سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

خط پایان مذاکرات وین در انتظار تصمیم آمریکا

کد خبر : 2164
12:29
1400/11/24


در شرایطی که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به لطف اراده و ابتکار عمل تیم مذاکره کننده ایران پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و بخشی زیادی از متون توافق نهایی با پیشنهادهای عملی ایران نگارش شده است اینک رسیدن به خط پایان و دست‌یابی به تفاهم در انتظار تصمیمات ضروری ایالات متحده به‌سر می‌برد.


به گزارش سونیوز، دیروز (شنبه) تمام هیات‌های مشارکت کننده در گفت‌وگوها جلسات فشرده‌ای را به‌صورت جداگانه با نمایندگان ایران و آمریکا داشتند. جزئیات زیادی از محتوای این ملاقات‌های پی‌درپی به بیرون درز نکرده اما این احتمال وجود دارد که این تحرکات با بسته پیشنهادی جدید ارائه شده از سوی ایران بی‌ارتباط نباشد. 

صبح دیروز میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه با علی باقری رئیس هیات ایرانی در دفتر نمایندگی ایران نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین دیدار کرد. وی در رابطه با این دیدار در توئیترش نوشت که پیرامون جزئیات مسیر پیش رو در مذاکرات گفت‌وگو کرده است.

او سپس راهی هتل ماریوت شد تا برای آنچه مباحث بحث‌برانگیز خواند با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کند و ساعتی بعد به هتل کوبورگ محل برگزاری مذاکرات برجامی رفت.

این دیپلمات روس بعدازظهر با انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها و مذاکره کنندگان ارشد سه کشور اروپایی ملاقات کرد. دیداری که چند ساعت بعد در قالب جلسه دوجانبه با مورا تکرار شد و او در توئیترش نوشت: برای دومین بار در یک روز با انریکه مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا برای تبادل نظر در مورد تحولات جاری و آینده مذاکرات وین ملاقات کردم.

وانگ کوان مذاکره کننده ارشد چین هم دیروز با رابرت مالی دیدار داشت و بعد از جلسه‌ای نسبتا طولانی راهی هتل کوبورگ شد تا با علی باقری دیدار کند.  دیشب هم نمایندگان سه کشور اروپایی راهی هتل ماریوت شده تا با نماینده آمریکا دیدار کنند.

اما تحولی که دیروز فضای رسانه‌ای را تحت تاثیر قرار داد، خبر ارائه بسته پیشنهادی ایران بود که ابتدا از زبان نماینده چین مطرح شد. وانگ کوان پس از پایان دیدارش در هتل ماریوت و هنگامی که راهی هتل کوبورگ بود به خبرنگاران گفت: همه اتفاق نظر داریم که به مرحله نهایی [مذاکرات] رسیده‌ایم به ویژه اینکه همکاران ایرانی بسته نهایی پیشنهادی خود را ارائه داده‌اند.

ارائه بسته پیشنهادی، اگرچه امری معمول در مذاکرات بشمار می‌رود و از ابتدای گفت‌وگوها بارها در مورد مسائل مختلف پیشنهادات و ابتکاراتی مطرح شده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته است اما تحول دیروز نشانگر این واقعیت است که تیم ایران همواره در ارائه ایده‌ها و پیشنهادات جدید پیشگام عمل می‌کند.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه تیم مذاکره کننده ایرانی طرف‌های دیگر را از ابتدای مذاکرات به ابتکار عمل تشویق کرده است افزود که اکنون زمان تصمیم گیری آمریکاست و این کشور باید « به کش دادن این فرآیند و بلاتکلیفی خود پایان دهد.»

در واقع تحرکات دیروز اعضای گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل ماریوت و دیدار با نماینده آمریکا هم به نوعی بیانگر این واقعیت است که تمام هیات‌ها در انتظار تصمیم ایالات متحده هستند. اگر کاخ سفید تصمیمات لازم را خصوصا در حوزه رفع تحریم‌ها بگیرد، می‌توان در مدت زمانی کوتاه مذاکرات را جمع‌بندی کرد.

دیشب میخائیل اولیانوف پس از دیدار با نماینده اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: چند روز پیش با یکی از روزنامه‌های مهم روسی مصاحبه کردم و گفتم مذاکرات باید تا پایان فوریه تکمیل شود. وی عنوان کرد که این امکان همچنان وجود دارد.  

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران هم آخرین بار در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت بود که رمز موفقیت مذاکرات وین دستیابی به توافق در زمینه لغو موثر تحریم های ظالمانه علیه ایران است. وی در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا مبنی براینکه ایا امکان دست یابی به توافق در ماه فوریه وجود دارد بیان داشت: هرچقدر طرف مقابل ما آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش سازوکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد، به ویژه در دو موضوع راستی آزمایی و تضمین در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.

این درحالیست که دولت آمریکا نیز اگر واقعا به دستیابی توافق در وین متعهد است، باید از نمایش تکراری مقصرنمایی ایران و تعیین ضرب‌الاجل‌های مصنوعی پرهیز کرده و به جای تلاش برای راضی کردن رژیم صهیونیستی که با هر توافقی با ایران و اساسا هر راه حل دیپلماتیکی در منطقه مخالف است، سریعا تصمیمات لازم را برای رسیدن به توافق نهایی اتخاذ کند.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار