سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

اولین ماموریت خصوصی به سیاره زهره

کد خبر : 2137
12:49
1400/11/17


اولین ماموریت خصوصی فضایی به یک سیاره دیگر احتمالا اوایل سال آینده میلادی انجام می شود؛ در این ماموریت یک کاوشگر فضایی رباتیک به سیاره زهره می رود تا ابرهای آن را برای یافتن مواد شیمیایی ضروری برای حیات تحت بررسی قرار دهد.


به گزارش سونيوز از پایگاه اینترنتی ان.بی.سی نیوز، این کاوشگر رباتیک کوچک که اولین کاوشگر از یک سری برنامه ریزی شده سه تایی به نام ماموریت های Venus Life Finder به اختصار VLF است، یکی از بلندپروازانه‌ترین مأموریت‌های فضایی برنامه‌ریزی‌شده است که نه تنها در خارج از موسسات فضایی دولتی، بلکه در خارج از تعداد انگشت شماری از شرکت‌های فضایی بزرگ که مهمترین آنها «اسپیس ایکس» و «بلو اوریجین» هستند که تاکنون بر صنعت فضای خصوصی تسلط داشته‌اند، انجام می‌شود.

«سارا سیگر»، محقق علمی اصلی ماموریت‌های VLF و استاد علوم سیاره‌ای در موسسه فناوری ماساچوست، می‌گوید: فضا به طور کلی ارزان‌تر می‌شود و دسترسی به فضا بیش از هر زمان دیگری وجود دارد.

سیگر گفت: ساخت محموله علمی دو پوندی (حدود یک کیلوگرم) این کاوشگر با کمک مالی فارغ التحصیلان دانشگاه ام آی تی آغاز شده است. این در حالی است که هزینه های ساخت، پرتاب و راه اندازی کل این کاوشگر رباتیک ۱۰۰ پوندی (حدود ۴۵ کیلوگرم) در طول ماموریت آن به سیاره زهره توسط شرکت «راکت لب» که یک شرکت هوافضا مستقر در لانگ بیچ واقع در کالیفرنیا است، پرداخت خواهد شد.

شرکت فضایی راکت لب مانند بسیاری از صنایع فضایی رو به رشد محور کار خود را روی پرتاب ماهواره ها به فضا متمرکز کرده است. این شرکت در حال حاضر بیش از ۱۰۰ ماهواره را با استفاده از موشک های سبک وزن که از شبه جزیره « ماهیا» در نیوزیلند پرتاب شده اند در مدار قرار داده است و قصد دارد به زودی موشک هایی را از مجموعه پرتاب جدید خود در جزیره «والوپس» در ویرجینیا پرتاب کند.

سخنگوی این شرکت از پاسخ به سوالات در مورد هزینه ها و بودجه ماموریت VLF خودداری کرد، اما «میسون پک»، استاد مهندسی فضانوردی در دانشگاه «کرنل» و کارشناس صنعت فضایی، هزینه این ماموریت را بیش از ۵۰ میلیون دلار تخمین زده است.

در حالی که هنوز مشخص نیست که شرکت راکت لب از انجام این ماموریت چه سودی می برد، اما مشخص است که در صورت اجرای موفقیت‌آمیز ماموریت ارسال کاوشگر به سیاره زهره، این شرکت در صف انعقاد قراردادهایی برای انجام سایر مأموریت‌های علمی فضایی قرار می گیرد.

اگرچه ماموریت VLF، اولین کاوشگر خصوصی در سیاره دیگر خواهد بود، اما این ماموریت پس از نشانه های دیگر مبنی بر حرکت صنایع خصوصی به سمت اکتشافات علمی فضایی صورت می گیرد.

سیاره زهره یا ناهید به ترتیب نزدیکی به خورشید، دومین سیاره زمین‌سان منظومه خورشیدی است که در مداری میان مدارهای زمین و عطارد قرار گرفته‌ است. سیاره زهره از نظر مداری، نزدیک‌ترین فاصله را به زمین دارد. زهره پس از ماه، درخشان‌ترین جرم آسمانی طبیعی است که به هنگام شب در آسمان زمین دیده می‌شود و قدر ظاهری آن منفی ۴/۶ می‌رسد.

سیاره زهره، بدون قمر است و در مدار تقریباً دایره‌واری به‌دور خورشید می‌گردد. این سیاره از بسیاری دیدگاه‌ها از جمله اندازه، جرم، گرانش و ترکیبات ساختاری به زمین همانندی دارد و به خاطر همین شباهت ها آن را سیاره «خواهر زمین» نیز خوانده‌اند. زهره از نظر جرم و حجم، هفتمین جسم بزرگ و پرجرم در منظومه شمسی است.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار