سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

تنظیم بازار کالاهای کشاورزی بر عهده جهاد کشاورزی است

کد خبر : 2149
22:47
1400/11/20


رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: دولت برای تنظیم بازار کالاهای کشاورزی، تولید و توزیع و نظارت را به جهاد کشاورزی واگذار کرده است و اکنون فقط یک دستگاه پاسخگو است .


به گزارش سونيوز، اکبر فتحی روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه نیاز کشور به محصولات کشاورزی ۲۷ میلیون تن است که تامین تمام آن در کشور امکان ندارد و بر این اساس برخی از محصولات وارداتی است، اظهار کرد: محصولاتی مانند ذرت، جو و دانه های روغنی به عنوان کشت فراسرزمینی مد نظر می باشند و کشورهای هدف نیز در این خصوص مشخص شده است.

وی افزود: کشورهای آفریقایی و  ونزوئلا از ظرفیت‌های کافی خاک و آب در این خصوص برخوردار هستند اما مسافت و فاصله زیادی تا کشورمان دارند بر این اساس تلاش می کنیم برای استفاده از این ظرفیت از کشورهای همسایه مثل جمهوری آذربایجان استفاده شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: البته در این راستا ارمنستان هم خودش برای کشت فراسرزمینی اعلام آمادگی کرده که ظرفیت مناسبی است.

فتحی همچنین با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی از ذخایر کافی سیب زمینی برخوردار است، گفت: حداقل در آذربایجان شرقی ۴۰ هزار تن سیب زمینی در انبارها نگهداری می شود که بر این اساس مازاد بر نیازهای استان می باشد ولی چون عرضه آن در مقطع کوتاهی کم شده بود روی قیمت های این محصول اثر گذاشت و با نوسان همراه شد اما اکنون سیب زمینی از طریق سامانه بازرگام به قیمت ۹۸هزار ریال عرضه می شود.

وی افزود: سیب‌زمینی مشمول قیمت گذاری نیست و با روش افزایش عرضه در بازار، قیمت آن کنترل می شود.

وی همچنین در خصوص بازگرداندن محصول صادراتی فلفل از روسیه، گفت: فلفل‌های آذربایجان شرقی هیچ مشکلی نداشتند و تنها به علت عدم تناسب استانداردهای کاشت فلفل روسیه با ایران این محصولات به کشور بازگردانده شد چون سموم استفاده شده برای کاشت و پرورش فلفل ن جزو استانداردهای کشاورزی کشور روسیه نبوده و در نتیجه محصولاتی که با این سموم کاشت شده است نیز مورد قبول این کشور نیست اما همین محصول به چند کشور دیگر به علت سازگار بودن با استانداردهای آنان صادر شد.

وی همچنین با اشاره به چکیده ای از وضعیت زراعت در آذربایجان شرقی گفت: یک میلیون و ۳۰۰هزار هکتار اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی است که ۹۰۰ هزار هکتار آن زیر کشت دیم است و ۳۰۰ هزار هکتار اراضی آبی نسبی است.

فتحی ادامه داد: یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلو متوسط تولید در اراضی دیم آذربایجان شرقی است که از متوسط یک میلیون و ۳۰۰ هزار کیلویی کشوری بالاتر هستیم اما در بخش اراضی آبی به دلیل محدودیت منابع آبی در استان شاید از متوسط کشوری پایین تر باشیم و جمعیت دامی استان نیز هفت میلیون رأس است.

وی گفت: پنج میلیون تن تولید محصول در استان داریم که سه میلیون تن محصول کشاورزی، یک میلیون تن تولیدات دامی و یک میلیون تن محصول باغی است و در ۲۱ قلم محصول کشاورزی نیز رتبه های یک تا شش کشور را داریم. 

وی ادامه داد: ۷۰ هزار هکتار سیستم های آبیاری های نوین کشاورزی آذربایجان شرقی است که نسبت به دوران قبل از انقلاب به هیچ عنوان قابل قیاس نیست به گونه ای که می توان نسبت صفر در مقابل صد را برای این بخش عنوان کرد.

فتحی اضافه کرد: ضریب مکانیزاسیون تجهیزات کشاورزی با توجه به حرکت کشاورزی به سمت صنعتی شدن که نیازمند ماشین‌آلات کشاورزی می باشد که قبل از انقلاب کاملا سنتی بود که پس از انقلاب نیز در این بخش اقدامات گسترده ای صورت گرفته که منجر به افزایش تولیدات شده است. 

وی با اشاره به اینکه با حذف واسطه ها قیمت به سمت تثبیت و تعادل حرکت کرده است، گفت: عمده سیاست دولت و بخش کشاورزی برخورد چکشی با بازار نیست بلکه افزایش تولید موجب تعدیل قیمت ها می شود و بر این اساس اقداماتی را در جهت حذف واسطه ها انجام شده است از جمله ایجاد ایجاد سامانه بازرگام و عرضه کالاهای اساسی با قیمت مناسب که به صورت اینترنتی عرضه می شود .

فتحی همچنین از مردم خواست تا برای برخورد با متخلفان و گران فروشان موارد مورد مشاهده را از طریق سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند تا کالاهای کشاورزی مشمول قیمت گذاری رسیدگی شود .

وی خاطرنشان کرد: دولت برای تنظیم بازار کالاهای کشاورزی، تولید و توزیع و نظارت را به جهاد کشاورزی واگذار کرده است و اکنون فقط یک دستگاه پاسخگو است . 


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار