سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

رئیس جهاد کشاورزی استان: تولیدات کشاورزی آذربایجان‌شرقی سه برابر شد

کد خبر : 2128
13:42
1400/11/14


رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: با وجود کاهش منابع آبی و محدودیت‌های ناشی از شرایط اقلیمی، تولیدات انواع محصولات کشاورزی در این استان طی سال های پس از انقلاب اسلامی سه برابر شده است.


به گزارش سونيوز،اکبر فتحی در گفت وگوی خبری با بیان اینکه در ۴۳ سال گذشته به لحاظ منابع با محدودیت مواجه شده و دشواری های اقلیمی و خشکسالی ها چند برابر شده است، اظهار داشت: حوضه دریاچه ارومیه به عنوان بزرگ ترین حوضه آبریز استان که ۵۰ درصد تولیدات کشاورزی استان را پوشش می داد، در سال های اخیر با بحران کم آبی مواجه است.

وی افزود: در حوزه‌های دیگر نیز خاک در معرض انواع تهدیدات واقع شده و در واقع بخشی از آن از دسترس و حیّز انتفاع برای تولید خارج شده است، اما به رغم این مسائل تولیدکشاورزی استان افزایش پیدا کرده است که علت آن، استفاده از دانش روز و وارد کردن دانش و فناوری جدید به مزرعه و واحدهای تولیدی می باشد که با تجربه کشاورزان تلفیق شده و عملکرد را در واحد هکتار و واحد سطح افزایش داده است.

فتحی اضافه کرد: در مورد مزارع گندم عملکرد در واحد سطح از حدود یک و نیم تن در گذشته با استفاده از روش های علمی و نوین تا ۱۲ تن در هکتار افزایش یافته و این امر در مورد گلخانه ها نیز صادق است که عملکرد آن در هکتار ۴۵۰ تن در مقایسه با ۴۰ تن به ازاری هر هکتار در فضای آزاد می باشد.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی در تولید ۲۱ قلم محصول کشاورزی رتبه یک تا ششم کشوری را دارد، گفت: وقتی از امنیت غذایی صحبت می کنیم منظور وجود غذای کافی هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی است.

فتحی توسعه گلخانه ها را یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی اعلام و اضافه کرد: در این زمینه آذربایجان‌شرقی در ۲ سال اخیر مقام اول را در کشور داشته است؛ در واقع این استان سالانه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هکتار توسعه گلخانه داشته و خوشبختانه تقاضا برای توسعه بیشتر نیز نسبت به گذشته افزایش یافته است.

وی هدف گذاری صورت گرفته در این بخش را نیز افزایش گلخانه ها تا یک هزار هکتار بیان کرد و گفت: در این راستا ساختاری تحت عنوان شهرک های کشاورزی نیز وجود دارد که به توسعه شهرک های گلخانه ای از طریق گاز، آب و برق مورد نیاز گلخانه ها از محل اعتبارات دولتی و در نهایت تحویل زمین آماده به سرمایه گذار منجر می شود. 

فتحی با بیان اینکه جلوگیری از کشتار دام مولد  به عنوان عامل تاثیرگذار بر اذهان عمومی مورد اهتمام سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی است، افزود: در این راستا دولت به ازای هر راس دام سبک ۱۲۰ کیلو جو به قیمت مصوب دولتی به دامدار می دهد تا با استفاده از این سهمیه بتواند دام را بعد از تولید و در زمان مناسب برای کشتار بفرستد؛ خوشبختانه سهمیه مشخص شده برای استان آذربایجان شرقی به اتمام رسیده و با امضای استاندار محترم سهمیه دیگری در خواست شده است.

وی افزایش ضریب مکانیزاسیون را یکی از اولویت های بخش کشاورزی دانست که می‌تواند جلوی ضایعات را گرفته و به تولید بیشتر منجر گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار داشت: برای نوسازی ناوگان کشاورزی که علاوه بر تراکتور شامل ادوات دنباله بند نیز می شود، سالانه اعتباری حدود ۱۲۰ میلیارد تومان اختصاص می یابد؛ آذربایجان شرقی در این بخش نیز همواره علاوه بر اینکه سهمیه تعیین شده را جذب می‌کند، از اعتبارات شناور نیز استفاده می کند.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار