ دانشگاه‌های اول و دوم ایران و در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا در این فهرست هستند.

دهقانی گفت: در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جوان تایمز ۲۰۲۲، تعداد ۱۷۳ دانشگاه از ۱۹ کشور اسلامی حضور دارند که کشورهای ترکیه و ایران به ترتیب با ۴۰ و ۳۷ دانشگاه به لحاظ تعداد دانشگاه‌های حاضر در رتبه‌بندی، رتبه های اول و دوم را دارند و کشور مصر با ۱۷ دانشگاه در رتبه سوم قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: رتبه‌بندی «تایمز» یکی از مشهورترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی است که هر ساله دانشگاه‌های برتر دنیا را بر اساس ۱۳ شاخص عملکردی در قالب پنج معیار کلی آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجه بین‌المللی جهت انجام مقایسه‌های جامع و متوازن مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌دهد.

رییس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری افزود: در ارزیابی دانشگاه‌های جوان در رتبه‌بندی تایمز از سه منبع اطلاعاتی شامل اطلاعات حاصل از نظرسنجی‌ها؛ اطلاعات ارائه شده از سوی دانشگاه‌ها اطلاعات پژوهشی دانشگاه‌ها در پایگاه استنادی اسکوپوس جهت محاسبه شاخص‌ها و نمرات بهره گرفته شده است.

به گزارش ایرنا، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان یکی از دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آذربایجان شرقی است که در رشته‌های گوناگون فنی مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی در مقاطع مخلتف از کاردانی تا دکترا و همچنین پژوهشگر پسادکتری دانشجو می‌پذیرد.

دانشگاه صنعتی سهند نیز یکی از دانشگاه‌های صنعتی ایران است که در سال ۱۳۶۹ فعالیت خود را آغاز کرد و هم‌اکنون سالانه بیش از ۶۰۰  دانشجوی ورودی جدید در مقاطع تحصیلی کارشناسی به صورت روزانه و شبانه و چندصد دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا می‌پذیرد.

دانشگاه مراغه نیز یک دانشگاه مادر وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شهر مراغه ‌است؛ این دانشگاه در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار احداث شده و متشکل از چهار دانشکده کشاورزی، علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم انسانی است.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار