سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

ترامپ اسناد محرمانه کاخ سفید را دزدید

کد خبر : 2176
13:10
1400/11/30


اداره بایگانی و اسناد ملی آمریکا اعلام کرد دونالد ترامپ اسناد محرمانه و طبقه بندی شده کاخ سفید را خارج کرده و به خانه برده است.


به گزارش سونيوز، اداره بایگانی و اسناد ملی آمریکا در نامه‌ای به کنگره درباره ۱۵ جعبه اسنادی که اخیراً کشف شده اند گفت: دونالد ترامپ پس از پایان دوران ریاست جمهوری خود برخی اسناد محرمانه و طبقه بندی شده کاخ سفید را به خانه خود در فلوریدا منتقل کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر آرشیو اداره اسناد ملی آمریکا اعلام کرد در حال تکمیل تحقیقات خود در این زمینه است و در این باره با وزارت دادگستری در ارتباط است.
 

دیوید فریرو، مدیر آرشیو اسناد ملی آمریکا در نامه‌ای به کارولین مالونی، رییس دموکرات کمیته نظارت مجلس نمایندگان گفت: در بسته‌های اطلاعاتی که اخیراً به دست ما رسیده برخی اطلاعات مهم و محرمانه شناسایی شده اند که از سوی رییس جمهور سابق از کاخ سفید خارج شده اند.

مالونی در بیانیه‌ای در این رابطه گفت: افشاگری‌های جدید نگرانی من را نسبت به بی اعتنایی آشکار ترامپ به قوانین و اسناد فدرال و تاثیر آن بر سابقه تاریخی آمریکا عمیق‌تر می‌کند.

ترامپ هم در واکنش به انتشار این خبر در بیانیه‌ای گفت: آرشیو ملی آمریکا چیزی پیدا نکرده است؛ تمامی سوابق ریاست جمهوری من در یک فرآیند کاملآً عادی تحویل آن‌ها داده شده است. اگر کسی غیر از ترامپ بود شاید امروز داستان به نحوی دیگر بود.

در نامه فریرو همچنین آمده است: برخی از کارکان سابق کاخ سفید با حساب‌های غیررسمی پیام رسان‌های الکترونیک که هیچ جایی هم کپی نشده به تجارت رسمی گسترده می‌پرداختند و در حال حاضر هیچ سابقه‌ای از این تجارت‌های احتمالاً غیرقانونی جایی ثبت نشده است.

گزارش برخی رسانه‌های آمریکایی از جمله واشنگتن پست نشان می‌دهد برخی اطلاعات مهم و محرمانه به دست دونالد ترامپ از کاخ سفید خارج شده است. در صورت اثبات این گمانه زنی ها، رییس جمهور سابق آمریکا ممکن است تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد. 


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار